Ing. Milan Urban

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.10.2015 21:50:00

Válku dieselům, mír ostatním

Válku dieselům, mír ostatním

Už to má i jméno. Dieselgate. A my v Čechách žijeme v jisté, nikoliv neopodstatněné, obavě, zda tento „skandál“ neohrozí naší ekonomiku, její vcelku sympatický růst.

Určitě stojí za to, podívat se na případ „falšování“ měření emisí trochu v souvislostech…

Tak za prvé. Někoho to třeba překvapí, ale 15 (opravdu patnáct, není to překlep, jenom některé zdroje hovoří o šestnácti) největších námořních lodí světa znečistí každý rok světový vzduch více, než všech cca 800 milionů automobilů, co jich po naší zeměkouli jezdí. Neuvěřitelné? Ale asi pravdivé – tato čísla zveřejnila již v roce 2009 dánská vládní agentura. Nutno poznamenat, že „znečištěním“ se zde myslí komplexní exhalace, tedy včetně prachových částic, nejen obvykle sledované látky, jako kysličník uhelnatý, kysličník uhličitý nebo oxidy síry. Tyto lodě spalují ve svých motorech to nejhorší, co rafinérie ropy nabízejí. A podle toho zplodiny vypadají.

Vedle toho je dieselgate směšný příběh. Ostatně obyčejné traktory, koně našeho zemědělství, na tom se zplodinami také nejsou dobře a přiznejme si, že jedna V3S, kterých jsou v této zemi v provozu stále ještě stovky, vydá za tisíce automobilů – ať jejich motory běží, v jakém chtějí „módu“. O kamionech ani nemluvím, přičemž naprosto nepochybuji o tom, že uskutečnění reálných kontrol produkce zplodin při skutečné jízdě (nikoliv téměř laboratorních testů) by ukázalo, že data jsou naprosto, ale opravdu naprosto jiná, než co je uváděno v propozicích.

Já tím nechci nějak obhajovat postupy společnosti VW. Jenom bychom tohle všechno měli vidět v kontextu dalších skutečností a faktů. Protože ty kontexty jsou dost zničující.

Skandál Volkswagenu samozřejmě žije svým vlastním životem, který je z nemalé části mediální a tedy poněkud odtržený od reality. Takže platí, že i když skutečné ekologické škody napáchané díky nějakým machinacím s nastavením motorů, jsou ve srovnání s jednou cestou obří lodě Emma Maersk z Číny do Evropy banální, stejně tak jsou banální ve srovnání s jednou zemědělskou sezónou nebo s jedním dnem provozu kamionové flotily, německá automobilka bude krvácet. Ohrozí to české HDP? Nemyslím, že v krátkém výhledu. Neřekl bych, že nějak podstatně. Pokud se ovšem celá věc nerozšíří do frontálního tažení proti dieselům v automobilech (neboť si nenamlouvejme, že v normálním provozu by motory všech ostatních automobilek splnily normy).

Nesplnily a ví se to roky, to není novinka. Jenom namátkou nabízím tento odkaz z roku 2011 (ZDE), jen k němu poznamenám, že uvedený ekologický hlas je živený ekonomickými zájmy (jak se lze celkem snadno domyslet). Pokud by se ale naopak splnily temné předpovědi a automobilový průmysl by byl hnán k podobně absurdní odpovědnosti, jako průmysl tabákový, pak to bude celoevropský a spíše celosvětový ekonomický problém. Ale to nerozhodneme zde v České republice, to rozhodnou soudy a právníci ve velkých zemích a velkých ekonomikách. A pokud se „hněv lidu“ zaměří proti dieselům obecně, pak to opravdu může vyvolat ohromné a zatím netušené hospodářské problémy. Vše stojí na základním postulátu: Věděly automobilky (a obecně výrobci ostatních dieselmotorů) o dopadech exhalací na lidské zdraví, informovaly o nich dostatečně zákazníky nebo je tajily? Pokud bude odpověď ANO a budou z toho vyvozeny právně-ekonomické důsledky, pak nastane těžká doba…

Další složitou otázkou je, jaký smysl mají normy EURO 4 a výše. Jsme technologicky tak daleko, že to nejsou cáry papíru, ale splnitelné úkoly (splnitelné v jiných, než laboratorních podínkách)? Nevím, necítím se být tak úplně specialistou na tuto problematiku, navíc se bojím, že to nakonec nebudou rozhodovat odborníci, ale „veřejné mínění“ živené mediální bouří.

Dieselgate otevírá další Pandořinu skřínku vyspělých zemí. Ekonomické zájmy nových (daleko dražších) technologií se mohou prosadit díky bouři, která se z ní dere ven. Pokud si tyto nové technologie osedlají „veřejné mínění“, pak mohou smést současné rozdělení vlivu v automobilovém průmyslu a změnit jeho mapu, poškodí pak především ty výrobce, kteří hodně vsadili do výzkumu a produkce dieselů, posílí zase jiné.

Zda z toho naše ekonomika bude „těžit“ nebo na tom „prodělá“, toť otázka. Osobně se bojím, že dlouhodobě spíše „prodělá“. Ale to už je věštění z křišťálové koule a samozřejmě bude záležet i na nás, jak se zachováme a co uděláme…

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama