Zbyněk Passer

  • HPP
  • Praha-Koloděje
  • starosta
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.08.2014 17:00:39

Řízení firem ovládaných hl. m. Prahou

Řízení firem ovládaných hl. m. Prahou

Město Praha vede firmy neefektivně. Jejich management se bojí dělat rozhodnutí bez politických zadání, nejsou využívány synergické efekty a vedení se často mění. Je potřeba definovat, co od městských firem vlastně chceme a v jakém mají být vztahu.

 Nový směr ve spravování firem ovládaných hl. m. Prahou

Politické hnutí Pro Prahu razí heslo, že je-li město hardware, jsou městské služby softwarem. Cílem systému je zajistit udržitelnou kvalitu života Pražanů a dále ji rozvíjet.

Již na červnové magistrátní konferenci o budoucnosti firem s majetkovou účastí hlavního města (akciových společností i příspěvkových organizací) jsme poukázali na celou řadu závažných nedostatků a ekonomických ztrát při stávající správě majetkových účastí ze strany města Prahy u jednotlivých firem jím ovládaným a jasně formulovali obecný soubor tezí, které jsme odhodláni a připraveni dopracovat a prosadit, zejména:   

Městské firmy bez cizí účasti by měly zajišťovat výhradně ten typ služeb, kde je účast soukromého subjektu nežádoucí.

Všechny ostatní společnosti by podle míry strategického významu měly mít v nepřímé úměře odpovídající podíl soukromého kapitálu a managementu.

Městské firmy musejí hledat synergie, tedy jak se říká: „1+1 je více než 2“. Myslíme tím synergie provozní i obchodní, neboť by pak došlo jednak k větší efektivitě a systematičnosti práce i nákladů a jejich úspoře např. při nákupu zboží a služeb.

Neefektivita musí skončit

Důležitá je eliminace neefektivit souvisejících se současnou absencí strategického cíle dané ovládané firmy a její etapizace, s nekoncepčními zásahy ze strany akcionáře – města, tzn. stav, kdy se „management“ dané městské firmy bojí konat cokoliv, co nemá jasné politické zadání, znamená tedy podhoubí systému aktivního vytváření příležitostí pro korupci a následné zvýšení  provozních nákladů a investičních výdajů.

Nové pojetí výkonu akcionářských práv, resp. práv zřizovatele

Městské firmy jsou v současnosti díky posledním vládnoucím garniturám hlavního města bohužel řízeny výhradně politicko-lobbisticky, kdy generální ředitel má málokdy potřebnou manažerskou autonomii v definování cíle, strategie jeho dosažení, personální politice a dodavatelsko-odběratelských vztazích. Ve všech orgánech sedí politici s vyšším vlivem i hlubšími zásahy, než odpovídá významu dané pozice (zejména u dozorčích rad).

Navíc, problémové je i to, že každá politická reprezentace orgány firem často mění, čímž není zajištěna kontinuita řízena a rozhodování, odbornost a v neposlední řadě i odpovědnost.

Trváme na tom, aby v představenstvech a dozorčích radách seděli zástupci akademické obce, lidé z profesních sdružení pro daný obor, občanských iniciativ a dále delegáti znovuobnoveného Sněmu starostů městských částí.

Příslušní radní a výbory zastupitelstva musí fungovat jako kontrolní orgány na základě pravidelného reportování výsledků z městských firem.

V dozorčích radách by měli sedět zástupci akademické obce, lidé z profesních sdružení pro daný obor a občanských iniciativ a dále zástupci Sněmu starostů. Důvodem je koordinace městských firem a městských částí.

Evropská úprava zadávání veřejných zakázek

Pro úplnost je třeba připomenout, že letos v dubnu vstoupila v platnost nová směrnice EU o zadávání veřejných zakázek, přičemž lhůta pro její vnitrostátní transpozici do českého práva je stanovena na dva roky.   

Směrnice v uvedeném zaměření stanoví mimo jiné i jednoznačná pravidla pro stávající in-house výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek (tj. interního zadávaní osobě ovládané zadavatelem), kterou se výjimka rozšiřuje i na subjekty (veřejné zadavatele), kteří jsou ovládání stejným veřejným zadavatelem, což je v podmínkách plejády firem s majetkovou účastí hl. m. Prahy významné. I s touto perspektivou je nutno počítat.

Nové vymezení pojetí majetkových účastí města

Praha má schválený rozpočtový výhled do r. 2019, takže předpokládáme, že jakousi strategii městských firem, navázanou na tento plán, má. Naším cílem je však v daném rámci nově definovat, co od městských firem vůbec chceme, jaké hodláme vlastnit (případně jaký podíl) a jaký by měl být jejich vzájemný vztah, a tímto směrem tuto agendu dopracovat.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama