Svozil (ODS): Ekonomická témata pro pravici

08.01.2014 10:55

V devadesátých letech získala ODS étos garanta ekonomické transformace České republiky. Ta však už dávno skončila. Co dnes před pravicí stojí?

Svozil (ODS): Ekonomická témata pro pravici
Foto: Archiv MS
Popisek: Miroslav Svozil

Dnes ODS  étos garanta optimální ekonomické politiky ztratila, není důvěryhodná pro ekonomický sektor, ztratila důvěru především ekonomicky aktivních občanů, ať už podnikatelů, živnostníků či schopných zaměstnanců, tedy klíčových (dnes bývalých) voličů. V rámci ODS probíhá diskuse na téma, že se vlastně nic neděje, jen stačí vyměnit vedení a jede se dál, vždyť náš program je skvělý, máme přece Poděbradské artikuly.

Poděbradské artikuly jsou asi nadále pevným programovým základem, ale obávám se, že to pro 21. století nestačí. Chce-li se ODS  vrátit na výsluní, musí prostě přesvědčit tradiční voličskou základnu, že z programových důvodů je pro ně lepší alternativou než například hnutí ANO, které má přece firemní zkušenosti.

Řadu témat zakotvila ODS v dokumentu „ODS – Agenda 2014“ – podporu exportu, zkrácené pracovní úvazky, zrychlené odpisování investic, podpora technického vzdělání… Bohužel stihla zrealizovat (a nikoliv prodat!) pouze malou novelu zákona č.165/2013 o omezení podpory obnovitelných zdrojů energií atd. Občan nyní bere zlevnění elektrické energie za samozřejmost, a když, tak za zásluhu tzv.vlády odborníků… A ve volebním programu ucelená ekonomická vize chyběla.

Jako velké téma se nabízí konkurenceschopnost České republiky. Od loňského roku jsme klesli o 7 míst. ODS by se proto měla stát pro další dekádu garantem konkurenceschopnosti české ekonomiky a měla by si pro to vytvořit své speciální týmy (vlastní NERV stínové vlády aj.) a získat pro tyto týmy odborníky z teorie i praxe.

Dále se ukazuje, že tzv. postindustriální revoluce je iluzí. Terciální sektor se nestal motorem ekonomického růstu. I Evropská unie zjišťuje, že deindustrializace je cestou do ekonomického pekla a objevuje se volání po reindustrializaci.

Obrovský rozmach českého národa v 19. století byl spojen právě s rozvojem českého průmyslu. Český průmysl má tedy dlouholetou tradici a podílí se na HDP více než 30 %. Nemějme iluzi, že nás uživí lázeňství, cestovní ruch nebo finančnictví. Podpora českého průmyslu je ryze konzervativní téma a ODS by se měla stát hlavním bojovníkem za český průmysl.

Heslo „Česká republika továren“ je na místě, stejně jako snaha o zvýšení technologické konkurenceschopnosti České republiky. Není třeba se bát spolupráce se Svazem průmyslu a dopravy.

Pravdou je, že ODS udržela většinu výhod pro živnostníky – daňové paušály, neexistence majetkových přiznání, registračních pokladen, datových schránek, výši zdrav. a  soc. odvodů. Bohužel, toto ale neuměla 990 tis. živnostníkům prodat! Měla by nadále bojovat za prosazení  deregulačního balíčku a další snižování administrativní zátěže.

Dále doporučuji se podívat na stránky britských konzervativců. Ti se mimo jiné honosí vytvořením 1,4 mil. nových pracovních míst v privátním sektoru a zastropováním sociálních dávek na výši 26 tis. liber ročně, čímž jsou zvýhodněni pracující lidé!

Závěrem – pro pravicovou stranu existuje spoustu nových témat, aby se mohla stát znovu oporou svých tradičních voličů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pravybreh.cz

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala: Stavba dvou úseků D35 zlepší průjezdnost ze západu na východ republiky

10:21 Premiér Fiala: Stavba dvou úseků D35 zlepší průjezdnost ze západu na východ republiky

Další dva úseky dálnice D35 v Pardubickém kraji zahájilo v pondělí 6. května 2024 Ředitelství silnic…