Primátor Žbánek: Olomouc je lídrem v oblasti udržitelné mobility. Teď se inspiruje ve Vídni

13.05.2019 4:33

Jak nejlépe plánovat dopravu ve městě, jak lze zklidnit a zpříjemnit veřejný prostor?

Primátor Žbánek: Olomouc je lídrem v oblasti udržitelné mobility. Teď se inspiruje ve Vídni
Foto: anoolomouc.cz
Popisek: Miroslav Žbánek

Těmito tématy se zabývala 5. česko-slovenská konference sítě měst CIVINET, která se odehrála v Bratislavě. Síť měst CIVINET, k jejímž zakládajícím členům patří i Olomouc, se zaměřuje na téma udržitelné mobility, čisté a energeticky efektivní městské dopravy a její členové se aktivně zabývají udržitelným dopravním plánováním a své potřeby i zkušenosti vzájemně mezi sebou sdílí.

Letošním tématem bylo ohlédnutí za přípravou první generace plánů udržitelné městské mobility. Své zkušenosti prezentovali například zástupci Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva dopravy a výstavby SR, měst Bánská Bystrica a Litoměřice či holandské společnosti Ecorys, která se zaměřuje na vyhodnocování naplňování dopravních strategií. Následně v rámci workshopu proběhla mezi jednotlivými účastníky výměna zkušeností s pořizováním plánu udržitelné městské mobility. „Právě v této oblasti jsme mohli účastníkům, zejména těm za Slovenska, předat naše zkušenosti, jelikož my jsme si již celým tímto procesem úspěšně prošli. Náš plán udržitelné mobility schválilo zastupitelstvo už v červnu minulého roku,“ řekl primátor Miroslav Žbánek.

Účastníci konference se vydali i do ulic slovenského hlavního města, aby v praxi posoudili některé příklady zklidnění dopravy a veřejného prostoru. Inspirativní byla i exkurze do nové vídeňské čtvrti Aspern Seestadt. Jedná se o jeden z největších rozvojových záměrů v Evropě pro přibližně 20 tisíc obyvatel s inovačními opatřeními k eliminaci automobilové individuální dopravy a vytvoření tzv. městské části krátkých vzdáleností s vynikajícím spojením s centra města pomocí veřejné dopravy. „Například dlouhodobé parkování vozidel je řešeno pouze v podzemních parkovištích nebo parkovacích domech, parkování na ulici je pouze krátkodobé a zajišťuje tak více prostoru pro chodce a cyklisty,“ komentoval poznatky z Vídně primátor Žbánek. Dalším zajímavým řešením je vytvoření fondu mobility, financovaného z poplatků za výstavbu a provoz garáži. Z těchto peněz je pak podporováno např. půjčování klasických kol, elektrokol či nákladních kol.

Součástí konference byla i valná hromada spolku, přičemž byla Olomouc, společně s Jihlavou a Hradcem Králové, opětovně zvolena na další dva roky do Řídící rady. Následně Řídící rada zvolila rovněž na následující dva roky město Olomouc Manažerem sítě a primátora Miroslava Žbánka předsedou Politické rady spolku. „Tímto krokem vysílá město Olomouc jasný signál, že chce být i nadále velmi aktivní na poli udržitelné mobility a být inspirativní i pro ostatní města v ČR, ale i v rámci celé Evropy,“ řekl primátor Miroslav Žbánek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zaorálek (SOCDEM): Podle Válka za nedostatek léků může i špatné počasí, jen ne on

20:01 Zaorálek (SOCDEM): Podle Válka za nedostatek léků může i špatné počasí, jen ne on

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ministru zdravotnictví.