Dispečer musí mít přímý kontakt s tunelem. Za tímto účelem musejí vlastní pracovníci údržby správce tunelu pravidelně dle harmonogramu údržby projíždět tunely a informovat neprodleně dispečery o stavu tunelů či odstraňování drobných závad. Při mimořádné události vyjíždí zpravidla na základě žádosti velitele zásahu do tunelu i dispečer, což mu napomáhá k osobnímu kontaktu s vlastní stavbou potřebnou pro její spolehlivé řízení a rychlé rozhodování při vzniku mimořádné události. Navíc při výpadku komunikačního přenosu z tunelu je nutné dořešit potřebný počet pracovníků, kteří se mohou přesunout na lokální velín tunelu a pokračovat v jeho řízení.
Základní terminologie
- řídící personál – operátor dopravy a dispečer technologie
- provozní personál – řídící personál, personál údržby
- operátor dopravy – je pracovník zajišťující řízení dopravy v tunelu a přilehlých úsecích komunikace, pracovník Policie ČR
- dispečer technologie – je pracovník provádějící činnosti spojené s řízením technologie v tunelu, zpravidla pracovník správce tunelu, může to být i pracovník Policie ČR
- pracovník údržby – je pracovník provádějící činnosti spojené s údržbou zařízení v tunelu.
Systémy řízení tunelů
- řídící pracoviště (velíny) s permanentním aktivním dohledem obsluhy
- dohledové pracoviště s terminálem a dálkovou správou technologického vybavení tunelu
- tunely s náhledem na dopravu (bez možnosti dálkového řízení dopravy Policií ČR)
- tunely neřízené, bez dálkového dohledu, doprava je řízena pouze pevnými dopravními značkami, bez dálkové správy technologického vybavení tunelu
Řídící pracoviště s permanentním dohledem obsluhy
Společné řídící pracoviště
Systém společného řídícího pracoviště (společný velín) řízení tunelového provozu slouží k řízení jak dopravy, tak i technologie. Tento velín musí svou konstrukcí a uspořádáním respektovat potřeby výkonu služby Policie ČR a pracovníků správce tunelu. Společné užívání prostor více subjekty musí být vždy upraveno smluvním vztahem. Toto pracoviště je vhodné pro lokalitu s více tunely. Existuje také podvarianta, kdy jednotlivá řídící pracoviště (operátorské pracoviště Policie ČR a dispečerské pracoviště) jsou každé v jiném stavebním objektu, ale řídí stejné tunely. Toto řešení je značně nevýhodné, a to zejména z komunikačních důvodů.
Řídící pracoviště obsluhované pouze složkami Policie ČR
Řízení dopravy a technologie pouze složkami Policie je výhodné zejména v lokalitě, kde se nalézá pouze jedno tunelové dílo. Tento systém se plně osvědčil při řízení tunelu Valík na dálnici D5. Řízení tunelu pouze složkami Policie se ukazuje jako velice výhodné, neboť pracovníci Policie mají podstatně větší autoritu při stresovém jednání s řidiči, složkami IZS a dalšími pomocnými složkami (např. odtahovou a dálniční službou). Řízením tunelu získávají dohled nejen nad vlastním tunelem, ale také nad příslušnými úseky dálnice, které přímo souvisejí s tunelem. Není třeba dalších pracovníků. Kompletní servis pro ně zajišťují složky ŘSD. Tento systém řízení by byl vhodný pro připravovaný tunel na dálnici D5 u Českých Budějovic (tunel Pohůrka).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV