JUDr. Martin Netolický, Ph.D.

  • SOCDEM
  • Pardubický kraj
  • hejtman
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,81. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

31.10.2023 16:34:00

Kraj podporuje opravu parní lokomotivy

Kraj podporuje opravu parní lokomotivy

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal s předsedou Letohradského železničního klubu Pavlem Mudruňkem o pokračování oprav parní lokomotivy 328.011.

Klub provozuje také Železniční muzeum v Rokytnici v Orlických horách v sousedním Královéhradeckém kraji. Pardubický kraj prozatím na opravy lokomotivy přispěl v posledních letech jedním milionem korun.

„Letohradský železniční klub patří mezi velmi aktivní spolky, které se snaží udržovat železniční nostalgii v celých východních Čechách. Proto jsme v minulosti podpořili nejprve nákup parní lokomotivy 328.011 a následně její obnovu. Nyní řešíme také užší spolupráci v rámci připravovaného železničního muzea v Dolní Lipce a při obnově 310.922, kterou jsme v letošním roce získali do majetku od Českých drah,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že další podporu by kraj mohl poskytnout v příštím roce. „Provozuschopných exponátů bohužel dlouhodobě ubývá a vedle Českých drah, Národního technického muzea či spolků chceme v rámci našeho kraje sehrát úlohu subjektu, který napomůže tomu, aby se železniční nostalgie v regionu udržela a samozřejmě pokud možno prezentovala přímo v provozu. Proto budeme i pro příští rok pokračovat v pravidelných letních jízdách, kde bychom rádi vyzkoušeli také další možné tratě, protože v rámci oslav v Dolní Lipce se ukázalo, že zájemců o železniční nostalgii je v regionu velmi mnoho,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Parní lokomotiva 328.011 byla vyrobena závodem ČKD Sokolovo v roce 1956 pod výrobním číslem 3704. Určena byla původně pro Severočeské doly výtopna Komořany. Po roce 1985 sloužila zemědělcům ze Slatiny nad Zdobnicí jako zdroj páry pro svou pařírnu a sušárnu brambor. Díky tomu se podařilo udržet lokomotivu v dobrém stavu. Později se o lokomotivu začala zajímat skupina zaměstnanců lokomotivního depa v Letohradu, pozdější zakládající členové Letohradského železničního klubu. Následně v letech 1996 až 2000 najezdila na různých akcích přes devět tisíc kilometrů. Po poslední jízdě, předčasně ukončené závadou na kotli byla lokomotiva uschována v Dolní Lipce a zakonzervována. Po vzniku projektu regionálního muzea v Rokytnici v Orlických horách byla lokomotiva v roce 2008 přemístěna do prostor výtopny a dlouhodobě zapůjčena jako exponát od Českých drah. Po ukončení nájmu se podařilo Letohradskému železničnímu klubu lokomotivu na konci roku 2019 odkoupit.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama