ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,17. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.04.2017 20:36:00

V současné době je vypsána soutěž na mobilního operátora

V současné době je vypsána soutěž na mobilního operátora

Projev na 56. schůzi Poslanecké sněmovny 4. 4. 2017 k zákonu o elektronických komunikacích

 Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové,

dovolte nejdřív, abych nově jmenovanému panu ministrovi i osobně poblahopřál k jeho jmenování. Těším se na četná setkání na hospodářském výboru, protože těch věcí, které má před sebou, je opravdu hodně. A také doufám, že to přežije ve zdraví, protože byl tak trošku hozen do mixéru.

Především bych chtěl říct, že ta kritika mobilních operátorů, která tady zazněla zejména v oblasti předražování dat a zneužívání toho paragrafu, toho odstavce, který jsme v dobré víře přijali více než ústavní většinou, je naprosto na místě. Říkám to proto, abych nebyl dál obviněn z toho, že lobbuji za mobilní operátory, protože já, jestli dovolíte, budu lobbovat pouze za zdravý rozum.

Takže o čem tento zákon je, a o čem není. Ono to už tady bylo zmíněno. Ale my přece bychom neměli přijímat zákony, jak se v poslední době často děje, proti někomu, ale měli bychom je přijímat pro lidi. Takže se budu věnovat ve svém příspěvku tomu, jaký dopad přijetí tohoto zákona bude mít na lidi.

Podle statistik, které jsou k dispozici, nemá 1,5 mil. lidí připojení na internet, statisíce lidí nemají chytré telefony. Tato skupina - a teď bych rád upoutal pozornost levé části sálu - je skupina lidí, kteří jsou sociálně slabí, jsou to senioři atd., na které tarif mobilních dat nemá vůbec žádný vliv, protože ho vůbec nepoužívají. Za to si budou muset koupit novou televizi nebo set-top-box. Tito lidé si nevyměňují televize v okamžiku tzv. přirozené výměny, já nevím, co to je, ale vyměňují si televizor v okamžiku, kdy je na šrot, protože na víc prostě nemají. Představa, že si většina z nich koupí set-top-boxy, je zcela falešná, protože pokud jste se někdo pokoušel set-top-box nainstalovat na starou televizi, tak víte, že to určitě přesahuje schopnosti těchto lidí a potom budou lovit televizní kanály na dvou ovladačích. To jen pro ty, kteří hrají na tu sociální slabost a na tu ochranu spotřebitelů.

Ta druhá část občanů, pro které mobilní data jsou důležitá, tak tam je potřeba říct, to už tady bylo řečeno, že kmitočet 700 MHz se opravdu uvolňuje proto, že bude použit pro mobilní data. Ta část, která se týká mobilních operátorů, a už to tady bylo zmíněno. Je určitě potřeba upravit ten paragraf, který se týká informování jenom o podstatných změnách, protože operátoři toho zneužívali. Ten paragraf mimochodem není naformulován podle názoru právníků úplně dobře, takže ho bude asi potřeba nějakým způsobem upravit.

Pokud se týká pokut, tak myslím, že diskuse o tom, jestli mají být procentem z obratu nebo nějakou výší, poměrně nedává smysl, protože jak už tady také bylo řečeno, pokud to můžete udělit, pokud k tomu máte nějaké závažné důvody a ta pokuta odpovídá tomu přečinu. Na Slovensku mají podobný zákon, platí už nějakou dobu. Bylo řečeno, že tam přesto operují dva čeští operátoři. Ale pravda je ta, že Slovenský telekomunikační úřad udělil velkou pokutu pouze jednou a to sice ve stotisících eurech. Jinak byly ty pokuty udělovány bagatelně, protože např. pokuta za předražování mobilních dat prostě není možná.

Už tady byla zmíněna také otázka nedovolené podpory. Já jsem v tom zákoně příliš velkou oporu pro to, aby podpora byla vyplácena jednotlivým hráčům, teprve když bude ukončena notifikace, nenašel, a ta notifikace ukončena není. Takže doufám, že vláda bude mít tolik rozumu - nebo se tam doplní do toho zákona příslušné odstavce, které tohle budou přímo vyžadovat, protože ten problém je skutečně závažný.

