Zemánek (ČSSD): Investiční výstavba

20.06.2016 14:51

Odchod českých stavařů/odborníků na Slovensko z důvodu, že investiční výstavba v ČR je vážně „nemocná“ bude ji potřeba začít léčit, např. formou zjednodušení povolovacího procesu staveb z třístupňového na jednostupňový či lepší koordinací a kontrolou procesu investiční výstavby a stavebnictví napříč jednotlivými resorty aj…, mne vybídl načerpat zkušenosti v sousedním Slovensku.

Zemánek (ČSSD): Investiční výstavba
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

V roce 2010, 2013 a 2016 docházelo k postupnému utlumování stavebního „boomu" v ČR. Důvody zde nebudu rozebírat, víme o nich všichni, naposledy je zmínil na Twitteru poslanec Kalousek. Faktem zůstává, že řada mých kolegů odešla po roce 2013 pracovat na Slovensko, kde se výstavbě liniových staveb daří, je ze strany vlády všemožně podporována, výstavba koordinována, kontrolována a termíny pro přípravu, realizaci a kolaudaci tunelových staveb by měly býti pro české manažery přinejmenším inspirací. Na Slovensku tak působí kolegové s dlouholetými praktickými zkušenostmi, tzn. neumí zakázky pouze administrovat, ale umí je navíc i zodpovědně a „znalostně" řídit.

První prohlídka proběhla v tunelu Považský Chlmec na D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Jedná se o dvoutroubový dálniční tunel délky 2250m. Celkový čas výstavby byl naplánovaný na 36 měsíců. V této časové lhůtě se musí stavba naprojektovat, zajistit stavební povolení, vybudovat portály tzn. 6měsíců, ražení 14měsíců, betonáž definitivního ostění 1rok a 9měsíců dokončovací práce, betonáž vozovky, nátěr tunelu a montáž technologie a tunel uvésti do předčasného užívání. Termín uvedení do předčasného provozu bude v červnu 2017.

Druhá prohlídka se uskutečnila na nově budovaném tunelu Ovčiarsko (délky 2367 m) a Žilina (délky 651 m) v úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Třetí prohlídka proběhla na stavbě dálničního tunelu Šibenik (délky 588 m), který je součástí úseku D1 Jánovce – Jabloňov.

Na nově budovaném úseku dálnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová byla v září 2014 slavnostně zahájena stavba nového tunelu Čebrať. Slavnostní zahájení spolu s osazením sošky sv.Barbory se zúčastnili představitelé Ministerstva dopravy SR, místní správy, Národnej dialnočnej spoločnosti a dodavatelů. Celková délka nového tunelu bude 2, 26 km a je součástí nově budovaného úseku dálnice o délce 15 km , která propojí Bratislavu a Košice a obchází město Ružomberok. Na nově budovaném obchvatu bude 21 mostů a tunel Čebrať.

Tunel Višňové je dálniční dvoutubusový tunel ve výstavbě s délkou 7520 metrů, který se nachází na dálnici D1 na úseku Lietavská Lúčka-Dubná Skala a po dostavbě se stane nejdelším provozovaným tunelem na Slovensku. V případě realizace výstavby plánovaného dálničního tunelu Karpaty na dálnici D4 by byl druhým nejdelším dálničním tunelem na Slovensku.

Na slovenské dálnici D3 v úseku Svrčinovec – Skalité jsou projektované dva tunely – tunel Svrčinovec a tunel Poľana. Tunel Svrčinovec je projektovaný v délce cca 450 m, s dvěma tunelovými troubami a provozně technickým objektem, který je navržený jako objekt zapuštěný do svahu. Tunel Poľana(délky cca 890m) je budován v rámci projektu výstavby slovenské dálnice D3 Svrčinovec – Skalité. Celková délka dálnice je 12,282 km (měřeno v ose dálnice) a je umístěná v Žilinském kraji, v okrese Čadca. Na jeho území přechází katastrálními územími obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité.

Investiční výstavba dálniční infrastruktury je na Slovensku v historických maximech, včetně odevzdávání do provozu a stejně tak i přípravy dalších staveb. Jelikož po r. 2017 „uvázne" financování bude nutno hledat další zdroje. Neměl by to být problém, protože MMF povoluje investice za nízké úroky i zadlužení na tento účel, NBS doporučuje budovat více dálnic a silnic pro snižování RR a snižování nezaměstnanosti, je zde další možnost tzv. balíku Juncker, který se ale doposud nespecifikoval, jak bude přesně fungovat a hlavně kdy bude možno čerpat zdroje.

V ČR investiční výstavba pokračuje na dálnici D8 v úseku 0805 Lovosice a Řehlovice, kde se jednak dokončují „opožděné" tunely Prackovice a Radejčín včetně zahájení prací na realizaci technologického vybavení tunelu, zhotovitel předložil objednateli koncept dokumentu tzv. „Změny během výstavby zabezpečovacích a sanačních prací" a jednak na sanaci sesuvu, který šetří Policie ČR. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) pochybila minulá vláda, která sesuv neřešila rychleji.

Plivnutím do tváře voličům (ANO) jsou přípravné práce rychlostní komunikace R49 (pozn.: v současné době D49) mezi Lípou (Zádveřicemi) a státní hranicí ČR/SR v délce cca 27,3 km, sestávající ze tří staveb:

  • stavba 4903 Lípa – Pozděchov o celkové délce 12,9 km,
  • stavba 4904 Pozděchov – Horní Lideč o celkové délce 8,4 km,
  • stavba 4905 Horní Lideč – hranice ČR/SR (Střelná) o celkové délce 6,00 km,

vedené v okresech Zlín a Vsetín v koridoru Zádveřice, Vizovice, Lhotsko, Bratřejov u Vizovic, Pozděchov, Lačnov, Horní Lideč/Valašské Příkazy a Střelná na Moravě. Základní průběh koridoru je určen ZÚR Zlínského kraje a je upřesněn jednotlivými ÚP obcí. Na začátku koridor navazuje na stavbu 4902.2 východně od Zádveřic a vede územím stávající silnice I/49, po překonání úbočí, údolí, potoků a Lyského průsmyku pomocí řady mostů a tunelů Lačnov, Pozděchov a Bratřejov navazuje na trasu slovenské rychlostní silnice R6. Předpokládá se, že navrhovaný záměr D49 bude propojen s přivaděčem a to se silnicí I/57 MÚK v prostoru Pozděchova. Zklidnění dopravy v místě lázeňské vesničky Bystřičky pomocí tunelu Bystřička na I/57 mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem dle osobních zkušeností ocení obyvatelé tohoto regionu.

Pakliže to se stavebnictvím myslíme „upřímně" bude v ČR zapotřebí „legislativní vichřice" ovšem se znalostí věci, abychom za čas dohnali alespoň Slovensko. Ponaučením může být i účast dne 29.- 31. července 2016 na Letní ekologické akademii – Divoká Šárka 2016, kterou pořádá Masarykova demokratická akademie a Zvonečník v budově FTVS Univerzity Karlovy (ul. José Martího 31, Praha 6) a dále pokračujícím doprovodným programem v Šáreckém údolí, kde přislíbili účast ředitelé Zeleného kruhu a Hnutí DUHA, Vladimír Mana, Václav Zemek, Petr Petržílek, Zdeněk Ryšavý, Vladimír Špidla, Robin Böhnisch, Lenka Teska Arnoštová, Miloš Petera, Václav Bělohradský a řada dalších zvučných jmen. Snad to podaří vyřešit problémy například u SOKP, D3, D11, D49 anebo výstavbu D8, která trvá již 32 let.

Pozn.: Příprava, realizace a předčasné užívání SO a PS na D49 lze stihnout za jedno volební období, kdyby se nacházela na Slovensku a za méně než 4roky, kdyby byla v Rakousku či Německu. Pro zájemce odkazuji na článek „Teze k situaci ve stavebnictví v ČR" dohledatelný na googlu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nerudová (STAN): Pane Babiši, složku a číslo na mě určitě máte, tak se ozvěte

15:06 Nerudová (STAN): Pane Babiši, složku a číslo na mě určitě máte, tak se ozvěte

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k migračnímu paktu a Andreji Babišovi.