S křížkem po Drábkově politickém funuse: Schválně, jestli tomuhle uvěříte

27.11.2012 11:32

Za pokus změnit převážně negativní postoj veřejnosti k sociálním kartám lze považovat mediální kampaň, jejíž součásti jsou inzeráty oznamující, že sKarta je dobrá. Ty zdůrazňují bezplatné služby, ochranu účtů k sKartám proti exekucím i možnost volby nejvhodnějšího způsobu čerpání dávek. Mediální experti si myslí, že kampaň, která následuje po politickém pádu „otce" sKaret Jaromíra Drábka, jde „s křížkem po funuse".

S křížkem po Drábkově politickém funuse: Schválně, jestli tomuhle uvěříte
Foto: Hans Štembera
Popisek: sKarta

Povinná, dobrovolná, povinná… Tak tímto způsobem o sociální kartě mluvil exministr práce Jaromír Drábek, premiér Petr Nečas či nynější ministryně práce Ludmila Müllerová. Nejen tyto protichůdné informace však způsobily, že se na sKartu pohlíží jako na chybný projekt, kterým MPSV umožnilo České spořitelně výnosný obchod.

Nejodmítavěji se k sKartám staví Národní rada osob se zdravotním postižením a ještě větší její pobouření vyvolalo prohlášení nové ministryně, že mohou být pozastaveny výplaty sociálních dávek těm, kdo si sKarty nevyzvednou. Do veřejné debaty o sKartách, která zatím vyznívá dost jednoznačně proti jejich zavádění, se rozhodla vstoupit Česká spořitelna jako poskytovatel služeb spojených se sociální kartou.

Na změnu smýšlení o sKartách je trochu pozdě

Čtvrtinu jedné strany úterních Hospodářských novin zaplňuje inzerát s titulem sKarta je dobrá a následným sdělením, že zavádění sKaret doprovází řada mýtů a polopravd. Ty se pak snaží text inzerátu uvést na pravou míru. „Šance na to změnit smýšlení lidí o sKartě je určitě malá, nicméně ten inzerát asi vyjít musí, protože jeho objednavatelé musí stát za svým projektem,“ říká pro ParlamentníListy.cz Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur.

Výraznou součástí inzerátu je graficky odlišený přehled bezplatných služeb. Ty se Česká spořitelna zavázala poskytovat zdarma po celou dobu trvání smlouvy s MPSV a patří mezi ně založení a vedení účtu, platba v obchodech, výběr hotovosti u ubchodníka nebo z bankomatu ČS, dotaz na zůstatek, blokace či vydání sKarty jednou za čtyři roky. V textu se také zdůrazňuje, že od 1. ledna 2013 budou účty vedené k sKartám plně chráněny proti exekucím.

Nehrozí žádné zneužití osobních údajů

Příjemce dávky si sám může zvolit nejvhodnější způsob čerpání. Může si peníze zdarma přeposlat na svůj účet nebo si zdarma vybrat hotovost v některém z více než 1300 bankomatů ČS. S sKartou je také možné zdarma platit ve více než 59 tisících obchodů v celé ČR. Není třeba se obávat jakéhokoli zneužití osobních údajů, neboť ty podléhají bankovnímu tajemství. Česká spořitelna také postupně vytváří prostředí bezbariérového čerpání dávek pro hendikepované občany.

„Na Západě to je dost běžné, když média dostatečně nereagují na informace, které se jim dávají pomocí tiskových zpráv nebo tiskových konferencí, tak pak institucím či firmám nezbývá nic jiného, než si koupit za své peníze v médiích prostor nebo čas, aby tam sdělili svou pravdu. A věří v to, že si lidé porovnají to, co se až dosud píše a mluví, s tím, co jim oni prostřednictvím inzerátu předkládají. Myslím, že je to naprosto v pořádku,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Jiří Mikeš z Katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací Vysoké školy ekonomické.

Dobrou myšlenku zničila bídná komunikace

Zároveň ale podotýká, že kampaň měla přijít hned, jakmile bylo o projektu rozhodnuto. „Chtělo to oslovit veřejnost ve stylu ´Podívejte, přinášíme vám něco nového. Možná s tím budou i nějaké problémy, ale je to karta budoucnosti a s vaší pomocí to dotáhneme zdárně do konce.´ Teď je to trochu s křížkem po funuse,“ domnívá se Jiří Mikeš.

„Myslím si, že projekt sociální karty není špatná myšlenka, ale bylo to prokoučované právě v té komunikaci. Na té se měly podílet obě strany. Česká spořitelna jako distributor a správce karty, ale i Ministerstvo práce jako garant šíření služby lidem. A stát tu komunikaci nezvládl,“ kritizuje mediální odborník Pavel Brabec.

Kampaň na sKartu jde celá za Českou spořitelnou

Inzerát vysvětlující fungování sKarty připravila Česká spořitelna ve spolupráci s Ministerstvem práce a Úřadem práce ČR. „Je to akce České spořitelny a ryze její výdaj. Ta inzerce byla součástí jejího médiaplánu a kampaň měla naplánovánu ještě dříve, než se kolem sKarty strhl takový povyk. My jsme měli jen text inzerátu ke schválení a věcně jsme ho korigovali,“ potvrzuje pro ParlamentníListy.cz mluvčí MPSV Viktorie Plívová, že ministerstvo nestojí tato kampaň ani korunu.

„Informační kampaň k sKartě se objeví ve většině tištěných deníků i týdeníků a půjde o dlouhodobou záležitost,“ informuje ParlamentníListy.cz Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny. „Jedná se o aktivitu, kterou provádíme ve spolupráci s ministerstvem práce a Úřadem práce ČR,“ dodává.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

16:45 Vymyká se BIS demokratické kontrole? Koudelka, Pavel a „bomba“ s rozbitou ruskou sítí. Experti pochybují

Odhalení ruské sítě ohrožující bezpečnost České republiky i Evropské unie? BIS by podle politologa a…