Ta iluze, že tenhle zákon změní cenu mobilních dat, je opravdu iluzí, protože nemůže mít a nemá přímý vliv stejně jako by neměl podobný zákon vliv na cenu rajčat nebo vrtačky. To prostě není možné. Existují jenom dva způsoby, jak zlevnit mobilní data. První je posílit roli virtuálních operátorů. Virtuální operátoři, to jsou lidé, kteří nakoupí od těch nositelů licence mobilní data a pak je přeprodávají. Je to něco, jako kdysi byly maloobchodní a velkoobchodní ceny. Mobilní operátoři prodávají za maloobchodní ceny, virtuální operátoři za velkoobchodní ceny. Bohužel problém je v tom, že virtuální operátoři dostávají ceny, které jsou daleko a daleko vyšší než ty retailové ceny, za které to prodává ten operátor, tzn. že to je nepoužitelné. Virtuální operátoři opravdu vytvářejí velký tlak na ten trh, protože nepotřebují distribuční síť. Oni dostanou balík dat a můžou to prodávat v samoobsluhách, v trafikách apod. ČTÚ pro ně neudělalo vůbec nic a v tomto zákoně o tomto problému není ani zmínka. A já tady očekávám příslušné pozměňovací návrhy, které vztah k virtuálním operátorům upraví.

Dalším možným způsobem, jak snížit ceny mobilních dat, je vstup dalšího operátora. V současné době je vypsána soutěž na mobilního operátora na síť 5G. To je síť další generace, která přinese velké náklady. Stát očekává, že za to dostane 140 mil.. Pak bude vypsána soutěž na obsazení toho volného pásma 700 MHz a tam se očekává zisk dokonce 4 mld.. Já se velmi obávám, že mobilní operátoři, kteří mají dost starostí s tím, aby zavedli tu síť současné generace, tj. LTE, natož 5G, a nebo obsadili další frekvenci, pod tou mediální masáží, která tady probíhá, a legislativní masáží, si myslím, že ten zájem nebude tak třeskutý, aby tyto peníze do toho radiokomunikačního účtu nějakým způsobem dostal. Navíc je potřeba konstatovat, že pokud se týká ceny mobilních dat, tak cena mobilních dat je drahá pro takové obyčejné spotřebitele, kteří nemohou vytvářet na ty mobilní operátory tlak. Existuje celá řada individuálních cen, kde jsou mobilní data podstatě levnější. Využívá je státní správa, veřejná správa i podnikatelé. V původním návrhu zákona byly dokonce paragrafy o tom, že tyto individuální dohody nebudou možné. To je přímo návod k tomu, aby operátoři snížili ceníkovou cenu mobilních dat a zrušili všechny tyto smlouvy. Pokud zruší tyto smlouvy, tak samozřejmě dopad na sféru veřejnou, státní i podnikatelskou bude prostě značný.

Když to celé sesumarizuji, tak musím konstatovat, že přijetí tohoto zákona je bohužel nutné. Není pravda, že by nás Evropská unie nutila k tomu, abychom přešli na nový standard televizního vysílání. Není pravda, že to je její scénář. Není pravda, že dopad na terestrickou televizi bude velký, protože kdyby se ty prostředky, které budou používány na ten přechod, využily na rozšíření terestrického vysílání na jiných frekvencích, na kterých se také vysílá, a pak jsou tam také frekvence, na kterých vysílá jenom rozhlas, tak tento scénář by přinesl občanům úplně jiné náklady.

Nemohu také souhlasit s tím, co tady bylo řečeno, že teď na poslední chvíli dává vláda voličům nějaký čokoládový bonbónek v tom okamžiku, že přijímá tento zákon. Tento bonbónek bude občany stát pět až deset miliard. To je potřeba říct. A myslím, že je poctivé říct, o čem zákon je a o čem není, přestože ho budeme muset přijmout, protože přechod na vysílání T2 prostě probíhá už v tomto okamžiku.

Také se přimlouvám za to, aby lhůta na přijetí zákona byla zkrácena na 20 dnů, to jistý prostor na pozměňovací návrhy, které očekávám zejména od zástupců virtuálních operátorů, vytvoří. Protože se tady ozývaly hlasy na to, že by lhůta mohla být i zkrácena na sedm dní, upozorňuji, že je to naprosto nepřijatelné, protože hospodářský výbor, který bude výborem garančním, není schopen v sedmi dnech vypsat lhůtu na pozměňovací návrhy, dát je ke stanovisku Ministerstvu průmyslu a obchodu, potom je znovu projednat a to dokonce dvakrát. Sedm dní vůbec nepřichází v úvahu, to jsme to rovnou mohli přijmout v devadesátce. I těch dvacet dní bude problematických, ale protože všichni hráči byli včas informováni, a jak už tady bylo zmíněno, hospodářský výbor už měl schůzi, která se zabývala touto problematikou, tak tady nějaký prostor je.

Přijímáme zákon v situaci, ve které prostě není vyhnutí, ale aspoň bychom neměli lidem lhát, o čem je.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama