Dlouhodobě upozorňuji na nutnost, a vyjádřili jsme to ve volebních programech jak v období 2008-2012, tak i pro toto volební období, že tvorba a zachování pracovních míst v tradičních oborech, ale i rozvoj oborů s vysokou přidanou hodnotou, zejména ve strojírenských oborech, IT technologiích, ale i v oblasti služeb musí být v popředí zájmu všech, kteří to mohou ovlivňovat. Upozorňovali jsme na to, že největší díl odpovědnosti za zaměstnanost, podporu průmyslu a podnikatelů má stát, prostřednictvím Vlády České republiky. A to zejména v oblastech, které byly dramaticky postiženy nekompetentním útlumem uhelného a hutního průmyslu. A tím Moravskoslezský kraj bezesporu je. Necitlivý útlum a nebojím se říci likvidace hornictví zejména na Ostravsku, vyvolalo do té doby bezprecedentní snížení zaměstnanosti v tomto odvětví z více jak 100.000 pracovních míst na dnešních 13.000, které reprezentuje počet zaměstnanců OKD. Stejný scénář i výsledky má útlum hutního průmyslu, ale i řady dalších oborů, včetně zemědělství.
Přes snahu měst a obcí a po ustavení orgánů kraje vytvářet podmínky pro nové pracovní příležitosti formou investic do infrastruktury v řádech stamiliónů, nabídky nových průmyslových zón jsme byli přesvědčeni, že tato opatření nebudou řešit zaměstnanost v regiónu, když dojde ke kolapsu velkých zaměstnavatelů.
Naše obavy nabývají reálnou podobu. Další snižovaní pracovních míst a odbytové potíže OKD, a.s., zvyšování poplatků za obnovitelné zdroje energií (OZE), které zhoršují konkurenceschopnost našeho průmyslu, ale i další faktory vytváří nebezpečnou situaci na trhu práce, kdy v krizovém scénáři může dojít k prudkému nárůstu nezaměstnanosti a tím zhoršení sociální situace v našem regionu. Potencionální úbytek přímých pracovních míst o více jak 4 200 by spolu s multiplikačním efektem ohrozil celkově téměř 13.000 pracovních míst, čímž by se nezaměstnanost v regionu zvedla na 10,6 %, tj. 92 000 nezaměstnaných. Hlavní zdroje ohrožení spatřujeme v ohrožení zaměstnanosti ve společnostech Důl Paskov, OKK Koksovny, EVRAZ Vítkovice Steel a organizacích, které s těmito společnostmi mají uzavřené obchodní vztahy.
Nechceme, a nejsme k tomuto stavu lhostejní. Jednání krajské „tripartity“, tedy zástupců vedení MSK, zaměstnavatelů a představitelů odborů, jednání s poslanci a senátory zvolenými za náš Moravskoslezský kraj vyústila do přípravy „Akčního plánu Moravskoslezského kraje do roku 2020 s jednoznačnými požadavky a návrhy opatření jak ve vztahu k centrálním vládním orgánům, tak i opatřením, která můžeme samostatně řešit na úrovni kraje. Návrhy opatření směřují ke zvýšení konkurenceschopnosti našich podniků prostřednictvím legislativních opatření, které zabezpečí snížení finanční zátěž výrobních procesů, větší vliv v oblasti hornictví, když zdůrazňujeme, že nerostné bohatství, tedy i nevytěžené zásoby uhlí jsou ve vlastnictví České republiky, aktivní roli státu při případné změně vlastnictví řady společností uhelného, koksárenského, energetického a hutního průmyslu, včetně intervenčních nákupů. Nechci všechny formy zmiňovat i proto, že tento materiál je v závěrečném čtení a s jeho obsahem chceme seznámit jak předsedu, tak i jednotlivé ministry Vlády ČR. Tuto skutečnost nám samozřejmě ztěžuje současná politická krize způsobená neschopností současné politické reprezentace ustavit vládu novou, vládu vzešlou z předčasných voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Věříme však, že i jakákoliv přechodná Vláda ČR bude vnímat problémy, které postihují náš Moravskoslezský kraj, a přijme příslušná opatření.
Josef Babka, prvního náměstek hejtmana MSK