Ministr Ťok: Nelze se spoléhat, že podnapilý cyklista kriticky vyhodnotí situaci. A to platí i pro drožky a povozy

17.06.2015 22:03

Projev na 9. schůzi Senátu dne 17. 6. 2015 k pozměňovacím návrhům a řadě poznámek, které zazněly při projednání návrhu změny zákona o pozemních komunikacích.

Ministr Ťok: Nelze se spoléhat, že podnapilý cyklista kriticky vyhodnotí situaci. A to platí i pro drožky a povozy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

 Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, rád bych reagoval na pár věcí, které tady byly zmíněny, jenom malý povzdech, přestože se tady asi desetkrát ozvalo, že stopadesátka není tím zásadním tématem, tak mám pocit, že se v podstatě nemluvilo o ničem jiném. Ale já se jí dotknu až úplně na konci.

Chtěl bych tady reagovat na pozměňovací návrh pana senátora Škromacha. Bohužel ho musím trošku zklamat, protože s ním nebudu souhlasit, ačkoliv jsem z jižní Moravy. Dovolil bych si tady ocitovat, co mi napsal můj úřad, a myslím si, že se s tím ztotožňuji:

Problém je, že navrhovaná úprava by jednoznačně měla dopad na účinnost zákazu používat alkohol před jízdou na nemotorovém vozidle.

V tomto návrhu, i když by byl zákaz formálně zachován, takže zákaz se tímto návrhem neruší. Velmi by se omezovala možnost jeho kontroly, pouze v případě nehody, navíc prakticky jen takové, u které je povinná přítomnost policie, tj. smrt, zranění, škoda nad 100 tis. Kč. Většina řidičů nemotorových vozidel by tedy předpokládala, že nebudou kontrolováni. Nehodu určitě nezpůsobím tak, že si mohu dát nějaké to pivo nebo víno. Navíc významnější požití alkoholu by jen posilovalo neodpovědnou představu, že mně se nic nestane. Nelze tedy spoléhat, že podnapilý cyklista kriticky vyhodnotí situaci, raději nepojede, bude dávat větší pozor, aby nezpůsobil nehodu. Navrhovaná úprava se navíc nevztahuje pouze na cyklostezky, ale na všechny pozemní komunikace. Dále nedopadá pouze na cyklisty, ale např. i povozy, drožky, které třeba v Praze se běžně pohybují v ulicích a vozí cestující.

Tolik k tomu. Tento návrh nemohu podpořit.

Na druhé straně ještě k alkoholu, který se tady objevoval. Já neříkám, jaké má být definitivní stanovisko, to musí samozřejmě legislativci udělat. Pokud se schválí legislativně to, co je v okolních zemích, tak já s tím v zásadě problém asi mít nebudu.

K debatě, která tady byla. Chci tady prohlásit, že nemám zlobbovanou sněmovnu. Je to tak, že bych jenom upozornil na dva aspekty. První je, že většina klubů měla v tomto zákoně a v tomto bodě volné hlasování ve sněmovně, tudíž tam se vyjadřovalo opravdu stanovisko toho, jak lidé rádi nebo neradi řídí rychle. Ale myslím si, že tady by měl zavládnout zdravý rozum ohledně rychlosti 150 km.

Na otázky pana senátora Kubery ohledně úsekového měření. Úsekové měření je v souladu se zákonem. Chtěl bych tady jenom říct – vezměte to tak, že většina úsekových měření, která jsou, nejsou z hlediska toho, že by tam chtělo ministerstvo dopravy, zejména v Praze někomu dělat tzv. buzeraci. Je to proto, např. stopadesátka na D 1, příjezd do Prahy, víte, že tam je to kvůli stížnostem občanů na hluk. Padesátka plus tichý asfalt se tam dával kvůli tomu, že tam už bylo rozhodnutí několika soudů o tom, že má město Praha udělat opatření, aby se tam hluk snížil. K tomu, aby se tam přivaděč odstranil, nemá nikdo odvahu, takže se to dělá tímhle způsobem.

