Tak zněla slova české letos v únoru. Podobně hovořila ústy ministra 
financí Jana Fischera dočasná vlády vloni na podzim. Když se na jaře 
začala média zajímat, jak obě vlády – stará i nová - naplnily své sliby,
 dostalo se jim od většiny ředitelů českých škol vysvětlení, že peníze 
na účty jejich zařízení dosud nedorazily. Několikaměsíční čekání na 
plnění slibů pokračuje.
Jedinou částí státní správy, která se 
dočkala vylepšení, jsou policisté. U těch je však nutné připomenout, že 
jejich platy se před několika lety po úpravě systému nezvýšily, ale 
naopak snížily. Takže momentální navýšení mzdových prostředků vedlo 
vlastně jen k částečné kompenzaci dřívějšího ubrání peněz. Ani po 
dvouprocentním zvýšení tak příjmy policistů nedosahují předcházející 
úrovně. Ministr vnitra i policejní prezidenti slíbili, že v dohledném 
čase vrátí policejní platy na původní úroveň.
Což logicky znamená
 další navýšení rozpočtu ministerstva vnitra o několik miliard. O ty 
miliardy, které se naopak neustále nedostávají na slibované navýšení 
platů, třeba těch učitelských.
Učitelé jsou kapitola sama o sobě.
 Podle posledních údajů je průměrný příjem českého pedagoga 26 000 
korun. Upřesněme, že se jedná o hrubý plat. Napříč všemi stupni škol, od
 základních až po vysoké. Nejhůře jsou na tom učitelé základních škol, o
 něco lépe středoškolští pedagogové. Dnešní ministr Chládek tvrdí, že v 
nejbližších letech zvedne průměr ve školství o dva tisíce, tedy na 28 
000 korun. Platí však, že průměr je věc diskutabilní. Jako u těch dvou. 
Jeden má dvě kuřata, druhý žádné. V průměru mají oba po jednom kuřeti.
Na
 oficiální průměrný učitelský plat dosáhne pedagog po dvaceti až třiceti
 letech služby. A to ještě v případě, že škola má prostředky na odměny, 
příplatky za další pedagogickou činnost a další finance. Čistý příjem 
českého učitele na základní škole, který vyučuje dva předměty a učí 
alespoň dvacet let, se dnes pohybuje kolem 20 tisíc korun čistého.
Jako
 začínající učitel si uchazeč o toto zaměstnání nemůže dělat nárok na 
více než 20 tisíc korun hrubého. Po pár letech se mu zvýší plat o tisíc 
korun. Kromě toho může být jedním ze 7000 tisíc českých učitelů 
základních a středních škol (z celkových 60 000), se kterými školy 
uzavírají pravidelně smlouvy na dobu určitou od září do června.
Přes
 prázdniny, aby škola ušetřila, se může jít učitel, jak se říká, pást. 
Nebo si sehnat na dva měsíce, kdy se podle této praxe zřejmě „fláká“, 
nějakou brigádu. Lze předpokládat, že jen stěží sežene takovou brigádu, 
která mu dvouměsíční mzdový výpadek dorovná. V takové situaci musí žít 
až tři roky, neboť podle současného zákoníku práce lze smlouvy na dobu 
určitou uzavřít až třikrát po sobě.
Dalo by se však cynicky 
konstatovat, že český učitel si může ještě radostí pískat. V Evropské 
unii dosahují platy pedagogů přibližně 77 až 89 procent průměrných 
příjmů. Česká průměrná mzda v roce 2013 byla necelých 25 000 korun. 
Český učitel byl proto v průměru asi 5 procent nad průměrem. V porovnání
 s Německem, kde je průměrná roční mzda učitele okolo 1 300 000 korun, 
je na tom český učitel více než čtyřikrát hůře. I přesto, že podle 
unijního průměru má plat nad průměrem své země. Pokud vezmeme za měřítko
 Švýcarsko, je na tom 6,5 hůře.
Česká průměrná roční mzda je v 
současnosti srovnatelná jen s Tureckem, Estonskem, Chile, Slovenskem, 
Polskem nebo Maďarskem. Například krizí těžce postižené Řecko vykazuje 
průměr asi 550 000 Kč na rok. Přitom obecně platí, že česká ekonomika na
 tom není ani zdaleka tak špatně, jako ekonomika řecká. Průměrné výdaje 
na život však nejsou v uvedených ekonomikách ve stejných násobcích, jako
 je rozdíl mezi průměrnými platy. Už jen fakt, že Češi žijící v 
blízkosti německých hranic jezdí za levnějšími potravinami k bohatším 
sousedům, o lecčems vypovídá.
Jiří Paroubek, expremiér a lídr strany LEV 21 pro volby do EP






