Vítek (Volba pro Prahu): Místo cyklostezek doprava zdarma na 20 let

12.06.2014 4:30

Sdružení Auto*Mat navrhuje ve svém projektu VIZE25, že za 162 mld Kč udělá z centra Prahy pěší zóny a sníží podíl automobilové dopravy v hlavním městě o 8%. Já si spočítal že za zmíněnou částku by Pražané mohli jezdit zdarma MHD 23 let.

Vítek (Volba pro Prahu): Místo cyklostezek doprava zdarma na 20 let
Foto: archiv JV
Popisek: Jiří Vítek, předseda Unie bezpečnostních sborů

Anketa

Pro komunální volby v Praze se formují nová hnutí. O jakém jste doposud slyšeli?

7%
hlasovalo: 2309 lidí
 

Při ponechání polovičního jízdného  ( 18Kč) pro mimopražské by bylo ještě na kvalitní a pravidelnou roční obměnu vozového parku  (150 mil / tj 8,5 milionu jízd mimopražských ročně ( 22.800/ den za 18 Kč), což je naprosto pohodové číslo )

Pozn. Praha provoz městské hromadné dopravy rok/ 7,1 mld.

Doprava zdarma není utopie, ale něco to stojí

V České republice MHD zdarma zkoušelo, částečně či úplně zavedlo nebo plánuje zavést několik měst. Jedná se např. o Třeboň, Frýdek-Místek, Ostravu, Hořovice a Valašské Meziříčí.Třeboň zavedla městskou dopravu zdarma v roce 2002. Oficiálně se nejedná o MHD ale autobusovou dopravu na jedné lince, která prochází Třeboní a pěti vesnicemi, které k ni patři. Dopravu financuje město, přičemž náklady činí kolem půl milionu ročně. Nízké náklady (vporovnaní s rozpočtem města) a zdvojnásobení počtu cestujících hned po zavedení dopravy zdarma jsou důvody, díky kterým je v Třeboni městská doprava i nadále zdarma.Podobné důvody k zavedení bezplatné linky MHD měly i Hořovice. Ty zavedly bezplatnou městskou dopravu na své jediné lince již v roce 2008. Od roku 2011 provozuje úplnou  bezplatnou dopravu Frýdek -Místek. Od této služby si podobně jako jiná města sliboval odlehčení od automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí. Od jejího zavedení se počet cestujících městské dopravy téměř zdvojnásobil.

Podmínkou pro využívání bezplatné MHD je ve Frýdku- Místku nákup čipové karty, kterou si můžou pořídit všichni zájemci, kteří prokážou svou bezdlužnost vůči městu.

Tallinn jako jediné hlavní město jezdí zdarma

I v zemích Evropské unie poskytuje několik měst svým občanům městskou hromadnou dopravu zdarma. V současnosti se jedná se např. o Kirunu ve Švédsku, Aubagne, Chateauroux ve Francii, Templin v Německu a další menší evropská města.16 Jediným evropským hlavním městem, které provozuje MHD zdarma je estonský Tallinn. Některá města jako např. belgický Hasselt, který byl vzorem pro zavedení MHD zdarma v Tallinnu,musela od provozování bezplatné dopravy odstoupit. V případě města Hasselt, kde došlo kvýraznému nárůstu cestujících, a které službu ukončilo v roce 2014 po 16 letech, bylo důvodem velké finanční zatížení městského rozpočtu.Tallinn zavedl bezplatnou městskou dopravu pro své rezidenty (občany s trvalým pobytem) od 1. 1. 2013 po tom, co se pro její zavedení vyslovilo v referendu 75,5 % obyvatel. Podobně jako ve Frýdku-Místku je poskytování dopravy založeno na vlastnictví bezkontaktní karty a je i nadálemonitorováno pro další hodnocení. Jedná se o největší bezplatnou dopravu v Evropě, která zahrnuje 426 000 obyvatel a 480 vozidel hromadné dopravy.

Jejímu zavedení předcházelo vypracování studie, která hodnotila rozpočtové dopady ve srovnání se sociálními, daňovými výhodami a dopady na životní prostředí. Za částečně dotovanou dopravu platil Tallinn ročně kolem 53 milionů eur,doplatek obyvatel pak činil pouze 17 milionů eur, z toho 5 milionů eur činil příspěvek nerezidentů.Zavedení bezplatné MHD tak zatížilo rozpočet Tallinnu pouze o 12 milionů eur ročně. Radnice si od něj slibovala snížení počtu aut v ulicích a tím i dopravních zácp, zlepšení životního prostředí, zvýšení mobility obyvatel a posílení ekonomiky města. Zacílení dopravy zdarma na rezidenty města mohlo rovněž přimět obyvatelé k přihlášení trvalého pobytu v Tallinnu, a tím i ke zvýšení daňových příjmu pro město. První hodnocení úspěšnosti ukázaly růst využívání veřejné dopravy o 12,6 %, snížení používání aut o 9 % a snížení procenta výskytu dopravních zácp o 15 %.

Reklama za názvem zastávky i tak se dá vydělávat

Pražan by jistě vydržel i hlášení " Palmovka, přestup na metro B .....jen 300 metrů od zastávky je lékárna Mašek". Možná se v budoucnu dočkáme sponzorovaných zastávek a jistě by tento nápad mohl pohodlně hradit minimálně povrchovou dopravu a pomoci s dotováním jízdného ve prospěch cestujících.

Občanka místo Opencard

Na závěr jen taková úvaha. Opencard nás stála 1,5 mld a když se koukám na nový občanský průkaz s těmi kódy apod. Nemohla se "občanka" použít podobně.


Tento článek vznikl bez podpory grantů, EU, cyklistické lobby ani za přispění primátora Hudečka. Nebude k tomuto článku organizován žádný happening ani nebude zavíráno jediné nábřeží či náměstí v hlavním městě.

Jiří Vítek

  • Patrioti ČR
  • místostarosta městské části

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čunek (KDU-ČSL): Náš stát se vzdal schopnosti se bránit

16:21 Čunek (KDU-ČSL): Náš stát se vzdal schopnosti se bránit

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důsledkům zrušení povinné základní vojenské služby