Sehnalová (ČSSD): Komise opustila svůj cíl na snížení počtu těžkých zranění na silnicích

12.06.2015 5:28

Evropská komise včera zveřejnila přezkum silniční bezpečnosti, který měl obsahovat i dlouho očekávaný strategický cíl Evropské unie ke snížení počtu těžkých zranění na silnicích. Tento cíl byl ale z konečného znění dokumentu vynechán.

Sehnalová (ČSSD): Komise opustila svůj cíl na snížení počtu těžkých zranění na silnicích
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová

Nevládní nezisková organizace Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) proto dnes na zasedání Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku v Lucemburku požaduje, aby Komise předložila cíl tak, jak byl přislíben.

Podle analýzy ETSC utrpělo vloni v Evropské unii při dopravních nehodách minimálně 200 000 lidí zranění, která jim svými následky změnila život. Oproti předchozímu roku se jedná o nárůst o 3 %. V posledních letech navíc snížení počtu vážných zranění neodpovídá snížení počtu úmrtí na silnicích.

Nový cíl ke snížení počtu těžkých zranění, který by doplnil existující cíl snížit počet úmrtí na silnicích Evropské unie o polovinu do roku 2020, měl přitom silnou podporu členských států EU i Evropského parlamentu. V publikovaném dokumentu je však místo něj uvedena pouze zmínka, že se Evropská komise „bude zabývat těžkými zraněními, včetně monitorování pokroku“.

Více než padesát expertů, představitelů organizací zabývajících se dopravní bezpečností a představitelů skupin obětí dopravních nehod z celé Evropy proto oslovilo předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera. Ve svém dopise jej žádají, aby tento cíl do předloženého dokumentu znovu zahrnul. Dopis podpořilo i jedenáct členů Evropského parlamentu včetně Olgy Sehnalové.

Dopis byl odeslán před čtvrtečním jednáním ministrů dopravy jednotlivých členských zemí EU v Lucemburku, kde měl být tento cíl vyhlášen. Celé znění dopisu si můžete přečíst níže.

Vážený pane předsedo Junckere,

oslovujeme Vás, abychom vyjádřili své znepokojení nad zprávou, že Rada plánuje stáhnout návrh na strategický cíl snížení počtu vážných zranění na evropských silnicích, který měl být zveřejněn tento týden.

Dlouho plánovaná iniciativa byla znovu potvrzena v tiskové zprávě Komise (24. března) a měla značnou podporu mezi členskými státy i v Evropském parlamentu. Tento plán měl být zveřejněn v červnu na setkání ministerstev dopravy v Radě pro dopravu, telekomunikace a energetiku. Z důvěryhodných zdrojů se k nám však doneslo, že od tohoto plánu bylo upuštěno.

Sám jste uvedl, že Komise musí v „důležitých věcech“ dokázat svou velikost. Vážná zranění při dopravních nehodách nepochybně patří mezi tyto důležité věci. V loňském roce minimálně 200 000 lidí utrpělo při dopravní nehodě zranění, jež jim změnilo život. Načasování tohoto rozhodnutí je krajně nešťastné, protože podle analýzy Evropské rady pro bezpečnost dopravy vzrostlo minulý rok toto číslo o 3 %. V předchozích letech navíc počet těžce zraněných nekorespondoval se snižováním počtu úmrtí na silnicích.

Můžeme se také podívat na ekonomické dopady tohoto rozhodnutí. Odhady Evropské rady pro bezpečnost dopravy ukazují, že pokud bychom například v roce 2010 předešli všem zraněním na silnicích, přínosy pro společnost by v daném roce měly hodnotu asi padesáti miliard euro.

Cíle ke snížení úmrtí na silnicích jsou efektivní, což potvrzuje například Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj („Na cestě k nule: dosažení ambiciózních plánů v bezpečnosti silniční dopravy a principu bezpečnosti“, 2008) i vědecké poznatky (Elvik: „Cíle kvantifikované bezpečnosti na silnicích – užitečné nástroje pro vytváření politiky“, Analýza nehod a jejich prevence, 1993).

Cíle Evropské unie ke snížení počtu úmrtí při dopravních nehodách se setkaly s úspěchem ve Španělsku, Portugalsku, Litvě, Lotyšsku, Slovinsku a Estonsku – ve všech těchto zemích počet úmrtí klesl od roku 2001 o více než 60 %. Musíme ukončit mnohem pomalejší pokles nebo dokonce vzrůst počtu vážných zranění na silnicích a změnit jej na trvalý pokles. Tento cíl je jednoduchý, levný, nekontroverzní a nutný.

Na úrovni EU by tento cíl vytvořil stimul pro akce v oblastech bezpečnosti na silnici, kde má Evropská unie výhradní pravomoci ke zvyšování bezpečnosti na silnicích, např. určením standardů bezpečnosti dopravních prostředků. Cíl na úrovni Evropské unie by také pomohl ke sdílení vědomostí mezi členskými státy EU, stejně jako se stalo v případě snížení počtu úmrtí na silnicích.

Byli bychom rádi, kdybyste nás ujistil, že tento navržený cíl budete v následujících týdnech podporovat. V sázce je kvalita života milionů obětí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…