Ing. Ivan Fuksa

  • ODS
  • Příbram
  • zastupitel obce
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,19. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

10.12.2010 10:20:39

Proč neodvolám ředitele Lesů ČR

Proč neodvolám ředitele Lesů ČR

Nebyl jednodušší způsob, jak zabodovat u novinářů hned první týden ve funkci ministra zemědělství, než odvolat ředitele Lesů ČR.

Neudělal jsem to proto, že bych byl spokojen s tím, jak Lesy ČR fungovaly v minulosti. To rozhodně ne. A také jsem to okamžitě otevřeně řekl. Tvrdě tlačím na změny ve způsobu řízení i ve způsobu komunikace.
Neodvolal jsem ředitele Svatopluka Sýkoru proto, že je pro mě důležitější dát podnik rychle do pořádku než získat okamžité PR body. Pro nápravu situace v podniku potřebuji fungujícího ředitele, ne hledat nástupce, který se bude půl roku rozkoukávat.

První výsledky jsme oznámili hned v srpnu: 400 milionů úspor, ukončení prodeje dřeva přes netransparentního zprostředkovatele a férové jednoroční tendry. Pokud by podepsali smlouvy všichni vítězové těchto tendrů, získaly by Lesy ČR 7,7 miliardy korun, dokonce i smlouvy s firmami ze třetích míst by přinesly 6,4 miliardy korun, což by bylo o tři miliardy více než v roce 2009.

Současně jsme okamžitě zahájili odbornou diskusi o tom, jak nejlépe nastavit systém péče o les, těžby a obchod se dřevem.

Jasno máme v tom, že nebudeme lesy privatizovat ani dlouhodobě pronajímat, i v tom, že péči o les nebudeme zestátňovat. Lesní závody byly totiž privatizovány na začátku 90. let a stát od té doby od nich nakupuje služby.
Základním principem koncepce je transparentní zadávání zakázek ve veřejných soutěžích. Podle návrhu bude zadávání zakázek rozfázováno tak, že každý rok budou vypisovány soutěže pouze na jednu desetinu území obhospodařovaného Lesy ČR.

Koncepce počítá s využitím modelu P (při pni), kdy lesnické firmy současně odkupují dřevo, neboť analýzy porovnávající dvouleté souběžné fungování modelů P a OM (kdy dřevo prodávaly ve vlastní režii Lesy ČR) jednoznačně potvrdily, že je pro stát podstatně výhodnější. K modelu P se rovněž přiklonila většina odborníků oslovených ministerstvem.

Pro zajištění přístupu ke dřevu i pro menší zpracovatele počítá návrh koncepce s povinností vítězů výběrových řízení prodávat nejméně 20 procent dřeva po malých množstvích na veřejném trhu. Tento systém rovněž přispěje k rozvoji transparentního a cenotvorného trhu se dřevem.

Vím z řady zkušeností, že jedna věc je vytyčit jasné o přehledné principy. Druhá je přetavit je do férově nastavených podmínek tendrů.

Proto jsme se dohodli s Transparency International, že bude s Lesy ČR spolupracovat na zpracování tendrové dokumentace.

Výrazně také posílíme kontrolu hospodaření, tak aby stát dostal poctivou cenu za služby i dřevo a byly zcela vyloučeny krádeže dřeva ve státních lesích.

Lesy ČR dnes prožívají zlomové období. Věřím, že se nám podaří učinit z nich dobře fungující a dobře vnímanou firmu, i když vím, že není možné nalézt řešení vyhovující všem. Naštěstí jsme na začátku volebního období a můžeme se věnovat i koncepční práci, ne jen gestům usilujícím o okamžitý potlesk.

Ing. Ivan Fuksa, ministr zemědělství, člen výkonné rady, místopředseda regionálního sdružení, člen oblastní rady a poslanec PČR
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama