ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.05.2017 16:53:00

Oproti stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se komfort cestujících zvýší

Oproti stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se komfort cestujících zvýší

Cestující na železnici by to podle plánu Ministerstva dopravy mohli mít od konce roku 2019 výrazně snazší. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zavést jednotné jízdné, které budou uznávat všichni zapojení dopravci.

Cestující by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť. Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává Ministerstvo dopravy, regionálních vlaků v objednávce krajů a v případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se ovšem mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech.

Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“řekl ministr dopravy Dan Ťok. V domácích podmínkách se jedná o revoluční krok. Právě rozdílné jízdné a podmínky u dopravců dosud byly jedním z hlavních problémů v oblasti otevírání trhu dálkové železniční dopravy.

Hlavním cílem tohoto projektu je vybudovat systém národního tarifu, který umožní, aby i na liberalizovaném trhu, kde jezdí více dopravců, bylo možné nakupovat jízdenky platné mezi dvěma body sítě pro ideálně všechny dopravní služby. Lidé tak budou moci pravidelně dojíždět s různými dopravci na základě jedné jízdenky.

Nový jednotný tarif počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, nikoli podle nejednotných ceníků nastavených stávajícími dopravci. U vlaků mimo závazek veřejné služby (bez dotace) pak bude na dopravcích, zda se do systému připojí a nechají například část vlaku zcela bez místenek pro cestující s těmito flexibilními jízdenkami a zbytek s místenkami a se svým tarifem a nabídkami. Návrh dále řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo variaci současných IN karet s různými slevami. „Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících, doplnil ministr Ťok.

Ministerstvo dopravy v rámci první etapy příprav prostřednictvím své podřízené organizace CENDIS vytvoří otevřený informační systém (software) ve vlastnictví státu a pořídí nezbytný hardware pro bezpečný a bezzávadový provoz tohoto systému. Dále úřad vybere provozovatele tohoto systému a provede další potřebné kroky, aby systém byl od prosince 2019 plně funkční.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama