„Tranzitní doprava musí ven z města a tu vnitroměstskou čeká hledání alternativ v hromadné dopravě či cyklodopravě, a to v rozumné a realistické míře,“ sliboval vítěz táborských komunálek – hnutí starosty Jiřího Fišera Tábor 2020. Trend posílit ve městech veřejnou dopravu a omezit automobilní je patrný v celé Evropě. V
Táboře, kde je polétavý prach na úrovni severočeských průmyslových měst, je to obzvlášť žádoucí. Nehledě na další hlediska výhodnosti MHD. Jenomže přilákat lidi do autobusů místo osobních aut si něco žádá. Například cenovou výhodnost a posílení dopravních linek MHD.
V této oblasti nejvíce slibovalo hnutí JINAK! místostarostky Michaely Petrové. „Pokud občané vymění osobní automobilovou dopravu z MHD, značně se tím městu uleví. Chápeme, že MHD se musí stát pro lidi přístupnější a atraktivnější,“ hovořil volební program hnutí a hned konkretizoval: „Radikální snížení ceny jízdného, jednorázová jízdenka za 10 Kč kamkoliv po Táboře, roční předplatné 500 Kč za rok, žáci, studenti a důchodci zdarma, změnu jízdního řádu dle skutečných potřeb občanů, rozšíření linek MHD k lepší obslužnosti občanů.“
Opatrnější ČSSD Tibora Stana jen slíbila, že nezvýší cenu jízdného v Táboře, ANO vedené Petrem Novákem vyjádřilo podporu MHD jen v obecné rovině.
Konkrétnější byla nyní opoziční ODS Františka Dědiče. Ta chtěla jednotné jízdné za 10 Kč ve všech pásmech.
Naše rovněž opoziční KSČM ani nyní neustupuje od sociálně motivovaného kroku, a to minimálně jízdné pro děti a školáky zdarma. Zatím má radnice propočítat finanční náročnost tohoto kroku. Zda se na něj najdou peníze, ovšem nikdo zatím nezaručil. Přitom jízdné pro děti zdarma je třeba již několik let běžné v Praze i dalších městech.
Když už jsme u hlavního města. Tak tam se zřejmě předvolební sliby občanům plní snadněji než v Táboře, i když vyjdou nepoměrně dráže. Kromě jízdného pro děti do 15 let a seniory zdarma stačilo pražskému magistrátu, zastupitelstvu a jeho koaličním partnerům 100 dní „hájení“, aby v oblasti MHD prosadili další kroky k jejímu většímu zpřístupnění a využívání. Praha totiž zlevní od července o tisícovku také roční kupony MHD. Nově budou lidé platit 3650 Kč (v Táboře 4 400 Kč!!!), nyní kupon stojí 4750 Kč. Navíc rodiče s dětmi do tří let budou jezdit zdarma a bez jízdenky také psi (v Táboře 5 – 8 Kč). Návrh schválili pražští radní. Zajímavé by bylo srovnat objem ujetých kilometrů v Praze a Táboře při ceně celoroční jízdenky 3 650 a 4 400 Kč.
Takže táborští radní se zřejmě zatím stále jen rozkoukávají. Přitom Tábor by potřeboval podobná opatření v MHD minimálně stejně akutně jako Praha. A to nejen z ekologických hledisek, ale také ke zlepšení dopravní situace v centru a v neposlední řadě by byla tato opatření významným sociálním příspěvkem, a to nejen nízkopříjmovým rodinám, mladým manželstvím a seniorům. Tento aspekt zlevnění MHD zatím nikdo z táborských koaličních politiků nezmiňuje, i když město má v této oblasti nepochybně důležitou (ale stále zanedbávanou) roli a povinnost. Že by to pražští pravicoví radní viděli jinak?
Ladislav Šedivý, zastupitel za KSČM
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM