Stanjura (ODS): My říkáme, zrušme silniční daň

03.05.2016 21:52

Projev na 44. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. 5. 2016

Stanjura (ODS): My říkáme, zrušme silniční daň
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Zbyněk Stanjura

Musím říci, že je dobře, že jsem pustil svého kolegu, pana poslance Kolovratníka, protože tím pádem mohu reagovat najednou.

Já se to pokusím vysvětlit, doufám, že budu úspěšný.

Určitě není rozhodujícím příjmem SFDI 5 mld. ze silniční daně. Klíčové zdroje jsou v této chvíli dva - evropské peníze, a to díky vašim ministrům moc čerpat nebudete, případně na věci, které nemají prioritu, když už je najdeme, a druhý je příspěvek ze státního rozpočtu.

Ten návrh zákona není postaven tak, že SFDI přijde o 5 mld. a všechny ostatní výdaje státu zůstanou zachovány. Tak to skutečně není. Ta interpretace, pane poslanče Kolovratníku prostřednictvím pana předsedajícího je mylná. Tak to skutečně nemyslíme a věřím, že to pochopíte, že to tak nemyslíme.

Mě zaujala ta slovní hříčka pana předsedy rozpočtového výboru "miliarda k miliardě". Škoda, že se toho nedrží při výdajích. Jinak bych s ním souhlasil. Při daních, které tahá z kapsy daňových poplatníků, je to velký problém, miliarda k miliardě, a už je to 15 mld., ale při výdajích, které prosazují a ještě plánují kolegové ze sociální demokracie, to najednou neplatí - deset miliard, dvacet miliard, deset procent, patnáct procent, přidáme, přidáme, přidáme.

Pokud tu argumentaci myslíme vážně, a já myslím, že pan předseda rozpočtového výboru ji myslí vážně, tak mysleme na obě dvě strany rozpočtu.

Když jsme schvalovali návrh rozpočtu na rok 2016, tak nejenom že jsme přišli s kritikou toho schodku, ale navrhli jsme vám /vy jste to zamítli, máte na to plné právo/ úsporu výdajů ve výši 30 miliard. Vy jste hlasovali proti, vládní poslanci. Možná ne všichni, pokud někdo některý z těch návrhů na úspory podpořil, tak se mu omlouvám, ale většina vládních poslanců musela hlasovat proti, jinak by to prošlo. Tak to je, prosím, za jeden rozpočet, pokrytí výpadku na šest let. Jeden za šest.

Jo? Kdybychom chtěli takhle uvažovat. Je to jediná daň, která má tu mašličku a jde rovnou do SFDI. Kdybych chtěl mít jednoduché řešení na to - já to nenavrhuji - jak těch 5 miliard pokrýt, tak zvýším podíl SFDI ze spotřební daně na pohonných hmotách. A mohu tam mít 10 miliard nahoru.

Ale o tom to není. Bavíme se o balíku, který zaplatí daňoví poplatníci a proti tomu se bavíme o výdajích, které stát má díky vládní většině. Tomu já rozumím.

Takže to není návrh zákona, který bere SFDI 5 miliard. To se dá vyřešit velmi jednoduše. To je dokonce rozpočtové opatření, které nemusí ani do Sněmovny, protože to je tak malá částka ve státním rozpočtu, že to je v kompetenci vlády. To si může udělat exekutiva velmi jednoduše. Pokud to navrhujeme k 1. 1. 2016, to už nestihne, takže my pak navrhneme pozměňovací návrh k 1. 1. 2017, dá se to zohlednit v návrhu státního rozpočtu na další roky.

A ještě jednou prosím, abychom porovnali ta čísla. Trošku to zaokrouhlím. Letos ve schváleném rozpočtu má stát 1250 miliard výdajů. A 5 miliard je neřešitelný problém. Zkusme zapojit trojčlenku a zkusme počítat, kolik je to procent a řekněme si, zda skutečně je ten problém tak velký a neřešitelný.

Musím ocenit tvorbu stanoviska vlády, protože k jednořádkovému návrhu zákona vláda vytvořila třístránkové negativní stanovisko, na rozdíl od pana předsedy rozpočtového výboru, já vám ho nepřečtu celé, ale alespoň něco, protože mně to přijde poměrně komické, minimálně první dva body zdůvodnění negativního stanoviska vlády:

Vláda shledává navržené zrušení zdanění motorových vozidel, užívaných v podnikatelské činnosti, daně silniční, za zcela nekoncepční, nesystémové a nedůvodné opatření, postrádající jakékoliv řešení důsledků z něho vyplývajících.

/A druhý odstavec, kde nám vláda vlastně vysvětluje ten první odstavec./ Nekoncepčnost a nesystematičnost návrhu zákona spočívá v tom, že nezapadá do žádné celkové střednědobé daňové koncepce. Návrh je řešen s absencí jakékoli vazby na celkovou hospodářskou politiku státu a nastavení daňového systému a jednotlivých daní v České republice.

Tak se podívejme - 5 miliard, které by zůstaly podnikatelům, aby buď zvýšili mzdy ve veřejném sektoru, protože co je zajímavé na té debatě o mzdách? Ekonomika roste, to je dobře, rostou daňové příjmy státu, ale z tohoto faktu mnohem více těží zaměstnanci veřejných institucí a státu než zaměstnanci v privátním sektoru. To znamená ti, kteří ty daně platí, z toho těží mnohem méně než ti, kteří ty daně spravují nebo je využívají. A to úplně spravedlivé není.

