Tichý (ANO): U koho skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech?

11. 2. 2016 4:30

Hnutí ANO již před komunálními volbami v roce 2014 opakovaně kritizovalo formu i obsah vydávání olomouckého městského informačního periodika - Radničních listů. Po usednutí do zastupitelských lavic a redakční rady Radničních listů jsme usilovali o provedení zásadních změn vedoucích především k větší objektivitě a vyváženosti obsahu. Pozornost jsme upřeli také na samotný smluvní vztah města s dodavatelem Radničních listů. Ukázalo se, že naše kritika nehospodárného nakládání s veřejnými prostředky byla oprávněná. Pod tlakem našich argumentů vedení města zrušilo původní smlouvu s dodavatelem Radničních listů a vypsalo novou, tentokrát transparentnější soutěž. Výsledkem je, že po devíti letech bude cena za vydávání Radničních listů třetinová, což představuje úsporu téměř deset milionů korun.

Tichý (ANO): U koho skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech?
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Výhodnější a především zcela jasné jsou i nové obchodní podmínky. Bohužel však vedení města dodnes nedokázalo uspokojivě vysvětlit u koho a na základě jakého právního titulu skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech v minulých devíti letech. Jde pravděpodobně o příjmy v řádech milionů korun. Doklady, které by tyto skutečnosti mohly objasnit, byly dle vyjádření Magistrátu už skartovány. Zakázkou na Radniční listy se v minulosti dokonce zabývala i Policie. Není zřejmé, zda předmětem vyšetřování byly i příjmy z inzerce, nicméně po kauze Vidkun nelze brát závěry takového vyšetřování příliš vážně. Důležité je, že nová smlouva s vydavatelem prodej inzerce již ošetřuje.

Novým šéfredaktorem je mluvčí developerské skupiny

Ne všechny změny ve vydávání Radničních listů však považujeme za krok správným směrem. Obavy vyvolává rozhodnutí o novém obsazení pozice šéfredaktora, který je z titulu své funkce odpovědný za formu a obsah listů. Má se jím stát pan Juraj Aláč, tiskový mluvčí jedné z developerských skupin, která je ve sporu s městem Olomouc. Zastupitelský klub hnutí ANO vnímá možný střet zájmů a požaduje po Radě města Olomouce, aby podnikla takové kroky a opatření, které zcela vyloučí riziko neobjektivního či tendenčního informování. Nechceme zpochybňovat odbornou úroveň pana Aláče, ale považujeme za nevhodné a i novinářsky neetické, aby veřejně vystupoval za město a zároveň za subjekty, které jsou s městem v nějakém vztahu či dokonce soudním sporu.

Opakovaně žádáme vedení města, aby se Olomoucké listy staly nástrojem vyváženého informování občanů, kde k jednotlivým tématům budou moct zaznívat i alternativní názory opozice. Považujeme za nedůstojnou dosavadní formu "vyloučení" opozičních názorů do předem vymezeného, graficky rigidního prostoru, kde lze sice psát téměř cokoliv, ale bez přímé vazby na jednotlivá témata v daném vydání. Bohužel, ani tato koalice naprosto nepochopila nebo záměrně ignoruje principy vydávání radničních periodik, které se dnes prosazují v rámci tzv. otevřené radnice. Chceme občanům nabídnout jiný úhel pohledu na podávané informace tam, kde se naše názory s koalicí rozcházejí a nemáme problém podpořit rozhodnutí, která jsou v souladu s našimi volebními cíly. Pokud nenajdeme rozumný politický kompromis, nadále hrozí, že i "nové" Olomoucké listy budou zejména sebeprezentací jednotlivých koaličních politiků, budou ignorovat problematická témata a i nadále budou zapírat skutečný stav veřejných věcí.

Srovnání původní a nové zakázky na vydávání Radničních listů

Následující srovnání ilustruje, jak důležitá je funkční a konstruktivní opozice, která v Olomouci dříve fakticky neexistovala. V tomto směru mě těší vyjádření docenta Šaradína (politolog Univerzity Palackého), který říká, že "to, jak vystupuje ANO a ty dva menší subjekty, je podle mne dobré pro město a koneckonců i pro koalici. Jsou slyšet a také vidět, zveřejňují různé věci a to je jen ku prospěchu Olomouce." (Olomoucký Deník, 20. 11. 2015)

2007-2015

  • Limit zakázky 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Pouze jeden účastník soutěže s nabídkou 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Prodej inzerce (až 8 stran) není nijak smluvně řešen. Dle smlouvy je inzertní prostor majetkem města, stejně jako redakční obsah. Příjmy města z prodeje inzerce za celé období jsou však 0 Kč.
  • Smlouvu v roce 2007 podepisuje tehdejší primátor Martin Novotný (ODS).

2016-

  • Limit zakázky 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Celkem čtyři podané nabídky, vítězná nabídka s cenou 5,7 milionů Kč bez DPH.
  • Za upozornění stojí, že původní dodavatel byl schopen nabídnout cenu jen o málo vyšší, a to 6,07 milionu bez DPH. Je to stále o více jak 9 milionu Kč nižší cena, než jakou mu město Olomouc platilo na základě původní smlouvy.
  • Prodej inzerce je již smluvně ošetřen (až 6 stran).

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Svobodní a Soukromníci: Šance na změnu má už deset krajů

17:07 Svobodní a Soukromníci: Šance na změnu má už deset krajů

Nově byly podepsány koaliční dohody v Olomouci a Ostravě.