Vystrčil (ODS): Návrh na rušení 23 pracovišť finančních úřadů je chybný a nedůvěryhodný

11.08.2015 19:31

Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí usnesením jednomyslně odmítl návrh na zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů, které by znamenalo zhoršení dostupnosti veřejných služeb občanům.

Vystrčil (ODS): Návrh na rušení 23 pracovišť finančních úřadů je chybný a nedůvěryhodný
Foto: ods.cz
Popisek: Senátor Miloš Vystrčil

„Výbor považuje záměr zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů za chybný a nedůvěryhodný,“ to je znění jedné z části dnešního jednomyslného usnesení senátorek a senátorů.

„Stát nemůže přenášet administrativní, časovou a finanční zátěž plynoucí ze stále větší složitosti daňových řízení na občany. Jestliže je daňový systém složitý pro daňové úředníky, o to složitější je pro naše občany. Občané nesmí doplácet na stále nepřehlednější daňový systém zhoršením dostupnosti státních úřadů. Věřím, že pan generální ředitel Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Simona Hornochová skutečně naslouchali argumentům členů výboru i přítomných poslanců a starostů a že návrh na zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů odvolají,“ uvedl předseda výboru senátor Miloš Vystrčil (ODS).

Sporný je také výběr konkrétních obcí, ve kterých má k omezení dojít. Ministerstvo financí a Generální finanční ředitelství sice zveřejnilo kritéria, podle kterých byla daná územní pracoviště vybírána, ale nezveřejnilo žádnou tabulku s objektivním vyhodnocením a pořadím.

„Jestliže se tato vláda a Ministerstvo financí zvláště zaštiťují transparentností veřejné správy, výběr 23 rušených pracovišť byl netransparentní. To, že návrh na zrušení vzniká dříve, než byla vypracována a schválena koncepce finanční správy, je jenom dalším důkazem nepromyšleného a chaotického přístupu MF a GFŘ ke změnám struktury pracovišť finančních úřadů,“ dodal Miloš Vystrčil.

Usnesení senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí

· Odmítá přenášení administrativní, časové a finanční zátěže plynoucí ze stále větší složitosti daňových řízení na občany.

· Zdůrazňuje, že rozvoj elektronizace, telekomunikací a mobility by měl být v rámci fungování úřadů a institucí primárně prostředkem využívaným ke zlepšení kvality a dostupnosti veřejných služeb a nikoliv argumentem pro centralizaci úřadů a snižování jejich dostupnosti.

· Považuje za chybný a nedůvěryhodný záměr zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů.

· Doporučuje generálnímu řediteli GFŘ Martinu Janečkovi, aby návrh na zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů zrušil (odvolal, revokoval,…) a nejdříve předložil k projednání koncepci Finanční správy.

· Vyzývá premiéra Bohuslava Sobotku, aby zajistil, aby veškeré změny v oblasti veřejné správy probíhaly v souladu se schváleným Strategickým rámcem rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 až 2020.

Odůvodnění:

Koncepce Finanční správy ČR se teprve připravuje a je tedy nesprávné a nelogické před jejím schválením rušit ÚzP FÚ.

Pro případ rušení navržených 23 ÚzP FÚ z hlediska komplexního územního rozvoje žádná erudovaná analýza dopadů do území neexistuje. Problém komplexních dopadů na územní rozvoj dotčených území, a tedy i celkový dopad na kvalitu života občanů v dotčených městech a obcích je v odpovědi generálního ředitele Martina Janečka bagatelizován. Ředitel GFŘ počítá se zohledněním dopadů pouze ve vztahu k okresním městům. Přesto je v jiné části odpovědi GŘ uvedeno tvrzení že ÚzP FÚ snižují konkurenceschopnost regionů vůči Praze. Jedná se o zavádějící až absurdní argumentaci. Vzato doslova není jasné, proč tedy nenavrhuje Finanční správa zrušit rovnou všech 108 ÚzP FÚ, tím by se přece ihned zvýšila konkurenceschopnost všech regionů vůči Praze.

Více jak polovina podání na pracoviště FÚ jsou stále podávána v listinné podobě. MF a FGŘ jednají v rozporu s duchem UV č. 559 z 20. července 2011. Zde je korektní uvést, že jeho závaznost v tomto případě pro MF a GFŘ je spíše v rovině přenosu předchozích zkušeností, informací a možného poučení.

Odpovědi generálního ředitele Romana Janečka samy zpochybňují v některých případech platnost jím samotným používaných argumentů. V odpovědi na dotaz
3 je totiž uvedeno, že se minimálně následující 2 roky z hlediska rušení ÚzP FÚ žádné další změny nepředpokládají. To tedy znamená, že ztrácí logiku argumentace o akutnosti a aktuálnosti nutné specializace a koncentrace pracovníků, obtížnosti jejich řízení na pracovištích bez ředitele apod., neboť cca 80% UzP FÚ bez ředitele minimálně další 2 roky zůstává a bude dál pravděpodobně v nezměněné podobě fungovat.

Při výběru 23 ÚzP FÚ k rušení nebyly s velkou pravděpodobností posuzovaným kritériím přiděleny váhy. Celkové výsledné hodnocení na základě zadaných kritérií bylo potom prováděno případ od případu s nejasným vlivem jednotlivých kritérií, a tedy netransparentně.

Miloš Vystrčil
předseda výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
Senátu PČR

Miloš Vystrčil

  • ODS
  • PROFIL NENÍ POUŽÍVÁN.Případné dotazy na kontakty v Detailech
  • předseda Senátu

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Černochová: Chci, aby byla zachována kontinuita, která je v současné situaci nezbytná

21:03 Ministryně Černochová: Chci, aby byla zachována kontinuita, která je v současné situaci nezbytná

Vláda na návrh ministryně obrany Jany Černochové odsouhlasila jmenování brigádního generála Petra Ba…