Senátorka Horská: Logopedické obtíže nemohou být prezentovány výhradně jako nemoc

18.03.2021 22:55 | Zprávy

Projev na 7. schůzi Senátu dne 18. března 2021 k návrhu změny zákona o pedagogických pracovnících.

Senátorka Horská: Logopedické obtíže nemohou být prezentovány výhradně jako nemoc
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředsedkyně Senátu Miluše Horská

Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, ani já nejsem šťastná z této novely. A ty důvody, které tady padají, proč bychom ji měli přijmout, jsou samozřejmě vážné. Ale i mně dovolte, abych poděkovala našim pedagogům na všech stupních škol, na všech úrovní, od těch nejmenších až po ty vysokoškolské.

A především ty, kteří mají doma svoje děti taky na distanční výuce a sami musí vysílat a těm svým se nemůžou věnovat, ale dovolte mi také, abych poděkovala rodičům, kteří se stali už rok pedagogy. Jaké mají vzdělání naši rodiče? Na jaký předmět jsou odborníci? Na angličtinu, na fyziku, ale protože každá krize je i příležitost, tak se mi zdá, že by tento stav mohl přinést dlouhodobě zlepšení vztahů školy a rodiny, protože s tím si myslím, že u nás v Čechách máme dlouhodobě také problémy. Takže smekám pomyslný klobouk, ale i před speciálními pedagogy, kteří učí děti, které potřebují podporu. A jestli jste měli někdy možnost komunikovat s takovými dětmi, tak víte, že distančně vzdělávat i třeba autisty nebo děti těžce mentálně postižené je taky mistrovský výkon. Takže jedno velké poděkování, připojím se i k tomu děkovnému usnesení.

A teď tedy několik poznámek k oněm pedagogickým pracovníkům. Je to můj pohled na výchozí pozice s našimi pedagogy, které jsem sebrala z dat, která jsou dostupná, ale je to i moje praxe pedagogická. Jak už tady zaznělo, máme vysoké procento absolventů pedagogických fakult, kteří opouštějí profesní dráhu ještě před jejím zahájením. A to moje číslo podle SC & C je ještě vyšší, z roku 2017 je to dokonce 60 %, anebo v prvních letech, kdy začínají jako učitelé. Tohle je tedy, jak tady zaznělo, dost zásadní problém českého školství, který mně by jako třeba ministrovi školství, kdybych byla, nedal spát. Naši učitelé patří k nejstarším v rámci zemí OECD a mezi roky 2006-2016 výrazně klesl počet učitelů ve věku do 35 let. A doposud se stále nedaří generační výměna. Počet učitelů, kteří každoročně odcházejí do důchodu, by mohl být nahrazen absolventy pedagogických fakult, pokud by ovšem nastoupili do praxe a setrvali v ní. A my si tady teď vlastně říkáme, včetně pana ministra, co s tím uděláme. A jeden z těch zakopaných psů už asi není ve financích, protože ty se opravdu radikálně zvedly. A je veliká naděje i díky této novele, že už to nebude dehonestující plat učitele, jako jsme byli zvyklí, ale bude to důstojný plat, který by měl přilákat mladé absolventy, aby uživili své rodiny, ale asi to bude spíše v tom vzdělávání na pedagogických fakultách, jak tady docela podrobně hovořil pan emeritní rektor.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

Program

Jak by motoristé řešili problémy jako je třeba drahota, nedostupnost bydlení, nízké mzdy, klesající životní úroveň, zastaralé školství? A co byste označili za tři hlavní problémy, které je třeba vyřešit? Přiznám se, že o vás občas slyším, ale zatím jsem jen pochopila, že vám jde hlavně o záchranu au...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Chyba, vyzbrojovat extrémně nestabilní zemi

11:02 Rajchl (PRO): Chyba, vyzbrojovat extrémně nestabilní zemi

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k vyzbrojování Ukrajiny.