Ministr Ťok: Odsunutí výstavby prioritních dopravních projektů by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí

05.05.2016 8:33

Jednání s Evropskou komisí o dopravních projektech pokračují. Vláda se bude příští týden zabývat dalším postupem, jak umožnit realizaci prioritních dopravních staveb, které jsou dnes ohrožené kolizí se zákonem o EIA. Vláda už se shodla na seznamu staveb, nyní zvažuje několik variant technického řešení.

Ministr Ťok: Odsunutí výstavby prioritních dopravních projektů by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Premiér Sobotka se setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem a ministrem dopravy Danem Ťokem nad podmínkami, za kterých stát dokončí prioritní dopravní stavby. Řada z nich má totiž i více než 15 let staré stanovisko EIA, které už není podle Komise i judikátů českých soudů využitelné pro další povolovací řízení.

„Více než stovka dopravních staveb má stanovisko EIA podle zákona, platného před vstupem do EU. Problém je, že Česká republika měla mnoho let k dispozici stanovisko EIA, ale stát za tu dobu nebyl schopen tyto stavby postavit a mnohé z nich zatím nemají ani územní rozhodnutí či stavební povolení,“ uvedl po jednání premiér Bohuslav Sobotka.

Česká republika kvůli složité legislativě v minulých letech připravovala dopravní stavby nejpomaleji v Evropě, jiné země proto problém se starými povoleními nemají. Vládní delegace proto vyjednává v Bruselu podmínky, za kterých bude stát moci postavit alespoň prioritní stavby. Vláda se shodla na seznamu staveb, nyní zvažuje několik navržených variant technického řešení. Seznam zhruba deseti staveb obsahuje převážně dálnice na páteřní dopravní síti.

„Odsunutí jejich výstavby by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň popřel, že by hrozilo plošné zastavení výstavby. Připraví pro vládu aktualizovaný seznam dopravních projektů, jejichž stavba bude zahájena do roku 2018.

Kolize se zákonem o environmentálním povolování se totiž netýká všech dopravních staveb. Vládě se již v roce 2015 podařilo vyjednat výjimku pro novější stanoviska. Řada z projektů má totiž stanovisko vydané podle aktuálnějšího zákona EIA, a bude tak environmentální povolení jen ověřovat. Ministr životního prostředí Richard Brabec potvrdil, že ověřování probíhá rychle a bez problémů.

„Při schvalování zákona o EIA panovala obava, že ověřování stanovisek povede k průtahům a soudním sporům. Nic z toho se až dosud nepotvrdilo, ověření zatím u všech 148 staveb proběhlo hladce,“ uvedl Brabec.

Vláda by se návrhem na přesný postup mohla zabývat na svém zasedání už příští týden ve středu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

13:09 Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi Heleny Langšádlové, ministryně pro vědu, výz…