A k té argumentaci, jak ten podnikatel jede po té cestě tím autem, určeným k podnikatelské činnosti, no, ale to je úplně stejné auto, když mluvíme o osobních automobilech. Jako když pojedu já svým soukromým vozidlem, já sice žádné soukromé vozidlo nemám, ale kdybych náhodou nějaké vlastnil, tak ta komunikace nepozná, jestli ta oktávka, která po ní jede, je v podnikatelské činnosti nebo ne. Oba dva budou platit, jak jsem říkal, spotřební daň z benzinu, budou platit zákonné pojištění a pokud pojednou po dálnici, tak budou platit buď mýto nebo budou mít dálniční známku. Já myslím, že těchto nápadů je dost.

Podívejme se, jak to řeší v Německu, když chtějí zavést mýto nebo dálniční známky. Oni ho zavedou tak, aby de facto se jim započítala silniční daň a němečtí občané neplatili nic. Také bychom mohli navrhnout zrušit dálniční známky pro české občany. Já to vezmu z druhé strany. My říkáme - zrušme silniční daň.

(Řečník se odmlčel kvůli velkému hluku z levé strany sálu.)

Vydržte, devadesát minut opozičního okénka není tolik. My jsme vydrželi tři a půl hodiny.

A dvě minuty do konce dnešního dne také není tolik. To je pravda.

To znamená - nářky nad tím, že by na to přišel SFDI, nejsou oprávněné. Tohle umí řešit vláda velmi jednoduše.

Až budete navrhovat - zítra budeme mluvit o pravomoci vlády zvyšovat důchody - tam ty miliardy nepočítáte, když říkáte, že ne. Ale uvažujte, co všechno by za to mohli ti podnikatelé mít. Mohli by obnovovat vozový park, velmi často si stěžujeme, že průměrné stáří vozového parku je příliš vysoké, mohli by zvyšovat mzdy, mohli by nakupovat jiné věci. Maximálně, kdyby jim to zůstalo, tak ty peníze zdaní a nějaké procento se vrátí ve zdanění. Když vezmu teoretický příklad, že jenom nebudou mít výdaj, ty peníze nijak nepoužijí, no tak bude vyšší základ daně, a tím pádem bude vyšší daň.

Nevím, jestli jste si všichni - já jsem to chtěl vzít s sebou, ale pak jsem si říkal, že někdy oprávněně kritizují, když tady někdo ukazuje nějaké transparenty nebo nějaké plakáty - doporučuji všem, protože dneska už o tom hlasovat nebudeme, abyste si mezitím - a pokud to nemáte, tak my vám to rozdáme z našich skromných zdrojů - vzali přiznání k silniční dani. Jak je to složité... (Poznámka z pléna.) No, je a není. Já myslím, že to je administrativně zbytečně náročné. A nedej bože, aby váš zaměstnanec dostal souhlas k použití soukromého vozidla ke služebním účelům. To je další povinnost.

Já vím, že pro finanční úřad je to velmi pohodlná daň. Myslím, že 15. dubna se platila teď zrovna čtvrtletní záloha, opravdu se to platí čtyřikrát ročně. Tak se prosím nebojte 5,5 mld., až budete zase mluvit o výdajích. Podívejte se na výdajové rámce, které vláda tak těžce diskutuje (nesrozumitelné), jak se pořád zvedají. Kde je ten váš cíl v roce 2017 mít vyrovnaný rozpočet? V nedohlednu. Vlastně každý rok říkáte - za tři roky to bude. Jen tím, že to říkáte každý rok, tak to neustále odkládáte. Přece cíl ministra financí byl vyrovnaný rozpočet v roce 2017. Já vím, že to v roce 2014 vypadalo za dlouho, máme dost času. A teď říká 60 mld. minus.

Ale to není nula. Takže těch 5 mld. si můžeme dovolit odpustit. Podnikatelé to budou investovat buď do mezd, do strojů, automobilů, jiného potřebného vybavení, do softwaru a ke všemu podstatnému, co ke svému podnikání potřebují.

Pane místopředsedo, já v přesvědčování svých kolegů budu pokračovat příště, i když s tím, jak často máme opoziční mini a mikrookénka, tak nevím, jestli to bude ještě letos, ale pokusím se vás přesvědčit, že zamítnutí v prvém čtení není rozumné.

A poslední věta. Pan předseda Votava má částečně pravdu, a to se dá upravit. Zas nám ten Brusel říká, že tu silniční daň sice mít musíme, ale jenom pro vozy nad 12 tun. Takže to se dá vyřešit. A těch osm zákonů, kam bychom to museli promítnout... Já nevím. Vláda cituje jeden. Těch sedm nám zamlčela. A je to docela hezký. Kdybychom zrušili silniční daň, tak, milé kolegyně, milí kolegové, musíme novelizovat zákon 310 o pobytu ozbrojených sil jiných států na území České republiky. To se omlouvám. To mě skutečně nenapadlo. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Ministerstvo vnitra se nám musí veřejně za svá nařčení omluvit

15:06 Okamura (SPD): Ministerstvo vnitra se nám musí veřejně za svá nařčení omluvit

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zahrnutí SPD do zprávy o extrémismu a soudnímu rozh…