Zelení nesouhlasí se zničením jedinečné dlážděné cesty v Moravičanech

04.02.2019 7:34

Zelení v Olomouckém kraji podporují místní iniciativu „Zachovat náves v Moravičanech“, která usiluje o to, aby v rámci rekonstrukce silnice číslo 4441 byla zachována kamenná dlažba v centru obce a nesouhlasí se záměrem Správy silnic Olomouckého kraje nahradit žulovou dlažbu asfaltovým povrchem.

Zelení nesouhlasí se zničením jedinečné dlážděné cesty v Moravičanech
Foto: Zelení
Popisek: Zelení

„Naším cílem není bránit rekonstrukci, ta je určitě potřeba, přejeme si však zachování dlážděné vozovky a nelíbí se nám, že by se takhle necitlivě mělo zacházet s odkazem našich předků a jejich kvalitní ruční prací“, uvedl zakladatel místní iniciativy Tomáš Adamec.

Cesta byla dlážděna v roce 1939 a pamatuje toho skutečně mnoho. Zajímavostí je, že během své existence nebyla do dnešního dne rekonstruovaná. „Žulové kostky, stejně jako alej hrušní či nádherná stoletá lípa k moravičanské návsi patří a sluší jí. Navíc v době, kdy se konečně začíná mluvit o potřebě zadržování vody v krajině, by byl asfaltový povrch nejen velmi necitlivým, ale i neekologickým řešením. Ano, nevýhodou dlážděné vozovky je vyšší hlučnost, ale ta se dá řešit snížením povolené rychlosti, což by navíc přispělo k vyšší bezpečnosti v centru obce,“vyjádřil se k tématu Michal Trlica, člen Zelených a zastupitel v sousedních Lošticích.   

„Kraj musí pečovat o zachování územního rázu a kulturního dědictví hanácké vesnice, ne bezhlavě a nesmyslně ničit,“ komentoval případ Ivo Lužný, člen Republikové rady Strany zelených. „Doufáme, že příslušné orgány Olomouckého kraje, kterým rozhodnutí náleží, situaci ještě přehodnotí,“ dodala Hana Vacková, spolupředsedkyně strany v Olomouckém kraji.

Člen Zelených a fotograf přímo z Moravičan Martin Hohn doplnil, že dlážděná náves je nepřehlédnutelnou specifickou dominantou obce. „Je okrasou Moravičan, klenotem, na který můžeme, a měli bychom být hrdí. Je to potěcha pro nejedno vnímavé oko,“ uvedl Hohn s tím, že cesta už v historii ukázala svou kvalitu. Při rekonstrukci nedalekého železničního koridoru po ní jezdila těžká stavební technika, v době 2. světové války a v roce 1968 dokonce tanky. Všem těmto zkouškám cesta bez větších oprav odolala.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…