Protokol by měl přispět k udržitelnému rozvoji karpatského regionu a zároveň minimalizovat a v nutných případech také kompenzovat negativní socioekonomické a environmentální vlivy rozvoje dopravy a dopravní infrastruktury. „Je zřejmé, že otázky dopravy a životního prostředí jsou velmi úzce propojeny. Doprava je klíčová pro hospodářský růst každé země, přispívá k vytváření pracovních míst a umožňuje obchod. Na druhou stranu má dopravní sektor negativní vliv na životní prostředí. Věřím, že se nám v protokolu podařilo dosáhnout velmi dobré rovnováhy obou těchto aspektů,“ řekl ministr dopravy Antonín Prachař, který Vládu České republiky na mezinárodním jednání v Mikulově zastupoval.
Dnes podepsaný Protokol o udržitelné dopravě je důležitým krokem k dalšímu rozvoji mezinárodní spolupráce, pro kterou představuje sektor dopravy významné odvětví. Tento rozvoj podporuje Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí, s cílem zajištění souladu hospodářského rozvoje s požadavky na ochranu životního prostředí. „Rozvoj dopravní infrastruktury je v rámci Karpatské úmluvy do značné míry podmiňující pro celkové plnění cílů úmluvy, mezi které patří mimo jiné podpora udržitelného cestovního ruchu, ekoturismu, zachování kulturního i přírodního dědictví,“ dodal Prachař. Na místě dále ministr ocenil dosavadní expertní i politickou spolupráci v rámci Karpatské úmluvy a zdůraznil, že aspekty životního prostředí jsou důležité pro úspěšné zajišťování stavebních povolení a územního plánování.
Státy uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy, zejména z hlediska dostupnosti odlehlých oblastí a rozvoje karpatského regionu. Negativní vlivy by měly být eliminovány např. tím, že bude ponížen objem provozu, který vede citlivými oblastmi, bude usnadněn přístup k alternativním palivům či dojde k podpoře hromadné dopravy. Za účelem podpory udržitelné železniční dopravy by mělo dojít např. k zefektivnění využívání různých druhů dopravy či k přesunutí dálkové nákladní a osobní dopravy v největší možné míře na železnici. V letecké dopravě by mělo dojít k vylepšení stávající dopravní infrastruktury, ke zlepšení spojení mezi letišti v Karpatech se zaměřením na veřejnou dopravu a snahou bude rovněž snížit provoz letadel a zamezit křížení s migračními koridory ptáků. V oblasti cyklistiky a pěší turistiky se země zavázaly zejména budovat vhodnou infrastrukturu – tj. chodníky, turistické stezky a cyklostezky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy