ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

10.10.2012 8:48:57

Starostové lhali o předražení zakázek na obnovu silnic po povodních.

Starostové lhali o předražení zakázek na obnovu silnic po povodních.

K předražení nikdy nedošlo.

(Liberec, 10. října 2012) Liberecký kraj a Krajská správa silnic Libereckého kraje považuje tvrzení politického hnutí Starostové pro LK, která se objevila v posledních dnech v některých periodikách, o údajně předražených zakázkách na opravy silnic po povodni, za naprosto zkreslená, tendenční a neopodstatněná.

Úvodem je nutné říci, že Liberecký kraj prostřednictvím své příspěvkové organizace Krajské správy silnic Libereckého kraje zahájil investorskou přípravu likvidace povodňových škod na pěti nejpostiženějších pozemních komunikacích ve vlastnictví kraje a to neprodleně po skončení povodní v roce 2010.

V průběhu projektové přípravy těchto akcí byly v květnu 2011 podány žádosti o dotaci do programu Obnova obecního a krajského majetku po povodni v roce 2010 na Ministerstvo pro místní rozvoj. Předmětem těchto žádostí byly mimo jiné i žádosti na stavby: Obnova silnice po povodních 2010 (II/592 Chrastava) – I. etapa a Obnova silnice po povodních 2010, III/03515 Heřmanice.

Tyto žádosti byly ministerstvem přijaty a zařazeny do seznamu realizovaných staveb. V prosinci 2011 byl na základě platné vyhlášky Ministerstva financí zahájen proces nezávislé kontroly výše uvedených staveb. Tato expertní kontrola byla provedena nezávislými odborníky z ČVUT v Praze a byla ukončena v březnu 2012. Experti Libereckého kraje aktivně spolupracovali s akademickým týmem odborníků z ČVUT a většinu závěrů z expertního posudku zapracovali do zadávací dokumentace výběrového řízení. Cenové nabídky budou známy s největší pravděpodobností do konce října.

Z tohoto důvodu skupina stavebních expertů, stejně jako Liberecký kraj, důrazně protestuje proti nařčení politického hnutí Starostové pro LK z pokusu o předražení těchto zakázek. K předražení zakázek nedošlo a vzhledem k neukončené soutěži na dodavatele stavby ani dojít nemohlo, neboť konečná, tedy tržní cena zakázek bude známa až po ukončení výběrového řízení. Upozorňuji, že v současné době je známa pouze předpokládaná cena vycházející z projektové dokumentace.  Jakékoliv nařčení z údajného předražování projektů nemá žádné opodstatnění a považuji je za naprosto tendenční.

Podle ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje Jana Růžičky Liberecký kraj jako investor, s ohledem na rozsah a složitost projektů a s ohledem na zajištění efektivity přípravy, nastavil investorský systém, ve kterém zapojil do projektové přípravy nezávislou expertní společnost. Jejím úkolem byla mimo jiné i nezávislá kontrola kvality dokumentace a rozpočtu včetně předkládání návrhů ke snížení nákladů a identifikace rizikových položek rozpočtu. Výběrové řízení je vypsáno bez možnosti předkládání tzv. inflačních přirážek a kontrola kvality a rozsahu prováděných prací bude sledována systémem tzv. „měřeného“ kontraktu.

Ocenění projektů, tj. stanovení předpokládané ceny stavebních nákladů, bylo provedeno dle obvyklých cen aktuálně platných v době zahájení projektových prací a na tomto základě byla také podaná žádost o dotaci na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. “Technické a cenové optimalizace jsme prováděli po celou dobu zpracování projektové dokumentace,” zdůrazňuje Růžička.

Útoky na Liberecký kraj považuji za předvolební politický boj, který ani v nejmenším nesouvisí s odbornou stránkou věci. Výroky Starostů pro LK výrazně poškozují nejen kredit kraje, ale také ostatních subjektů, které se na přípravě projektů na obnovu škod po povodních 2010 podílejí a to jak v současnosti, tak i do budoucna. Považuji postup Starostů pro LK ve smyslu medializace „kauzy“ pár dnů před volbami pouze za tendenční předvolební tah a nikoliv za konstruktivní kritiku.

Starostové pro LK, kteří rádi pranýřují LK za jeho hospodaření, nejsou vždy sami tak bez chyby, jak se to snaží namluvit veřejnosti. Uveďme pár příkladů. Začít můžeme u slavné Chrastavy, kde vládne starosta Canov. Některé z položkových cen v rozpočtech na projekty, které realizuje obec Chrastava, dosahují ve srovnání s projekty Libereckého až trojnásobné výše. Dále město Hrádek nad Nisou, které vede lídr kandidátky SLK. Hrádek bezesporu chyboval při čerpání evropských dotací a tak o část peněz z Bruselu přijde. Nelze zapomenout ani na zakázku na zateplení a dostavbu školy v Desné za 150 mil. Starosta Marek Pieter souhlasil s podmínkami, které byly podle všeho diskriminační a vymezovaly tak okruh možných zájemců na minimum. Ve finále se také přihlásily jen dvě firmy. Nehledě na následné prodražení zakázky kvůli vícepracím. Tyto kauzy ve své předvolební kampani Starosty tolik kritizovaná ČSSD nikdy nevyužila. Důvod je jednoduchý. Ve slušném předvolebním boji by proti sobě měly stát programy a nikoliv laciné populistické výkřiky.

Martin Sepp,

náměstek hejtmana LK pro dopravu

                                                            

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama