Na jednání panovala shoda ohledně nutnosti přesunu nákladní tranzitní dopravy ze silnic na železnici a vodní cesty. Zelení také představili své výhrady vůči plánovanému vodnímu dílu na Labi v Děčíně.
„Ocenil jsem fakt, že si pan Grosch uvědomuje limity řeky Labe a nepředpokládá, že se stane frekventovanou říční tepnou srovnatelnou s regulovanými řekami v západní Evropě,“ říká k obsahu schůzky krajský předseda Zelených Jiří Škoda. „Přijali jsme proto nabídku k dalším jednáním ohledně nalezení nejlepšího způsobu řešení masivní tranzitní dopravy přes naše území.“
Zelení dlouhodobě kritizují snahy o výstavbu plavebních stupňů na dolním toku Labe mezi Střekovem a státní hranicí. Jezy jsou podle SZ ekonomicky i ekologicky nesmyslné. V současnosti navrhovaný plavební stupeň v Děčíně by navíc ovlivnil situaci jen na malé části toku a na celoroční splavnost by tak nemohl mít vliv. Dosud také není jasné, jak by mělo být využíváno Labe na německé straně od státní hranice do Drážďan a dál.
„Jsou i jiné způsoby, jak zvýšit splavnost řeky po více dnů v roce. Začít využívat lodě s nižším ponorem, provádět pravidelné čištění a údržbu vodní cesty, zúžit plavební dráhu apod.,“ říká Adam Souček z krajské rady SZ a dodává: „Velký potenciál vidíme naopak v turistickém využití řeky. Podle dostupných údajů vydělala například polabská turistika v sousedním Sasku v roce 2009 125 milionů Eur. A to i bez jezů.“
autor: Zeleni.cz