Hlavním úkolem profesních komor je stanovit standardy pro výkon profese a dohlížet na jejich dodržování. Předpisy upravující komory odjakživa a na rozdíl od dneška především obsahovaly rozsáhlý řád, který se používal k řešení sporů. Dalo by se říci, že důstojné profese dávaly přednost vyřešit si v rámci profesní komunity mezi sebou případné selhání nějakého člena, raději než aby došlo k soudnímu sporu, který by poškodil dobré jméno celého stavu. Hlavním úkolem komory bylo jakési mimosoudní narovnání. Možnost soudního přezkoumání samozřejmě zůstávala zachována.
Proč vlastně stát přenáší správu na komory? V některých profesích by státní odborný dohled byl v rozporu s etikou dané profese: kdyby například státní inspektor dohlížel na to, jak advokáti hájí své klienty, došlo by právě k tomu, co advokát udělat nesmí – došlo by k prozrazení důvěrných informací státní moci. Kdyby státní úředník dohlížel na to, jak lékaři léčí, došlo by k porušení lékařského tajemství. V případě územní samosprávy se ukázalo, že je pro stát výhodnější a hlavně úspornější přenést agendu na obecní úřad.
Podívejme se v tomto světle na to, jaké postavení mají u nás soudní exekutoři. Jsou to podnikatelé, kteří pro soudy vykonávají soudní rozhodnutí v majetkových záležitostech. Česká republika, údajně proto, aby zvýšila vymahatelnost práva, přenesla výkon rozhodnutí na exekutory (Ministr Jiří Pospíšil: „Já bych chtěl nejprve říci, a to zdůrazňuji, že považuji zřízení exekutorů jako takových za mimořádně důležitý krok pro vymahatelnost práva v ČR.“). Brzy se ukázalo, že dohled nad nimi je dost náročná záležitost, kterou soudy nezvládají, takže byla záhy exekutorům zákonem přikázána stavovská komora. Protože však příliš nefungovala (ministr Pospíšil jednu dobu dokonce navrhoval její zrušení), zůstala vedle komory určitá kontrolní funkce na ministrovi spravedlnosti a povinnost kontroly mají ze zákona i okresní soudy. Nyní se uvažuje o zřízení 86 okresních inspektorů jako o nové, čtvrté, kontrolní instituci.
To je zvláštní situace, protože existence profesní samosprávy má smysl jen tehdy, pokud už nemusejí existovat žádné jiné kontrolní mechanismy, než je soudní přezkoumání rozhodnutí komory. Máme-li takto nezvladatelný a nekontrolovatelný systém soudních exekucí, patrně je fatální chyba v samotném systému.
Zřízení soudních exekutorů bylo odůvodňováno potřebou zvýšení vymahatelnosti práva. České soudy potřebují k projednání kauzy rekordně dlouhé lhůty. Zřízení exekutorů mělo napomoci lhůty zkrátit. Jenomže privátní exekutoři vymahatelnosti práva příliš nepomohli, protože průměrná délka exekuce je u nás přibližně dva roky. A jsou známy případy, že se exekuce táhne i pět let. Zamýšleného cíle prostě nebylo dosaženo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Svobodni.cz