Seďa (ČSSD): Výroba letounů L 410 v Kunovicích zůstane

26.09.2016 18:50

To, co je podstatné, je společné úsilí zaměstnanců, odborů, vlády a regionálních politiků, o zachování výroby letounů v Kunovicích.

Seďa (ČSSD): Výroba letounů L 410 v Kunovicích zůstane
Foto: Daniela Černá
Popisek: Antonín Seďa, poslanec ČSSD

Po delší době pozitivní zpráva, kterou dnes po jednání s ministrem průmyslu a obchodu J.Mládkem zveřejnili vlastníci firmy Aircraft Industries. A to, že výroba letounů L410 UVP-E20 v Kunovicích zůstává. Ano,jedná se o první oficiální prohlášení současných ruských vlastníků, které však odborovou organizaci úplně neuspokojují. Zejména proto, že těch slibů tato továrna zažila několik a stále není zažehnán již třetí konkurz, který hrozí.

Když se tuto neděli sešel předseda vlády B.Sobotka, kterého jsem doprovázel, s hejtmanem Zlínského kraje St.Mišákem, radním pro školství P.Navrátilem a s vrcholnými zástupci odborů, včetně zástupců odborové organizace AI, bylo zřejmé, že situace v tomto výrobním podniku je vážná. A to nejen proto, že hrozilo přemístění výroby letounů do Ruské federace. Současná ekonomická situace a zejména stále odkládané rozjetí výroby, kdy jsou zaměstnanci firmy na nucené pracovní dovolené, ohrožuje samotnou existenci světového leteckého výrobce. Proto je důležité rozhodné stanovisko vlády i současného vedení kraje o podpoře oprávněných požadavků zaměstnanců a o zachování letecké výroby v našem kraji.

Jako zcela neuvážené a zavádějící se jeví některá stanoviska politiků, kandidujících do Zlínského kraje, protože zneužívat současné situace k laciným politickým bodům je neomalené. Zejména od těch, kteří nikdy této firmě nepomohli a o její činnost se pramálo zajímali. Ale taková je současná politika, kdy namísto konkrétních činů se prosazuje mediální propagace a řeči, které nikomu a ničemu nepomohou.To ostatně deklarovali i zástupci odborů.

Nikoliv ekonomické sankce vůči RF, ale obrovský pokles cen ropy a zejména devalvace rublu, způsobil „zdražení“ letounu a jeho „neprodejnost“ v Ruské federaci. Pokud k tomuto problému připočteme zrušení státních dotací na nákupy letounů a vysoké cla na výrobky z EU, pak je problém dokonán.

Ale abychom byli objektivní, i ty ekonomické sankce vůči RF nepřinesly nic pozitivního, tak jako předchozí pasivita obchodníků zajistit jiné významné trhy pro výrobky AI. Prostě se ukázalo, o čem je diverzifikace trhu a dlouhodobé plánování tržeb. To, co je v současné době značným problémem, je zastavení výroby , hrozící v brzké budoucnosti nedostatkem odborných pracovníků. Takže primárním cílem by mělo být spuštění nové výroby, pokračování v technické a technologické modernizaci výroby a dokončení certifikace L 410 NG. Bez těchto kroků nedojde k tolik potřebné stabilizaci firmy, nejen ekonomické, ale především personální.

Jako člověk, který osobně zažil v tehdy bývalém LETu Kunovice dva konkurzy a který napomohl k opětovné záchraně firmy, jsem optimistou. Přes všechny současné problémy i negativní dopady globálních politických rozhodnutí věřím, že i tentokrát se AI vymaní z tíživé situace a ve spolupráci se subdodavateli zachová nejen výrobu lety osvědčeného letounu L410 UVP-E20, ale že brzy začne nabízet i nový a modernější letoun L410 NG.

Převzato z profilu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Seďa (SOCDEM): Tato vláda se na své občany vykašlala a lidem neustále lže

23:08 Seďa (SOCDEM): Tato vláda se na své občany vykašlala a lidem neustále lže

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k navrhovaným změnám v zákoníku práce