Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, ráda bych zde opětovně za MMR představila novelu vládního návrhu zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, zákon č. 159/1999 Sb. Ambicí předkládané novely je řešení pouze nejaktuálnějších diskutovaných ustanovení platného zákona a zároveň nastavit vyvážený systém práv a povinností cestovních kanceláří, pojišťoven a státu a zároveň zajistit ochranu spotřebitele v souladu s cíli směrnice Evropské unie. Ráda bych zde zmínila, že touto novelou nám jde, Ministerstvu pro místní rozvoj a celému státu, o stoprocentní ochranu našich spotřebitelů. Zásadnější revize zákona či vznik zcela nového zákona je předpokládán až v souvislosti s transpozicí nové evropské směrnice o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou.
Předpoklad transpozice je do konce roku 2017. Zásadní diskutované ustanovení tohoto zákona se vztahuje k problematice pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku v souvislosti s nastavením správné výše pojistného limitu a společné odpovědnosti cestovní kanceláře a pojišťovny za jeho ustanovení.
Novela zákona byla dne 9. července 2014 schválena vládou České republiky a 29. října 2014 byla projednána v prvním čtení Poslaneckou sněmovnou. Druhé čtení neproběhlo z důvodu neshody s pojišťovnami ohledně odůvodnění k ustanovení § 8 odst. 2, kdy pojišťovny odmítly převzít plnou odpovědnost v případě úpadku cestovní kanceláře tak, aby byly uspokojeny veškeré oprávněné nároky poškozených klientů. Vzhledem k těmto okolnostem bylo znovu Ministerstvo pro místní rozvoj v mezidobí od října do května 2015 součinné při zpracování pozměňovacího návrhu k předkládané novele. Ministerstvo pro místní rozvoj se v průběhu celého legislativního procesu snažilo upravit ustanovení návrhu zákona tak, aby pojišťovny, které nejvíce rozporovaly ustanovení zákona týkající se správného nastavení výše limitu pojistného plnění, jak je uvedeno právě v paragrafu odstavce 2, měly za všech okolností možnost kontroly vývoje tržeb u cestovních kanceláří, neboť výše tržeb je údaj, který je klíčový pro správné nastavení limitu pojistného plnění a další nástroje, které by jim zaručovaly prostředky pro správné stanovení míry rizika.
V rámci konzultačního procesu bylo Ministerstvo pro místní rozvoj součinné s Ministerstvem financí, ale i Českou národní bankou, bralo v úvahu jejich připomínky a zapracovávalo jejich podněty s ohledem na zachování vyváženosti návrhu zákona tak, aby pozměňovací návrh byl předložen bez rozporu. Ve vládním návrhu novely předložené Poslanecké sněmovně ze dne 9. července 2014 byla uvedena deliberační věta navržená Ministerstvem financí, kterou mohly pojišťovny využít na snížení plnění pojistného plnění v případě, že by se prokázalo, že i když provedly nastavení limitu pojistného s péčí řádného hospodáře, avšak vinou cestovní kanceláře nedostaly relevantní podklady, nenesou za špatně nastavený limit odpovědnost. Tuto deliberaci však pojišťovny odmítly s tvrzením, že by bylo obtížné v praxi prokázat, že špatně nastavený limit nebyl nastavený jejich nedbalostí. I přesto, že nelze předjímat, že by ze stran cestovních kanceláří docházelo k podvodnému jednání, byla vzata v úvahu i ta možnost a v odůvodnění zákona je uvedeno, že pokud se prokáže, že cestovní kancelář nepředložila pojišťovně jí vyžádané adekvátní podklady a soudní cestou bude prokázáno, že došlo k podvodnému jednání ze strany cestovní kanceláře, pak lze předpokládat, že pojišťovna neponese plnou odpovědnost. Zároveň výše uvedené ze strany cestovní kanceláře lze kvalifikovat jako pojistný podvod a pojišťovna by měla postupovat v souladu s právním řádem České republiky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV