ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,48. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.06.2017 21:06:00

Souprava 15T nese jméno Matěje Hlaváčka, který přivedl do Košíř tramvaj

Souprava 15T nese jméno Matěje Hlaváčka, který přivedl do Košíř tramvaj

V úterý 13. června 2017 uplynulo 120 let od zahájení provozu na tramvajové trati ze Smíchova do Košíř.

 Tuto trať nechal zbudovat tehdejší košířský starosta a podnikatel Matěj Hlaváček. Na jeho počest se proto Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) rozhodl dát jedné z nových tramvají 15T právě jeho jméno.

„Jde o krásný způsob, jak si připomenout a zároveň zejména dětem přiblížit bohatou historii naší MHD, a rovněž to, že za tím, že každý den jezdí metro, tramvaje i autobusy, stojí práce tisíců lidí, na něž se bohužel dost často zapomíná,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas (ČSSD).

„Jsme rádi, že můžeme symbolicky připomenout osobnosti, které se zasloužily o rozvoj hromadné dopravy v Praze. Matěj Hlaváček nejenže nechal trať zbudovat, ale sám ji také financoval,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP a dodal: „Po Václavu Pšeničkovi a Františku Kardausovi je to už třetí jméno, které nové tramvaje 15T nesou.“

Nově pojmenovaná tramvaj byla slavnostně pokřtěna 13. června 2017 na tramvajové smyčce Kotlářka na Plzeňské ulici v Košířích za přítomnosti zástupců DPP a Městské části Prahy 5. Po křtu tramvaje se účastníci přesunuli na nedaleký košířský hřbitov u školy Weberova, aby u hrobu Matěje Hlaváčka položili květiny. Součástí oslav výročí byla již v pondělí odpoledne komentovaná procházka po tramvajové trati od Anděla na Klamovku, při které se zájemci mohli dozvědět mnohé zajímavosti historie tramvajové trati, ale také urbanismu na Smíchově a v Košířích.

Každá z pojmenovaných tramvají bude nosit jméno významné osobnosti po dobu deseti let. Ročně chce Dopravní podnik pojmenovat tři až pět tramvají. Lze tak učinit po zesnulém, který je po smrti pět let či více, přičemž s pojmenováním musí samozřejmě předem souhlasit pozůstalí.

Cestující pojmenované tramvaje 15T mohou poznat dle speciálního polepu. Nové tramvaje 15T musí nejdříve ujet sto kilometrů, aby bylo možné vychytat případné závady, a po jejich odstranění ještě dalších sto, aby byla jistota, že může do provozu s cestujícími. Potom teprve Drážní úřad vydá povolení k ostrému provozu.

Více informací naleznete také ZDE

Matěj Hlaváček (1852 – 1897)

Narodil se v chudé rodině a vyučil se řezníkem. V roce 1878 se oženil s Marií Barborou Schmidtovou a tímto sňatkem získal rozlehlé pozemky v Košířích včetně cihelny, kterou zpočátku pronajímal, ale následně se rozhodl v tomto odvětví sám podnikat. Výnosy využil mimo jiné k výstavbě obytných budov v centrální části Košíř, čímž se vyšvihl mezi místní elitu. Ve druhé polovině šedesátých let 19. století se Košíře osamostatnily od Smíchova a staly se suverénní obcí s vlastním zastupitelstvem, jehož členem se Hlaváček stal v roce 1878 a o deset let později se stal starostou. Rozhodl se z rychle rostoucích Košíř (během let 1869 až 1890 se počet obyvatel ztrojnásobil) udělat moderní město s vodovodem, kanalizací, veřejným osvětlením a reprezentativní dlažbou. Rozvoj samozřejmě pomáhal i jeho podnikání, tedy výstavbě a výrobě cihel.

V roce 1895 byla obec císařem Františkem Josefem I. povýšena na město. Od hospodářské správy hraběte Clam Gallase odkoupil koncem roku 1894 letohrádek Klamovka spolu s rozsáhlým parkovým a hospodářským areálem, který přestavil na luxusní restauraci a část získaných pozemků využil pro výstavbu. V roce 1892 zahájil schvalovací proces na výstavbu tramvajové trati, samotné práce ale kvůli potížím s financováním začaly až v roce 1897. Přes 40 dělníků a řemeslníků ji pak dokončilo v rekordně krátkém čase (během necelých dvou měsíců). Elektrárna napájející trolejové vedení byla umístěna v cihelně u Klamovky a sloužila také k zajišťování elektrického proudu pro novou síť veřejného osvětlení. Trať obsluhovalo pět motorových vozů německé firmy Felix Singer & Co. Košířská trať byla jednokolejná, vozy se zpočátku míjely pouze v koncových stanicích a na třech dalších místech v průběhu jízdy. Slavnostní zahájení provozu elektrické dráhy se uskutečnilo 13. června 1897.

Kvůli investicím do nemovitostí a výstavby elektrické dráhy se Matěj Hlaváček zadlužil tak, že výnosy z cihelen, tramvaje a z restauračních zařízení nestačily splátky pokrýt. Přestože byla hodnota všech Hlaváčkových nemovitostí téměř dvojnásobná proti všem dlužním úpisům, starosta spáchal sebevraždu. Místní mu následně vystrojili velkolepý pohřeb, průvod prý sahal od Kotlářky až k Plzeňské silnici a byl ještě vidět v Košířích u Mlynářky naproti domu zesnulého starosty.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama