Milan Chovanec

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.02.2013 8:45:00

U nás v Kocourkově I.

U nás v Kocourkově I.

…aneb když se šetří, tak se prostě šetří!

Co má společné Drážní úřad, Státní plavební správa a Úřad pro civilní letectví? Zřejmě mnoho, protože díky jejich sloučení se prý ušetří 5 miliónů korun. Alespoň s tím počítá „Návrh úsporných opatření v oblasti zjednodušení agend a zrušení duplicit ve státní správě“, který vláda schválila 16. ledna tohoto roku. Pokud by někoho překvapovalo, že se jeden úřad stará o lokomotivy, druhý o lodě a třetí o letadla, neměl by se u nás v Kocourkově divit. I z laického pohledu totiž jednoznačně vyplývá, že se jedná o slova podřazená. Slovem nadřazeným (definuje mluvnice jazyka českého), je doprava. Bohužel se ve vládním návrhu nehovoří o gramatice, ale o ekonomice.

 Slučování agend a rušení duplicit je bezesporu chvályhodný krok. Dá se celkem logicky předpokládat, že je tak možné ušetřit i nemalé peníze. Tedy, pokud je logika oním hybatelem. O tom však lze v tomto případě velmi úspěšně pochybovat. Z vládního materiálu totiž nevyplývá, jak a kde se oněch 5 miliónů ušetří. Patrné je jen to, že se má jednat o opatření střednědobé a jeho naplnění bude provedeno legislativní cestou. V kostce to znamená, že to bude trvat několik měsíců či let a budou se přitom měnit příslušné zákony.

 Vzhledem k tomu, že Drážní úřad, Státní plavební správa a Úřad pro civilní letectví mají zcela odlišné zaměření, cíl i profesní skladbu zaměstnanců, patří mezi společné agendy, které je možné sloučit, snad jen výkon úklidových prací  a nočního hlídače. Tomu by navíc odpovídala i suma, která prý bude ušetřena. (Jestli je kvůli tomu nutné slučovat úřady netuším, možná by ale stačilo změnit smlouvy s příslušnými firmami?) Paradoxně se navíc ve vládním návrhu nedočteme vůbec nic o tom, kolik peněz bude slučování výše zmíněných organizací celkově stát.

 Lze si docela dobře představit, že by se právě tímto slučováním mohl například dlouhodobě zabývat celý odbor na Ministerstvu dopravy. Věnovat by se tomu mohl intenzivně jeden vedoucí a 10 zaměstnanců. Určitě by nebylo od věci se dozvědět, kolik peněz navíc, třeba jen na platech, bude ve výsledku potřeba zaplatit. Nikoho by nemělo překvapit, že výsledná suma (i při tomto zcela laickém odhadu) bude zřejmě několikanásobně vyšší, než ono deklarované „ušetření“ 5ti miliónů.

 To, čím se bude výsledný superúřad zabývat a to, jak se bude jmenovat, zatím nevíme. V Haškově, světě by mu slušel nejspíše název Úřad bez jakéhokoli pokroku v mezích nového zákona. Jeho dlouhodobým úkolem by pak mohlo být vysvětlování, proč je kolejnice železná, nebe modré a moře slané. Úřad rovnosti všech dopravních prostředků by naopak zřejmě přivítali ti, kteří nostalgicky vzpomínají na předlistopadové časy. Cílem by pak mohlo být pracovat tak, aby se výše uvedené dopravní prostředky staly hegemonem rozvoje v duchu těch nejlepších pokrokových tradic. U nás v Kocourkově si, alespoň doufám, ministr dopravy vymyslí jméno ještě přiléhavější. Jméno, které by nově vzniklému úřadu mnohem více slušelo. Jméno, které by odpovídalo jeho snílkovským vizím o dopravě v roce 2020. Pokud by mu přece jen fantazie nestačila, stálo by možná za úvahu mu nějaký název doporučit. Navrhuji třeba DÚSPSÚPCL. Nebo třeba docela jednoduché Superředitelství kočkopes.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama