Ing. Zuzana Ožanová

  • ANO 2011
  • Moravskoslezský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,06. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.05.2022 12:09:00

Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy

Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 13. května 2022 k zákonu o silniční dopravě

 Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové,

dovolte mi shrnutí obsahu tohoto tisku. Byť se jedná o implementační tisk a lhůty pro implementaci jsme nestihli, je dobré znát obsah, neboť se jedná o problematiku významně zasahující do silniční nákladní dopravy.

Děkuji. Cílem návrhu zákona je vedle implementace předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu také zpracování unijně relevantních cílů, které spočívají zejména v efektivnějším výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, ve snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy a v zohlednění dalších dílčích požadavků vyplývajících z aplikační praxe. Musím podotknout, že Ministerstvo dopravy mi vyšlo vstříc a rozklíčovalo změny, které se týkají výhradně implementace a ostatních změn. Veškeré změny netýkající se implementace jsou skutečně změnami kosmetickými v rozsahu, který je deklarován v důvodové zprávě. Tedy dovolím si konstatovat, že opravdu důvodová zpráva souhlasí s obsahem.

Hlavními oblastmi úpravy návrhu zákona jsou: provozování mezinárodní silniční dopravy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny, určenými k přepravě zvířat nebo věcí. Vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných členských státech Evropské unie a ve třetích zemích. Kontrola dodržování požadavků na týdenní pracovní dobu, délky směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů, pomocníků řidiče a průvodčích. Dočasné výjimky z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a z požadavku na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Přeshraniční spolupráce v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy.

Nyní k dalším dílčím zpracovaným požadavkům vyplývajícím z předpisů Evropské unie. Nahrazení dosavadní lhůty jednoho měsíce pro dodatečné prokázání trvání finanční způsobilosti pro podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly lhůtou až šesti měsíců podle výzvy dopravního úřadu. Upřesnění nebo doplnění ustanovení jiných zákonů, na ochranu zvířat proti týrání, zákona o pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích upravujících zasílání pravomocných rozhodnutí o vybraných přestupcích, které mohou vést ke ztrátě dobré pověsti dopravce či jeho odpovědného zástupce dopravním úřadům a upřesnění souvisejících ustanovení v zákoně o silniční dopravě. Rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě o údaje týkající se počtu zaměstnanců podnikatele v silniční dopravě a hodnocení rizika podnikatele podle přímo udržitelného předpisu Evropské unie. Údaje o počtu zaměstnanců Ministerstvo dopravy získá od České správy sociálního zabezpečení z jí spravovaných informačních systémů. Zmocnění pro opatřování plomb tachografů jedinečnou zvláštní značkou v případě odstranění či porušení původních plomb orgány Policie České republiky nebo osobami vykonávajícími státní odborný dozor. Změny se také dotýkají výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě. Rozšíření věcné působnosti k výkonu státního odborného dozoru Ministerstva dopravy, a to na všechny věci s výjimkou taxislužby. Ministerstvo dopravy využije odborníky zařazené do již existujících mobilních expertních jednotek, zaměstnance centra služeb pro silniční dopravu, jimž vydá příslušná pověření k výkonu státního odborného dozoru. Vypustí se veškeré kompetence přiznané celním úřadům.

Návrh zpracovává snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy, což je velmi významné pro další činnost. Podnikatel v silniční dopravě nebude muset nahlašovat dopravnímu úřadu údaje týkající se jím provozovaných vozidel, pokud bude současně provozovatelem vozidla a podle zápisu v registru silničních vozidel bude vozidlo určeno k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby tímto podnikatelem. Zrušení povinnosti podnikatelů v silniční dopravě provádět opravy velkých vozidel na plochách k tomu určených a uchovávat doklad o provádění údržby mimo vlastní prostory po dobu 2 let. V případě vozidel používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude povinností užívat tachograf, byť jím bude vozidlo vybaveno.

Řidič taxislužby bude odevzdávat průkaz řidiče taxislužby u stejného správního orgánu, u něhož podal žádost o odnětí oprávnění řidiče taxislužby. Dílčí požadavky z aplikační praxe, odstranění duplicitního posuzování bezúhonnosti u podnikatelů v silniční dopravě a odpovědných zástupců živnostenskými úřady a dopravními úřady, výslovné stanovení důsledku ztráty dobré pověsti dopravce-fyzické osoby, který je současně ustanoven odpovědným zástupcem, rozhodnutí o nezpůsobilosti takové osoby k řízení dopravní činnosti.

Oprávnění orgánu Policie České republiky a osoby pověřené výkonem státního odborného dozoru zabránit řidiči v jízdě použitím technického prostředku nebo zakázat pokračovat v jízdě a zadržet řidiči vybrané doklady, pokud neuhradil náklady na provedení kontroly tachografu v autorizovaném metrologickém středisku. Zpoplatnění vydávání osvědčení o školení řidičů vozidel přepravujících nebezpečné věci a osvědčení o odborné způsobilosti bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí částkou 200 korun. (Hluk v sále.)

Nyní bych přešla k tomu nejdůležitějšímu, co se týká třetího čtení, a to k pozměňovacím návrhům hospodářského výboru, neboť ve druhém čtení nebyly načteny žádné pozměňovací návrhy. Jelikož je navrženo...

Jelikož je navrženo hlasování... (Poslankyně se otáčí k předsedající.) Vážená paní předsedající...

Děkuji, paní předsedající. Jelikož je navrženo hlasování o všech pozměňovacích návrzích hospodářského výboru jedním hlasováním, považuji za vhodné vás krátce - a já zdůrazňuji, že opravdu krátce - s obsahem pozměňovacích návrhů seznámit pro případ, že by měl někdo zájem o oddělené hlasování všech nebo jenom některých bodů. Nicméně dovolím si upozornit, že body A3, A4 spolu souvisí, a také spolu souvisí body A1, A2, A5, A9, A10 a A11.

Jenom si dovolím podotknout, na těchto pozměňovacích návrzích spolupracovalo Ministerstvo dopravy a jedná se opravdu o upřesnění, a domnívám se, že je vhodné o nich hlasovat jedním hlasováním, což rozhodneme u procedury. Ale právě proto, abyste se mohli rozhodnout, zda skutečně podpoříte hlasování o všech návrzích jedním hlasováním, krátce je uvedu.

Pozměňovací návrh A1 se týká umožnění podávat žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou, aniž by se s žadatelem museli obvykle dostavit úřad se svými fotografiemi, a to tím, že dopravní úřady budou fotografie získávat z řady informačních systémů veřejné správy, k nimž mají přístup.

Pozměňovací návrh A2 se týká úpravy vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se zabývá způsobem opatřování digitalizovaných fotografií žadatelů z informačních systémů.

Pozměňovací návrh A3. Jedná se o doplnění kompetence Ministerstva dopravy v oblasti mezinárodní linkové osobní přepravy v souvislosti s kontrolou tuzemských či zahraničních dopravců, kdy v uvedené oblasti bude Ministerstvo dopravy, nikoliv dopravní úřady, jak vládní návrh zákona nepřesně uvádí, provádět kontroly tuzemských dopravců a požadovat vybrané doklady od cizích dopravců.

Nyní s tím související pozměňovací návrh A4. Na předchozí bod navazuje tento bod, kde v § 33i se doplňuje věta - kontrolu tuzemského dopravce provozujícího mezinárodní linkovou osobní dopravu provede Ministerstvo dopravy.

Nyní k pozměňovacímu návrhu A5. Úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 34b odstavec 6 písmeno a) se za slovo narození vkládají slova digitalizované fotografie. Tedy opět tento bod souvisí s tou digitalizací žádosti.

Pozměňovací návrh A6 přiznává kompetence úřadu městských částí v hlavním městě Praze k zápisu vybraných údajů do Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě.

Pozměňovací návrh A7 vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů potvrzení o převzetí kauce. Jenom bych chtěla podotknout, že tyto formuláře nejsou opatřeny žádnými znaky, že - s prominutím - stačí si je kdekoli vytisknout v tiskárně nebo - s prominutím - na kopírce a opravdu není nutné, aby ministerstvo takovéto formuláře distribuovalo. Takto ministerstvo postupovalo například u formulářů týkajících se registrace vozidel už v minulých letech, protože je nákladný jenom tento hromadný tisk, ale také samozřejmě doprava všech těchto vytištěných dokumentů po celé České republice.

To já jenom předcházím, protože i další pozměňovací návrh se týká obdobné problematiky, a to je pozměňovací návrh A8, kde se vypouští kompetence Ministerstva dopravy zajišťovat tisk a distribuci formulářů náhradních vstupních povolení pro cizí dopravce. Domnívám se, že jsem to podobně rozvedla už od předchozího bodu a není třeba to dále rozvádět.

Pozměňovací návrh A9 je opět úprava vztahující se k podávání žádosti o vydání průkazů řidiče taxislužby elektronickou cestou. V § 40c se slovo a nahrazuje čárkou a za slovo působnosti se vkládají slova - a úřadu městských částí. Víte, ono lépe nejde tento pozměňovací návrh popsat, protože opravdu má vztah k A1.

Pozměňovací návrh A10. Úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úpravy se týkají § 38a, doplňuje se tam sousloví - a průkazu řidiče taxislužby.

Pozměňovací návrh A11 je opět úprava vztahující se k umožnění podávání žádosti o vydání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou. Úprava se týká účinnosti. Body, pozměňovací návrhy A1, A2, A5, A10 nabudou účinnosti prvním dnem 7. kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, tedy očekává se odložená účinnost od toho vydávání průkazu řidiče taxislužby elektronickou cestou, je to pravděpodobně proto, aby se na to Ministerstvo dopravy mohlo řádně připravit a vše mohlo fungovat již od prvního dne.

Pozměňovací návrh A12, posunutí data účinnosti zákona, publikování ve Sbírce zákonů je k 21. květnu 2022 opravdu nereálné, byť by bylo vhodné, aby toto bylo přijato co nejdřív, implementační lhůty totiž už pominuly.

Nicméně, dámy a pánové, já jsem představila ty pozměňovací návrhy i proto, abyste věděli, že jsou tak provázány, že skutečně budu navrhovat, abychom o nich hlasovali jedním hlasováním a nikoliv po bodech.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama