já jsem si připravila bod Laxní přístup vlády k dopravcům. Za poslední dobu, jestli jsme všichni sledovali, tak vláda neudělala pro dopravce vůbec nic. Vláda zamítla zastropování ceny pohonných hmot a snížení či odpuštění DPH. Místo toho představila však sadu opatření - tzv. všestranný ropný čtyřlístek. A co je tedy součástí ono čtyřlístku a zda budou mít tato opatření dostatečný efekt pro dopravce, si řekneme.
Takže máme opatření číslo 1 - zrušení povinného přimíchávání biosložek. Nutno podotknout, že povinné přimíchávání biopaliv prostřednictvím zákona o ovzduší bylo zahájeno 1. 9. 2007 2 objemovými procenty do motorové nafty resp. od 1. 1. 2008 2 procenty objemovými do benzínu. Od 1. 6. 2010 se tato procenta navýšila u motorové nafty na 6 procent a u motorových benzínů na 4,1 procenta objemových. Od této doby nedošlo k jejich navýšení. V roce 2012 bylo zavedeno povinné snižování emise skleníkových plynů z dodávaných pohonných hmot s postupným náběhem, kdy od roku 2020 mají povinnost dodavatelé pohonných hmot 6 procent snížení těchto emisí, což je transpozice směrnice a nic s tím náš stát neudělá. Tudíž zrušení přimíchávání biopaliv nic nezmění, neboť přimíchávat se bude dál, jinak těchto 6 procent dodavatelé pohonných hmot nedocílí. Takže pro dopravce je to velká nula.
Druhé opatření - zrušení silniční daně u osobních a nákladních automobilů do 12 tun. Zrušení silniční daně je pro střední firmu úspora zhruba 230 tisíc korun. Notabene sleva na silniční daň se již dnes uplatňuje dle stáří vozidel - do tří let je to 48 procent, do šesti let je to 40 procent a do devíti let je to 25 procent. Tudíž naše vláda vymyslela slevu na slevu. Nelze však očekávat, že při současném nárůstu cen pohonných hmot by zrušení silniční daně pocítili běžní občané, kteří růst ceny pohonných hmot sekundárně pocítí i při nákupu zboží a služeb od podnikatelů.
Třetí opatření - kontrola marží. Ministerstvo financí po zakleknutí na čerpací stanice, zda si náhodou neúčtují prodejci pohonných hmot nepřiměřené marže, zjistilo, že dosavadní analýza neprokázala nepřiměřené marže, dále neprokázala, že by prodejní ceny byly ustřelené od velkoobchodních cen na burze, takže taktéž výsledek je velká nula. Jinak zjištění Ministerstva financí je v souladu se závěry antimonopolního úřadu, který již 10. března upozorňoval na to, že z jeho pohledu nedochází k porušování hospodářské soutěže a že na růstu cen se podílí pouze vývoj cen na světových trzích s ropou.
Čtvrté opatření - snížení spotřební daně. Toto snížení má nastat od 1. června do 30. září a to o 1,50 Kč a do té doby dopravci co? Budou ještě nějací dopravci? Otázkou je, co zbývá dopravcům. Všechny vícenáklady přenést na zákazníka, což je pro ně ideální stav, ale absolutně nereálný. Každým dnem jim vznikají závažné hospodářské škody. Mohou buď jezdit pod náklady, nebo odstavit auta a nebo se věnovat jiné činnosti než dopravě. A komu tím vláda vlastně pomáhá? No, zeptáte-li se dopravců, tak vám řeknou, že díky tomuto přichází o své zákazníky, kteří odchází k dopravcům ze zahraničí, neboť mají mnohem nižší ceny. A jestli se někdo domnívá, že až se stabilizují ceny, že se jim tito zákazníci vrátí, no tak ani omylem. Takže toto je náš cíl? Nahnat zákazníky našich dopravců do chřtánu dopravců ze zahraničí a tím zničit naše dopravce?
Takže tento bod bych ráda zařadila jako druhý bod na páteční schůzi.
Děkuji vám za pozornost.