Zemánek (ČSSD): Koncepce řízení a dohledu tunelů

25.02.2016 16:31 | Zprávy

Dopravu na komunikaci včetně tunelu řídí ze zákona Policie ČR. Pro případ mimořádných událostí a poruch technologických zařízení tunelů je požadována z důvodu bezpečnosti provozu přímá spolupráce s pracovníky údržby smluvní firmy (placené správcem tunelu), kteří slouží nepřetržitě rovněž v budově velínu tunelu, který je umístěn relativně blízko vlastní tunelové stavby s dojezdovým časem řádově v minutách.

Zemánek (ČSSD): Koncepce řízení a dohledu tunelů
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Dispečer musí mít přímý kontakt s tunelem. Za tímto účelem musejí vlastní pracovníci údržby správce tunelu pravidelně dle harmonogramu údržby projíždět tunely a informovat neprodleně dispečery o stavu tunelů či odstraňování drobných závad. Při mimořádné události vyjíždí zpravidla na základě žádosti velitele zásahu do tunelu i dispečer, což mu napomáhá k osobnímu kontaktu s vlastní stavbou potřebnou pro její spolehlivé řízení a rychlé rozhodování při vzniku mimořádné události. Navíc při výpadku komunikačního přenosu z tunelu je nutné dořešit potřebný počet pracovníků, kteří se mohou přesunout na lokální velín tunelu a pokračovat v jeho řízení.

Základní terminologie

  • řídící personál – operátor dopravy a dispečer technologie
  • provozní personál – řídící personál, personál údržby
  • operátor dopravy – je pracovník zajišťující řízení dopravy v tunelu a přilehlých úsecích komunikace, pracovník Policie ČR
  • dispečer technologie – je pracovník provádějící činnosti spojené s řízením technologie v tunelu, zpravidla pracovník správce tunelu, může to být i pracovník Policie ČR
  • pracovník údržby – je pracovník provádějící činnosti spojené s údržbou zařízení v tunelu.

Systémy řízení tunelů

  • řídící pracoviště (velíny) s permanentním aktivním dohledem obsluhy
  • dohledové pracoviště s terminálem a dálkovou správou technologického vybavení tunelu
  • tunely s náhledem na dopravu (bez možnosti dálkového řízení dopravy Policií ČR)
  • tunely neřízené, bez dálkového dohledu, doprava je řízena pouze pevnými dopravními značkami, bez dálkové správy technologického vybavení tunelu

Řídící pracoviště s permanentním dohledem obsluhy

Společné řídící pracoviště

Systém společného řídícího pracoviště (společný velín) řízení tunelového provozu slouží k řízení jak dopravy, tak i technologie. Tento velín musí svou konstrukcí a uspořádáním respektovat potřeby výkonu služby Policie ČR a pracovníků správce tunelu. Společné užívání prostor více subjekty musí být vždy upraveno smluvním vztahem. Toto pracoviště je vhodné pro lokalitu s více tunely. Existuje také podvarianta, kdy jednotlivá řídící pracoviště (operátorské pracoviště Policie ČR a dispečerské pracoviště) jsou každé v jiném stavebním objektu, ale řídí stejné tunely. Toto řešení je značně nevýhodné, a to zejména z komunikačních důvodů.

Řídící pracoviště obsluhované pouze složkami Policie ČR

Řízení dopravy a technologie pouze složkami Policie je výhodné zejména v lokalitě, kde se nalézá pouze jedno tunelové dílo. Tento systém se plně osvědčil při řízení tunelu Valík na dálnici D5. Řízení tunelu pouze složkami Policie se ukazuje jako velice výhodné, neboť pracovníci Policie mají podstatně větší autoritu při stresovém jednání s řidiči, složkami IZS a dalšími pomocnými složkami (např. odtahovou a dálniční službou). Řízením tunelu získávají dohled nejen nad vlastním tunelem, ale také nad příslušnými úseky dálnice, které přímo souvisejí s tunelem. Není třeba dalších pracovníků. Kompletní servis pro ně zajišťují složky ŘSD. Tento systém řízení by byl vhodný pro připravovaný tunel na dálnici D5 u Českých Budějovic (tunel Pohůrka).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kordová Marvanová: Takový zákon by bylo lepší neschválit

21:03 Kordová Marvanová: Takový zákon by bylo lepší neschválit

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k takzvané rozvodové novele