Paroubek: Nekončící problémy automobilky Volkswagen

07.08.2017 11:17

Když v září 2015 bylo oznámeno, že Volkswagen čelí ohromnému emisnímu skandálu, znamenalo to děsivý propad cen akcií této firmy na burze a velký pokles její důvěryhodnosti.

Paroubek: Nekončící problémy automobilky Volkswagen
Foto: NS-LEV21
Popisek: Jiří Paroubek

VW to v průběhu necelých dvou let stálo 25 mld. dolarů a účet těchto výdajů není zdaleka uzavřen. O co tehdy šlo? Přišlo se na to, že VW celkem do 11 milionů aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi. Co je však ještě více zarážející, je seriál neustálých dalších skandálů, které VW provázejí.

Tím nejnovějším problémem u VW, který s Renaultem, posíleným nedávno Nissanem, soutěží o pozici největší automobilky světa je to, že Evropská investiční banka (EIB) mu v průběhu let napůjčovala miliardové úvěry na vývoj a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí a zdá se, že VW tyto peníze použil na jiné účely.

Přitom se jednalo o sumu nemalou, v průběhu let o 4,6 miliardy eur (přes 120 miliard korun). Před pár týdny se zase objevilo v souvislosti s VW a jinými německými automobilkami to, že vytvářejí kartelové dohody na výši cen automobilových součástek. Zkrátka, automobilky v čele s VW vytvářejí svou vlastní podnikatelskou kulturu, která mnoho z obvykle respektovaných pravidel nerespektuje.

Ing. Jiří Paroubek

  • Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)

Ale vraťme se ještě k problematice úvěrů EIB pro VW. Přiznám se, že je pro mě novinkou, že úvěry EIB je možné poskytovat, kromě zcela pochopitelně úvěrů poskytovaných státům, regionům a městům a jiným veřejným korporacím, také tak obřím soukromým firmám jako je VW. Ty úvěry jsou totiž s nižšími než obvyklými úroky a také s mnohem měkčími podmínkami splácení.

Samozřejmě, že nemám k dispozici úvěrovou smlouvu, kterou uzavřel s EIB Volkswagen. Ale pokud si dobře vzpomínám na úvěry poskytované hl.m. Praze Evropskou investiční bankou v době, kdy jsem byl náměstkem primátora Prahy pro finance (léta 1998-2004), tak kromě nízké úrokové míry tam byly některé další senzační parametry. Například odklad splátek jistiny až o šest let anebo doba splatnosti úvěru 20 – 25 let. VW ještě v tuto chvíli dluží EIB 700 milionů eur. Tedy ne zrovna malou částku.

Prostě velké koncerny v automobilovém průmyslu si dělají, co chtějí a vytvářejí si taková pravidla, která jim a jenom jim vyhovují. A kašlou přitom na veřejný zájem a občany.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kavij (KSČM): Česká republika směřuje do války

4:31 Kavij (KSČM): Česká republika směřuje do války

Česká republika směřuje do války. Žene jí tam svými projevy a svými činy prezident Petr Pavel, premi…