Pouhý rok je v platnosti nová vyhláška 46/2015 Sb. Ministerstva dopravy, která zrušila mnohá omezení a limity pro provoz vodních skútrů. Díky tlaku lobbistů tak byla v dubnu 2015 zrušena většina zákazů a podmínek omezujících rychlost na Slapské i Orlické přehradě a dalších vodních plochách. A možná díky tomuto liberálnímu přístupu státních úřadů přišla při prázdninové nehodě na Orlické přehradě o život osmnáctiletá dívka. Její pramice se na 157. říčním kilometru poblíž zámku Orlík, srazila s rychle jedoucím skútrem. Podle svědků dva mladíci na skútrech jeli poměrně rychle a pramici zřejmě přehlédli. Právě v okamžiku kdy se vyhýbali větší plachetnici. Nejvýznamnější negativní vlivy a námitky proti provozu vodních skútrů definoval již před více než deseti roky Veřejný ochránce práv. V jeho zprávě bylo na prvním místě zmiňováno především možné ohrožení plavců a surfařů. Následovala hlučnost a znečišťování ovzduší, ničení pobřežní vegetace vlnami a ohrožování přirozeného vývoje ryb a dalších vodních živočichů. Osobně se domnívám, že společenský zájem zdraví rekreantů a ochrany přírody má vyšší hodnotu než partikulární zájem zhruba tisícovky lidí v České republice, kteří jsou vlastníky vodního skútru. Tragická událost z Orlické přehrady opět ukázala, že významné rekreační oblasti nejsou pro provoz vodních skútrů vhodné. Jejich využití by mělo být možné pouze v pečlivě vybraných lokalitách. Nikoliv však v oblastech s hodnotnou přírodou a s velkou rekreační nabídkou.
Mgr. Josef Vacek
bývalý náměstek hejtmana,
lídr koalice KDU-ČSL, SNK- ED a Zelených
do Zastupitelstva Stč. kraje
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV