Žalkovský (STAN): Další problémy, které nás čekají. Nebo ne?

14.12.2014 18:20

Zrušení auditů zní lákavě, ale jen na první pohled…

Žalkovský (STAN): Další problémy, které nás čekají. Nebo ne?
Foto: STAN
Popisek: Jaroslav Žalkovský

Dle sdělení krajských auditorek,od 1.1.2016 se bude rušit přezkum na obcích na základě návrhu nového zákona https://apps.odok.cz/kpl-detail?pid=KORN9R6PNTGM (Je to knihovna připravované legislativy naší vlády). Zákona by měl být vydaný v pololetí příštího roku a účinný by měl být od 1. 1. 2016

Zrušení auditů zní lákavě, ale jen na první pohled… Krom toho, že na nás bude moct chodit NKÚ jsou i další věci. Pro rychlý obrázek o připravovaném zákoně je dobrý dokument RIA, který posuzuje přínosy a rizika. Je zde např.: „Je odhadována vysoká pravděpodobnost výskytu rizika personálního oslabení nebo nedostatečného personálního zajištění ověřovacích mechanismů v manažerské zodpovědnosti.“ Taková nenápadná věta, ale její smysl je dost hluboký. Přeloženo do češtiny „buďto sami na malých obcích pochopíte, že na to nemáte nebo vám to ukážeme my“.

Pokud jsme si to dobře dali dohromady tak:

• u menších obcí se neplánuje zřídit interní audit ani služba inspekce, dokonce se neplánuje ani externí zajištění jejich funkcí - § 87 odst. 2 a § 64,
•u menších obcí by se povinně zajišťovala nezávislá kontrola jen pro dotace - § 87 odst. 3 (není mi jasné kdo by to kontroloval),
• nebudou kontroly z finančních úřadů,
• výrazně se posiluje se zodpovědnost jednotlivců a správců veřejných rozpočtů.

Vzhledem k zrušení auditů vidím v budoucnu tyto výsledky:

• zavřený starosta,
• zavřená účetní,
• vysoké náklady na soudní řízení v důsledku napadnutí neplatnosti smluv,
• vysoké náklady na soukromé audity, které si obce objednají, aby se dal nepořádek aspoň trochu dokupy,
• obce v platební neschopnosti.

To je sice černý scénář, ale ne nereálný. Pokud je cílem tohoto zákona ukázat, že malé obce nezvládnou vlastní chod a kontrolu a měly by se slučovat, pak je to nejrychlejší, ale velmi bolestná cesta, jak toho dosáhnout. Od úředníků z MMR slýcháváme při různých příležitostech, že rozdrobenost VS u nás a velikost našich obcí je nevyhovující. Změny zákonů – naposled „odstropování“ zdravotního pojištění – mají za cíl přesunout daňové příjmy do státního rozpočtu a ubrat obcím (viz náš rozpočet při přeměně FO podnikatele na s.r.o. přijdeme o 1/3 daňových příjmů ročně). Tlak na slučování obcí je dlouhodobý, systematický a tohle nám přijde jako silná páka, jak toho dosáhnout.

Myslím si, že starostové a účetní mnoha obcí nejsou schopni tuto zvýšenou odpovědnost nést. Starosta ani účetní nemohou stíhat sledovat všechny změny zákonů a zavádět je do praxe. Zvlášť při dílčím přezkumu hospodaření se dařilo vychytat velkou část chyb – a to nejen účetních, ale i těch týkajících se samosprávy (doložky u smluv, výběrová řízení…).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: STAN

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

17:17 David (SPD): Macron prý chce nahradit von der Leyenovou

Informace na svém veřejném facebookovém profilu o údajných ambicích francouzského prezidenta Macrona…