A já bych rád jenom zdůraznil, že např. v Rakousku kvůli rychlosti snižují rychlosti na dálnicích velice často a velice běžně.

Ještě tady bylo řečeno, že naše dálnice jsou konstruovány na rychlost 120 km a jezdíme stejně 130. To říkal pan senátor Miloš Malý. Jsou konstruovány na rychlost 120 až 130 a jsou to ty prvky, o kterých tady bylo mluveno.

Já jenom poslední věc ke stopadesátce, nechci už to příliš prodlužovat. Tady ještě byl řečen argument, že se zvedla technika, vozy jsou lépe vybaveny. Je to pravda, ale když se podíváte, jaké je stáří vozů, průměrné stáří vozů na našich silnicích, tak to, že tam má opravdu někdo vychytávky techniky – byl jsem posledně na mezinárodním dopravním fóru v Lipsku a německý ministr dopravy přijel v Audině, kterou z Berlína až do Lipska, nemusel řídit, řídil mu ji satelit. Takže i taková auta jsou. Nevím, jakou jel rychlostí, pravděpodobně standardní. Nicméně neznamená to, že máme všichni taková auta a musíme se dívat na všechny účastníky silničního provozu.

Chtěl bych požádat Senát, vás všechny, abyste podpořili pozměňovací návrh a odsouhlasili vynětí tří slůvek, které umožňuje zvýšení rychlosti na dálnici ze 130 na 150 km, protože si myslím, že to je vhodný krok.

Já jsem také nikdy neřekl, že pokud to projde, že bych ty úseky vlastně nezřídil, že to zřizuje ministerstvo. Chtěl bych opravit oblíbený omyl. Není to tak, že bych řekl, že to zakážu. Pokud přijde někdo s takovýmto návrhem, pokud takovýto zákon bude platit, tak já nechám samozřejmě správní úřady posoudit tuto žádost a bude-li vyhověno zákonu, tak ano. Na druhé straně si opravdu nemyslím, že Česká republika takovéto ustanovení v zákonech potřebuje. Ono velmi zmiňované Německo, které má neomezenou rychlost, tak ono to tak úplně není. Doporučená rychlost je 130 a každý účastník nehody, který jede rychleji než 130, se považuje za viníka nehody a v podstatě se s ním zachází úplně jinak. Tato úprava v zákonech by nám při povolení stopadesátky chyběla.

Jenom bych chtěl říct a chtěl bych vás požádat, abyste vypuštění stopadesátky na dálnicích podpořili.

Chtěl bych ještě reagovat na pana senátora Horníka, na silnici Ostrov. Právě to, že navrhujeme 20 km zvýšení silnic na silnicích první třídy, které díky rekvalifikaci dálnic mohou být vybaveny značkou Silnice pro motorová vozidla, tak tam se umožní z 90 km jezdit 110 km, těch úseků je několik. Jsou to hlavně silnice, které mají čtyři pruhy s odděleným středním pruhem. Je to tato silnice, je to také silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi a je jich další množství.

To je zhruba všechno. Chtěl bych se ještě vrátit k zeleni. Není to tak, jakože bychom tady chtěli přenášet problém jenom na obce.

V 90 % případů ŘSD vlastní jenom velmi malý kousek zeleně vedle silnice. Je to míněno tak, a bylo to vždycky v zákoně míněno tak, že jezdit jenom kvůli tomuto malému kousku stříhat trávu, když se třeba stříhá v intravilánu obce celé, tak to bylo z hlediska zjednodušení, nikoliv kvůli tomu, že bychom chtěli přenášet úkol na někoho dalšího.

Naše stanovisko je k tomu negativní. Právě i proto, že na to byla soudní rozhodnutí, která vlastně tuto právní úpravu potvrdila. Naše stanovisko zůstává negativní, ale nemáme problém, když se to přehlasuje. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Černochová: Chci, aby byla zachována kontinuita, která je v současné situaci nezbytná

21:03 Ministryně Černochová: Chci, aby byla zachována kontinuita, která je v současné situaci nezbytná

Vláda na návrh ministryně obrany Jany Černochové odsouhlasila jmenování brigádního generála Petra Ba…