Zemánek (ČSSD): Poznámky k situaci ve stavebnictví a dopravě – nové technologie

02.01.2017 17:14

Dopady globálních zmeˇn sveˇtových trendu° prˇedstavují dle národohospodáře prof. RNDr. Bohuslava Sekerky, CSc pro městské aglomerace nutnost rozvinout svu°j růstový potenciál pomocí nových metod a postupů. Meˇsta jsou nucena hledat nové zpu°soby, jak pomocí omezených zdroju° stimulovat reprodukci na svém území. Mnoho autorů hlásá udržitelný rozvoj.

Zemánek (ČSSD): Poznámky k situaci ve stavebnictví a dopravě – nové technologie
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Jsou-li k dispozici omezené zdroje, pak rozvoj jednoho aspektu může vyvolávat pokles aspektu jiného. Např. růst počtu obyvatel může při omezených zdrojích na určitém území vést k poklesu životní úrovně na daném území. Jsou ovšem i cesty, které s etikou nemají nic společného. Tyto postupy sice životní úroveň udrží, ale sníží životní úroveň mimo uvažované město. Zde se např. objevuje problém vztahu města a venkova.

Odpoveˇdˇ nabízí koncept chytrých meˇst – Smart Cities. Smart Cities se zaměřuje na posilování komplexity, efektivity a udržitelnosti všech aspektu° meˇstského rozvoje prostrˇednictvím ekonomických, sociálních a zejména technologických inovací. Cílem Smart Cities je zmenšování ekologické stopy, posilování konkurenceschopnosti a zárovenˇ maximalizování životní úrovneˇ obyvatel.

Od roku 2010 se pojem Smart Cities postupneˇ stal soucˇástí evropského odborného života, ale i politických diskusí. V pražském kontextu se tomuto tématu od roku 2014 veˇnuje Komise pro rozvoj Smart Cities Rady hl. m. Prahy.

Kromě Prahy se konceptem Smart Cities v České republice zabývají další města např. Písek, Brno, Plzeň, Kolín, Pardubice, Hradec Králové, aj…

Fungující stát, jeho představitelé a občané by měli znát vizi budoucího směřování celé země a její ekonomiky. Svá rozhodnutí by měli stavět na kvalitních dlouhodobých koncepcích s cílem korigovat potřebnost u jednotlivých investic. Stabilizace ekonomiky prostřednictvím řízených investic, především do infrastruktury, předpokládá „osvícené" plánovače (např.: IPR, MHMP, MD, aj…), kteří mají jasné a napříč politickým spektrem odsouhlasené vize. Pakliže jedno ani druhé nemají, mohou svoji činností přispět k destabilizaci trhu. Politické strany by stabilizaci ekonomiky měly míti v dlouhodobých programech uvedenu.

Názorným příkladem je absence koncepce telematiky a moderního urbanistického konceptu Smart Cities v ČR, kde snad kromě „osvíceného" zastupitelstva města Písku, se stále „přešlapuje na místě". Samosprávy měst by měly vycházet z koncepcí, jejichž základní vizí by mělo býti efektivně a systematicky rozvíjet, propojovat kvalitní energetické, telekomunikační, dopravní a environmentální infrastruktury, podporovat rozvoj vzdělanosti, kultury a podnikání s vysokou přidanou hodnotou a další mírou integrace.

V případě nových technologií moderního urbanistického konceptu Smart Cities: chytrého parkování, inteligentního řízení dopravy, úsporného osvětlení, které svítí jen tam, kde je potřeba, on-line kontroly stavebních konstrukcí a třeba i chytrých laviček, bude zapotřebí řešit i souvislosti v podobě legislativy, ekonomických modelů, způsobu komunikace s občany, aby technologie přijali za své, využívali je a stali se jim přínosem. A to zůstává v ČR nadále hlavním problémem.

Argumentem může být, že tyto technologie dokážou na základě sběru dat on-line upravovat navigační systémy a optimalizovat využití celé infrastruktury. Řidiči nebudou muset popojíždět celé hodiny v dopravních zácpách, ale pomocí navigace budou usměrněni do míst s menší dopravní intenzitou či pomocí chytrého parkování budou bloudící řidiči navedeni na volné parkovací místo. V případě pražských mostů, náplavek, nábřežních zdí, náměstí, ulic, tříd se „plánovačům" nabízí koncept „Inteligentních osvětlovacích stožárů„. Inteligentní osvětlovací stožáry mohou zajišťovat kromě vlastního osvětlení např. připojení k Wi-Fi, nabíjení elektromobilů a elektrokol, případně nabíjení drobné elektroniky a měření kvality ovzduší, což ocení zejména starší občané anebo korzující maminky (resp. tatínkové) s kočárky. Mohou být také navíc vybaveny SOS tlačítkem, jehož prostřednictvím si lidé mohou přivolat pomoc apod… Nové „chytré“ technologie umožní plynulou regulaci intenzity osvětlení pro různé provozní stavy a události, pasportizaci osvětlovací soustavy, vzdálené ovládání svítidel, zobrazení informací o stáří světelných zdrojů, provozním stavu a nastavení svítidel, odesílání pravidelných reportů podle nastaveného harmonogramu nebo okamžité hlášení při změně provozního stavu např. při poruše svítidla, monitorovat spotřebu el. energie jednotlivých svítidel nebo celé osvětlovací soustavy po celou dobu provozu, nastavení práv pro jednotlivé uživatele spravující vzdáleně chod osvětlovací soustavy, nastavení libovolných spínacích časů osvětlovací soustavy a přímé zásahy do přednastavených programů např. při požadavku na náhlé zvýšení intenzity nebo zapnutí/vypnutí požadovaného svítidla nebo skupiny svítidel. Systém je možné také dovybavit pohybovými čidly, která reagují na pohyb osob v prostoru mostů, nábřežních zdí, náměstí, ulic, tříd, náplavek, aby se optimalizovala spotřeba el. energie a zajistila bezpečnost občanů. Systém má všestranné využití a je možné jej rozšiřovat do jiných částí města při dodržení technických podmínek daného systému.

Systémy „chytrých" technologií musí býti „plánovači" prozíravě a odborně fundovaně dle metodik MMR naplánovány, neboť například řízení městské dopravy využívá celou řadu senzorů počínaje dopravními detektory a konče zpracováváním kosmických snímků (predikce počasí, teplotní či emisní mapy měst). Vlastní vozidlo či mobilní telefon se tak stává inteligentním senzorem poskytujícím důležitá data o aktuální dopravní situaci. Komunikace vozidlo-vozidlo(zkratka: v2v), vozidlo-infrastruktura a třeba vozidlo-náklad (Industry 4.0) již není science-fiction, ale stává se pomalu realitou našeho všedního života. Cílem je snižovat náklady na energii, zajistit bezpečnost a plynulost silničního provozu včetně snížení nehodovosti a zlepšit kvalitu života občanů, neboť městská doprava tvoří až 40 procent emisí CO2 a až 70 procent emisí polutantů silniční dopravy, které mohou vyvolat u lidí nežádoucí změny DNA . U miminek po narození, mohou způsobit jejich onemocnění, menší hmotnost a předpoklady k onemocnění astmatem.

O tom, že vedení MD vlak stále ujíždí, jsem psal již 4. listopadu 2015 a na svém stanovisku nemíním s ročním odstupem nic korigovat, viz.

V Praze můžeme inteligentní osvětlovací stožáry s některými vybranými funkcemi obdivovat ve spodní části pražského Výstaviště před plaveckým bazénem či během placení spotřeby elektrické energie u jeho dodavatele v ulici Na Hroudě v pražských Vršovicích.

Závěrem musím vzpomenout na citát libanonského malíře, básníka a spisovatele Chalíla DŽIBRÁNA z knihy Zahrada Prorokova : „Litujte národ, jehož státníci jsou lišky, jehož filosofové jsou kejklíři se slovy a jehož umění je uměním příštipkaření a kopírování". Myslím, že výstižně charakterizuje současné dění na resortu dopravy, tzn. bez předpokládané kreativity zejména se zaváděním nových technologií (systémů a zařízení) a aktivnější účastí při jejich konektivitě.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Langšádlová: Že jsem „neviditelná”?

16:21 Ministryně Langšádlová: Že jsem „neviditelná”?

Rekapitulace výsledků práce ministryně pro vědu, výzkum a inovace, zveřejněná na svém veřejném faceb…