Zemánek (ČSSD): Posun v lidském myšlení

05.11.2015 12:38

Úvodem uvádím, že investorem zhruba poloviny všech zakázek v ČR je stát, který svým značným podílem na stavebním trhu dominuje jako velký zákazník.

Zemánek (ČSSD): Posun v lidském myšlení
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Svými kroky může trh stabilizovat či naopak na něm vyvolávat velké výkyvy. Česká republika postrádá svoji koncepci. Není tedy divu, že neexistuje žádná dlouhodobá a stabilní koncepce státu ani v oblasti veřejných investic a stavebnictví. Je třeba znát především vizi budoucího směřování celé země, její ekonomiky, vědět, z čeho budeme vytvářet pro růst potřebné hodnoty a kde jsou naše konkurenční výhody. Z toho by měly vycházet jednotlivé dílčí koncepce a výsledkem by měla být rozhodnutí, jaké investice jsou nutné a potřebné. Proto je ze strany státu nutná dlouhodobá politika v oblasti veřejných investic. Jedna ze základních funkcí státu by měla být stabilizace ekonomiky, mimo jiné právě prostřednictvím řízených investic, především do infrastruktury tak, aby z toho měla celá společnost i ekonomika jasnou výhodu. Předpokládá to ovšem vládu s jasnou vizí.

Rezignace na implementaci Evropských směrnic do vnitřního prostředí ČR je patrná v případě dopravní politiky, zejména absencí Koncepce telematiky ČR a Dopravně-přepravních procesů (INDUSTRY 4.0), vzájemného propojení IoT, IoE a IoS, inteligentní dopravy, chytrých energetických sítí (smart grids), Cloudových technologií, technologií Big Data a v neposlední řadě chytrých senzorických sítí.

V případě nerezignace by byl moderní urbanistický koncept Smart Cities, jehož základní vizí je efektivně a systematicky ve městech podporovat rozvoj a propojení kvalitní energetické, telekomunikační, dopravní a environmentální infrastruktury, vzdělanosti, kultury a podnikání s vysokou přidanou hodnotou. Vychází obvykle ze Strategických plánů, integruje jednotlivé investiční priority a projekty města do 3 vzájemně propojených koncepčních celků – SMART Infrastructure, SMART Specialization a SMART Creativity.

SMART Infrastructure se zaměřuje na zajištění dobrého propojení jednotlivých částí města moderní a udržitelnou dopravní, ale i energetickou, environmentální a telekomunikační infrastrukturou.

SMART Specialization je vybudování konkurenční výhody regionů vhodnou volbou hospodářských i ekonomických oblastí, na něž by se měl specializovat. Díky tomu by mělo docházet ke komplementaritě a spolupráci, která by umožnila EU čelit tvrdé konkurenci mimoevropských zemí na globálním trhu. Součástí je zvýšený důraz na výzkum, technologický rozvoj a inovace. Koncept SMART Specialization přímo rozpracovává např. Regionální inovační strategie.

SMART Creativity se soustředí na vazbu mezi rozvojem kreativity a ekonomickou prosperitou a konkurenceschopností států i měst. Spadá sem podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě.

Koncept Industry 4.0 předpokládá, že každá komponenta systému (díl produktu, materiál, občan, organizace, atd….) si vyžádá chytrou službu (smart service), pouze po dobu, kdy ji požaduje. Optimalizační algoritmus kontinuálně vyhodnocuje všechny vzniklé požadavky a v reálném čase se snaží výhodně poskytovat tyto služby s ohledem na minimalizaci zdrojů při maximálním využití existující infrastruktury. Tímto způsobem je možno efektivně řešit sdílení zdrojů (např. optimalizace elektrické energie, prostor, frekvenční pásma), infrastruktur (např. optimalizace využití dopravní infrastruktury, parkovacích míst, energetické infrastruktury), různých technických prostředků (např. optimalizace využití flotily dopravních prostředků, výpočetních systémů, až po maximální využití lidského potenciálu (virtuální týmy odborníků, které se mohou specializovat pouze na určitou činnost, teleworking).

Integrace všech inteligentních komponent (Industry 4.0, smart buildings, smart grids, smart infrastructure, atd….) v rámci uceleného územního celku vede na chytrou čtvrť (smart district), chytré město (smart city) nebo chytrý region (smart region).

Nutno konstatovat, že koncept Industry 4.0 je nový způsob systémového myšlení, který je umožněn stávajícím technologickým vývojem a který vede na optimální prostorové i časové rozmístění dílčích aktivit (výroba, bydlení, vzdělávání, volnočasové aktivity), které budou vzájemně propojeny chytrými službami poskytovanými vhodným a udržitelným způsobem všem aktérům tohoto procesu.

Obecně platí, že zvýšení HDP se negativně projevuje zvýšením intenzity dopravy. Provázáním informací z výrobního procesu na bázi Industry 4.0 s inteligentními dopravními systémy by mohl tento trend vhodně kompenzovat, regulovat a výrazně přispívat k dalšímu udržitelnému rozvoji společnosti.

Resumé : Bude nutné podpořit pilotní projekt smart city/smart region, ve kterém bude navržena a prakticky vyzkoušena vzájemná komunikace mezi různými inteligentními prvky města/regionu včetně integrace informace z výrobních procesů do managementu města/regionu (sdílení společných informací) včetně návrhu a vyzkoušení systémového konceptu Industry 4.0 i na veřejné úrovni veřejné samosprávy měst a regionů včetně integrace na chytré budovy s vyhodnocením dopadů těchto přístupů na udržitelnost měst a regionů.

O tom, že v případě vedení MD a některých podřízených organizací jak vidno z průběhu nedělních Otázek Václava Moravce opět ujel vlak, můžeme po změně organizační struktury na GŘ ŘSD na přelomu r. 2014/2015 znovu shrnout do listopadového již přání, aby :

• ŘSD byl efektivním a suverénním provozovatelem živé a inteligentní dopravní cesty,

• ŘSD kromě plánování, rozvoje, provozu a údržby silniční sítě ve svěřeném rozsahu, aktivně participoval na řízení a ovlivňování dopravních proudů v celé ČR,

• ŘSD byl důležitým zdrojem a poskytovatelem dopravních a cestovních informací včetně informací s návazností na další dopravní módy, a to v národním i mezinárodním měřítku,

• Silniční síť ŘSD měla jasně definované minimální kvalitativní parametry (QoS). Plněním těchto parametrů by bylo klíčové pro hodnocení ŘSD jako správce infrastruktury i pro hodnocení jednotlivých organizačních složek ŘSD,

• Kvalitativní parametry byly dosahovány a sledovány pomocí ITS (Inteligent Transport System), čímž se ITS stane důležitým nástrojem managementu ŘSD na všech úrovních,

• ITS bylo plně integrováno do sítě ŘSD v celém jejím životním cyklu a bylo využito pro řízení a ovlivňování dopravních proudů, správu silniční infrastruktury, zajištění příjmové strany financování infrastruktury a také pro srozumitelnou a veřejností oceňovanou komunikaci ŘSD s uživateli.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Rozmohl se nám tu takový nešvar

12:12 Senátor Hraba: Rozmohl se nám tu takový nešvar

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k pokusům mobilních operátorů zasahovat do politiky