Senátor Kubera: Hlavní příčinou nehod je nepřiměřená rychlost

19.07.2017 14:03

Projev na 8. schůzi Senátu dne 19. června 2017 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů

Senátor Kubera: Hlavní příčinou nehod je nepřiměřená rychlost
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Jaroslav Kubera

Dobrý den! Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové. K části „mlaďochů“ do městské policie jenom drobnou poznámku. Víte, ono to může vyvolat poměrně značné problémy. Je to podobné, jako když kdysi byla móda jmenovat příliš mladé soudce, v 18 letech. My máme jednoho takového 18letého radního, který je nyní pátým nejpopulárnějším politikem v Evropě. Ono v 18 letech člověk ještě ani neví, čím chce být, natož aby mohl dělat strážníka. Ale on vlastně nebude dělat strážníka, on bude dělat polostrážníka, protože bude něco jako pomocná stráž VB, protože nebude ani ozbrojen.

My jsme z městské policie postupem času udělali složku takticky Policie České republiky. Když se dnes podíváte na ulici na strážníka, tak tento strážník nemůže ani chodit, kolika přístroji je ověšený, vypadá spíše jak příslušník zásahové jednotky Policie České republiky. Původní záměr byl úplně jiný, městské a obecní policie byly zřízeny proto, aby zabezpečovaly místní záležitosti veřejného pořádku, nikoliv aby suplovaly Policii České republiky.

A tím se dostávám k druhé otázce, a to je pozměňovací návrh, který za chvíli dostanete a který se opět pokouší, aby se městské policie vrátily tam, kam patří, to znamená, aby se neřešily příběhy, kdy oni jezdí zal vybíráním pokut do sousedních obcí, kde se postaví na předem určené místo, kde je to jisté, nebo že si dají radar za značku konec nebo začátek obce a která je umístěna dva kilometry v polích nebo že v Praze dokonce už vám ani nedají body, hlavně zaplaťte peníze, když zaplatíte peníze, body nedostanete, ač byste je dostat měli.

Dodnes jsem nedostal odpověď, pane ministře, na otázku, ale ta je spíše na ministra dopravy, na základě čeho bude měřit ŘSD na oněch opravovaných úsecích dálnice D1. Ona bude mít určitě vymyšlený podobně komplikovaný systém, jako kdysi, když si obce pronajímaly radary od radarových firem a polovinu pokut jim odesílaly, což pak soudy zakázaly, musely si je pořídit do vlastnictví.

Pokud jde o bezpečnost silničního provozu, viděli jste poslední dva víkendy, že nám to nějak nefunguje. Nefunguje nám to přesto, že máme úžasný bodový systém, kdy řidiči řídí se strachem, aby neudělali něco, za co by jim sebrali body, a nevěnují se potom řízení vozidla. Ale hlavně hlavní příčinou nehod je nepřiměřená rychlost. My si naivně myslíme, že rychlost má nějakou číselnou hodnotu, ona skutečně žádnou nemá, jsou jenom tři rychlosti, ta nejnebezpečnější, zejména na dálnici, je nulová, když tam někdo zastaví a nedá trojúhelník, bude skoro jistě mrtvý, a pak už jsou jenom dvě, a to je přiměřená a nepřiměřená. Přiměřená rychlost může být 150 na dálnici, přiměřená může být 80 kilometrů přes Prahu o půlnoci, kdy jedete jako idiot přes celou Prahu 50kilometrovou rychlostí, v podstatě po dálnici, kde není ani človíčka, protože nechcete mít problémy s městskou policií. A my si myslíme, že tím děláme něco pro bezpečnost silničního provozu. Jen na ukázku, v Teplicích nikdy nebyl ani jediný radar, dokud tam budu, tak ani nebude, a přesto jsme v rámci Ústeckého kraje město s nejnižší dopravní nehodovostí. Takže se jasně ukazuje, že s bezpečností silničního provozu to vybírání peněz nemá pranic společného. Jsou skutečně některé případy těch stacionárních radarů, kde to může mít nějaký význam, ale to je asi tak jediné. To, že musí mít městská policie nebo obecní souhlas státní policie, ta státní policie jí ho celkem bez problémů dá, protože je ráda, že za ni dělá práci.

Takže výmluva na to, že nemáme, že dopravní policie v podstatě řeší jenom nehody, nemá dostatek sil ani prostředků na to, aby dělala to, co dělat má, jak legislativa správně poukazuje, je to povinností státu, nemá to s obecními policiemi nic společného, to je ten důvod, proč navrhuji, není to poprvé ani naposledy, jednou už jsme toho dosáhli, aby městská policie se věnovala tomu, čemu se věnovat má, ne tomu, co jí nepřísluší. Opakuji znovu, posilme... Já jsem původně myslel, že napíšu ještě jeden návrh, tak aby se ukázalo, k čemu to měření je, aby, to by se panu ministrovi nepochybně líbilo, aby vybrané pokuty, které vybere městská policie, byly příjmem státního rozpočtu a sloužily k tomu, aby se posílila. Pak by se ukázalo, jestli jde o bezpečnost, nebo o peníze. To bychom potom poznali, jak to je ve skutečnosti. Ten návrh vám dávám k uvážení. Pokud městská policie nebude měřit, tak se opravdu nic zásadního v této zemi nestane.

A pokud jde ještě o ty polostrážníky, tak já bych navrhoval, aby naopak se k policii obecní a městské přijímali strážníci 50+, protože ti mladí strážníci po 4 hodinách musí tzv. vypich, musí se jít, protože už jsou unavení, ale oni už dneska nechodí, protože oni jezdí. Já když jsem zjistil, jak jsem chvíli nedával pozor, tak moje městská policie už má najednou 6 automobilů, začínala s jedním. Pěšky už nikdo nechodí, protože to je únavné, a oni přece musí být rychle u těch kriminálních případů, které údajně řeší za Policii ČR, takže jezdí s houkačkami a řeší to, co jim vůbec nepřísluší... Teď ostatně budou mít hodně práce s tím, že budou navštěvovat hospody, aby chytili případné kuřáky, kteří si zapálili, a budou obcházet, nebudou objíždět stanice autobusů, takže oni ani na to měření rychlosti v podstatě teď nebudou mít čas, protože budou pověřeni jinými úkoly.

Takže pokud vám to nebude dělat problém, legisvakance je tam dostatečně dlouhá, zákon nabývá účinnosti, pokud vím, 1. 1. 2018. Takže je dostatek času, aby ty případné radary obce darovaly Policii ČR, a ta je řádně spravovala.

Děkuji za pozornost.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

17:17 David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

Informace na svém veřejném facebookovém profilu o údajných ambicích francouzského prezidenta Macrona…