Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí

12.03.2017 20:19

Z pozice vysokoškolského pedagoga, sleduji pozorně diskuse, které se rozpoutaly ohledně povinné maturity z matematiky. Musím uznat, že obdivuji sveřepost půvabného matematického „beranidla“ v podobě paní ministryně Kateřiny Valachové. A dokonce věřím tomu, že své zaujetí pro povinnou maturitu z matematiky myslí coby členka ČSSD upřímně, neboť je nepravděpodobné, že by tímto počinem nahnala sobě, potažmo straně, do které po svém jmenování ministryní prozřetelně vstoupila, zástupy voličů.

Smrčka (SPO): Matematika versus tělocvik. Dopřejme našim dětem - povinně - hormonu štěstí
Foto: SPOZ
Popisek: Luboš Smrčka

Zmatenost, trivium a šablonovitost

Přesto si s paní ministryní troufám nesouhlasit. Dokonce jsem zmaten. „Od roku 2021 studenti absolvují povinnou část z českého jazyka a literatury, cizího jazyka a matematiky. Chceme tak zajistit alespoň minimální znalost, takzvaná trivia těchto předmětů,“ uvedla loni v květnu v iDnes mluvčí ministerstva školství Klára Bílá. Jak dodala, měl by každý maturant zvládat základy matematiky. Odhaduji, že paní mluvčí takto pravila ve shodě s názorem celého ministerstva. Mé avizované zmatení pramení z původní představy o tom, že minimální znalosti z jakéhokoli předmětu (v případě matematiky bych to viděl na sčítání, odčítání, násobení, dělení a třeba schopnosti výpočtu procent) by měl mít průměrný žák druhého stupně základní školy, zatímco studium na středních školách, zvláště pak na gymnáziích, by mělo být o něčem jiném, než o triviu. A docela mě zajímá, na jaké úrovni pak musí být nepovinné předměty. Že by mínus trivium?

Paní ministryně Valachová pak z pozice razantní stoupenkyně povinné maturity z matematiky obhajuje tento svůj krok tvrzením, že matematiku skutečně potřebujeme k rozvoji analytického a logického myšlení. Jsem si jist, že stejně takto lze argumentovat například v případě biologie, chemie, fyziky, dějepisu. Skálopevně věřím, že každý rétoricky zdatnější středoškolský učitel je schopen zdůvodnit, proč by měl být právě jeho předmět maturitně povinný. Obecně řečeno, analytické a logické myšlení podporuje jakákoli systematická činnost zaměstnávající, jak by pravil, legendární detektiv Hercule Poirot „malé šedivé buňky.“ Logické a analytické myšlení podporují například také šachy, či poker Texas Holden, který se dokonce přednáší na nejuznávanější univerzitě světa MIT. Přesto se nejspíše v učebních osnovách neobjeví, natož, aby se z nich muselo povinně maturovat.  Mimochodem, Magnus Carlsen (1990) z Norska, který se stal ve věku 13 let, 4 měsíců a 27 dnů šachovým velmistrem a od roku 2013 je mistrem světa, vystudoval po boku hokejistů a cyklistů sportovní školu. Pro zajímavost, v roce 2014 si Magnus Carlsen zahrál šachy s Billem Gatesem, nejbohatšímu muži světa dal mat za minutu a devatenáct sekund.

Navíc argument ministerstva školství, podle kterého matematika rozvíjí analytické myšlení, a proto k maturitě patří, nesdílí někteří specialisté v oboru. „Šablonovité testy rozhodně nerozvíjejí myšlení, jde jen o mechanický nácvik. K popularizaci předmětu to rozhodně nepřispěje. Na odborných školách žáky děsí a na gymnáziu pro ně nemá význam,“ tvrdí například v souvislosti s povinnou maturitou z matematiky v textu iDnes zástupkyně vedoucí katedry matematiky Ostravské univerzity Petra Konečná.

Dejme šanci maturitě z tělocviku

Na druhou stranu si dovoluji doporučit pozornosti všech zainteresovaných předmět, jehož povinnost by měla pro naši společnost větší kladný efekt, než je tomu v případě matematiky. Jedná se o tělesnou výchovu, lidově řečeno tělocvik. Nepochybuji, že i paní ministryně, do jejíž sféry vlivu spadá i sport, nepochybně ví, že ve zdravém těle je zdravý duch. A je něco důležitějšího, než zdraví našich dětí? Nevím, jak paní ministryně, ale já osobně o ničem takovém nevím.  

Navíc mě, coby daňového poplatníka, podstatně více, než skutečnost, že si matematiku jako volitelný předmět vybírá cca každý čtvrtý maturant (tak vysoký zájem o matematiku mě spíše příjemně překvapil), děsí skutečnost, že každé třetí dítě v ČR má nadváhu. Proto mi nikdo nevymluví, že jedinec, který vedle jazyka rodného, cizího, volitelného předmětu, vybraného nejspíše v souladu s dalším studiem, zvládne povinně plavání, běh, jízdu na kole, přeskočí kozu, udělá výmyk a kotrmelec, je pro naši šťastnou budoucnost, nepochybně větším přínosem, než maturant schopný zvládnout derivace, integrály či goniometrické funkce. Abych pravdu řekl, nepamatuji si, že bych s některou z popisovaných matematických činností přišel za posledních takřka 40 let v praktickém životě do styku, zatímco se snahou o rychlejší pohyb bojuji s nevalným úspěchem každý den. Kromě toho si myslím, že povinná maturita z tělocviku by se setkala na rozdíl od maturity z matematiky s větším pochopením ze strany rodičů, neboť podle průzkumů jsou tito ochotni řešit problémy s nadváhou svých potomků až v případě adolescentů. Škoda, že paní ministryně v tomto ohledu nenavázala na svého předchůdce Marcela Chládka, který bojoval alespoň za povinnou třetí hodinu tělocviku a péči o tělesnou zdatnost, rovnající se zdraví našich dětí, chtěl svěřit profesionálům.

Rád bych pak připomenul paní ministryni Valachové ještě jednu věc. Je vědecky prokázáno, že existuje přímá úměra mezi fyzickou aktivitou a uvolňováním hormonu endorfin. Jak dokázal bezpočet vskutku seriózních výzkumů, stačí deset minut zátěže, a množství uvolňovaných endorfinů začne velmi rychle narůstat. Je jedno, jestli běháme, posilujeme, či plaveme. A protože endorfin je právem nazýván hormonem štěstí, navrhuji, abychom zvýšili jeho dávkování našim dětem. Nejlépe povinně!

P. S. Stačí pouhý pohled na hezčí část a štíhlejší část mého těla v podobě obličeje, aby bylo zřejmé, že opravdu nejsem součástí žádné tělocvikářské lobby. Přesto pokaždé, když se postavím na váhu, si nadávám za to, že jsem v tělocviku, na rozdíl od matematiky, nedával větší pozor…

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Válek: Návrh na zákaz kratomu byl ministerstvem předložen vládě a vláda rozhodla negativně

13:04 Ministr Válek: Návrh na zákaz kratomu byl ministerstvem předložen vládě a vláda rozhodla negativně

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 ke kratomu.