ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

30.09.2016 13:33:17

5 vad zákona o zadávaní veřejných zakázek

5 vad zákona o zadávaní veřejných zakázek

Zákon se od svého vzniku v roce 2006 změnil devatenáctkrát, jeho dnešní podoba je výsledkem kompromisů i zákulisních tlaků. O čistém charakteru všech, kteří se na jeho znění podíleli, jakož i o znalosti věci většiny zákonodárců si netřeba dělat iluze

Zákon o zadávání veřejných zakázek má pět zásadních vad. Za prvé – nezabývá se tím, zda je investice v zadávaném rozsahu potřebná a nutná. Naprosto pomíjí první dvě fáze investičního procesu – plánování a přípravu. Za druhé – ani důsledné dodržení zákona nezajišťuje získání nejlepší nabídky. Za třetí – neobsahuje obranu proti tomu, aby se uchazeči mezi sebou nedomluvili. Za čtvrté – umožňuje manipulaci na straně zadavatele. Za páté – nelze jedním předpisem upravovat nákup papíru do kopírky a stavbu jaderné elektrárny. Snaha o takový zákon vede nutně k mnohasetstránkovému textu, který bez speciálního školení nelze pochopit.

 Naříkat „že je špatná legislativa“ a že „chybí prováděcí předpisy“ je zbytečné. Zákon se od svého vzniku v roce 2006 změnil devatenáctkrát, jeho dnešní podoba je výsledkem kompromisů i zákulisních tlaků. O čistém charakteru všech, kteří se na návrhu jeho znění podíleli, jakož i o znalosti věci většiny zákonodárců si netřeba dělat iluze.

Soukromý sektor má letitými zkušenostmi vypracovány motivační, donucovací a kontrolní mechanizmy pro manažery, kteří řídí investice. Tyto mechanizmy však ve veřejném sektoru ne vždy lze použít a kromě toho – ani soukromý sektor není prost korupce, podvodů a zpronevěry.

 Veřejný sektor ale má nástroj, který soukromý sektor nemá. Je to kontrola veřejností. Transparentnost. V zásadě nepotřebujeme zákon o zadávání veřejných zakázek, potřebujeme pořádný, v praxi vynutitelný zákon o veřejném přístupu k informacím, podle kterého bude veřejné VŠECHNO, co se týká vydávání peněz ze společné kasy, jedno jestli státní, krajské obecní……. Pak stačí vydat metodický pokyn ministerstva, návod v podobě učebnice, aby i starosta z Horní Dolní si mohl naplánovat, připravit, zadat, realizovat a uvést do provozu opravu obecní hasičské zbrojnice a nemusel přitom papírovat stejně jako ministr dopravy při stavbě dálnice. Veřejnost se velmi rychle naučí, jak kontrolovat oba dva, starostu i ministra. Možná to na startu bude trochu drhnout, šíbři nezmizí ze dne na den mávnutím čarovného proutku. Pokud však věříme, že v našich bližních převládá to dobré já, že platí „občane, je to Tvá věc oč tu běží“ pak nezbývá než dát občanovi do rukou tu moc, kontrolovat zvolené zástupce a placené úřednictvo 25 hodin denně.

Námitka, že to malým obcím a malým institucím přinese nepřiměřené náklady na provozování webu neobstojí. Transparentnost znamená i to, že starosta v Horní Dolní má všechny protokoly, zápisy, objednávky, smlouvy, účty přehledně v šanonu, jako za Rakouska. Kdykoliv v originálu k nahlédnutí.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama