Ing. Michal Kučera

  • TOP 09
  • Ústecký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,48. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.06.2017 19:50:00

Všude utáhneme šrouby a pak?

Všude utáhneme šrouby a pak?

Projev na 59. schůzi sněmovny 28. června 2017 k Vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě:

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, tady se několikrát zopakoval termín sdílená ekonomika. Já mohu ubezpečit mého předřečníka, že tady v těchto návrzích, respektive v podnikání, které se snažíme nějakým způsobem buď regulovat a nebo liberalizovat, o žádnou sdílenou ekonomiku nejde, a to ani na jedné straně z těch vystupujících subjektů.

To, že to má některé rysy sdílené ekonomiky, to je možné, nicméně sdílená ekonomika nebo jak ji mohu třeba chápat já, tak já chápu sdílenou ekonomiku jako ekonomiku, kdy sdílím náklady na svůj prostředek nebo respektive službu, kterou já sám vykonávám. To znamená pokud bych zůstal v té dopravní terminologii, respektive v té oblasti taxislužeb či různých spolujízd, tak sdílenou ekonomikou bychom snad mohli tak vzdáleně nazvat nějaké formy spolujízdy, které se nabízejí na internetu, to znamená já jedu do Brna navštívit pana poslance Blažka a cestou si vezmu dva až tři spolucestující, kteří mi přispějí na benzín. Toto potom je možné nazývat nějakou formou sdílené ekonomiky.

To, že to přerostlo do rozměrů, které jsou dneska bohužel vnímány tak, že na jedné straně máme silně přeregulovanou službu, a to samozřejmě běžnou taxislužbu a na druhé straně službu, která využívá nějakých možností, nechci říct, že nerespektuje, ale celou řadu věcí obchází, možná někde se třeba i pohybuje na hraně, tak tohleto bych rozhodně sdílenou ekonomikou nenazýval.

Pokud máme jít nějakou cestou, tak jsou tam dva základní momenty. Ten první moment je skutečně postavit se těm výzvám, které sdílená ekonomika přináší, protože my dnes tady řešíme a poměrně řeknu zbytečně, řešíme to tady bohužel poslaneckými návrhy, protože tady Ministerstvo dopravy tento segment, jak už bývá jeho zvykem, použiji slovo proignorovalo a nechalo ten střed vlastně protéct až do Poslanecké sněmovny a ta druhá věc je podívat se na to, jakým způsobem jsou přeregulovány taxislužby. A taxislužby skutečně tam ta regulace je snad jedna z největších v živnostenském podnikání, které v České republice máme.

Ty důvody jsou logické. Ty důvody jsou samozřejmě nějaké negativní zkušenosti, které má kde kdo s taxislužbami, takže je tam vždycky vlna taková, že musíme to všechno zpřísnit, takže všechno zpřísníme, všude utáhneme šrouby, dáme tam nesmyslné regulace no a až pak zjistíme, že na druhé straně prostě vyteče služba, která se tváří, že není taxislužbou a nabízí úplně jiné služby, které se schovávají právě pod tím názvem sdílená ekonomika. To znamená méně regulací na jedné straně a na druhé straně umět se postavit onomu fenoménu, které se nazývá sdílená ekonomika, protože to zdaleka se netýká jenom automobilů, už tady bylo zmiňováno, že se jedná o ubytování, že se může jednat o celou řadu dalších činností a pokud nebudeme umět jasně definovat, kdy a co je sdílená ekonomika a dát tomu nějaký rámec a tím nemyslím nějaká přísná a úzká pravidla, ale nějaký rámec a na druhé straně budou běžet poměrně drakonické regulace, tak to nebude fungovat ani v oboru taxislužeb, ani v oboru žádném jiném.

Ten můj pozměňovací návrh, který tady bych chtěl teď představit, je taky jen takovým pouhým malým možná zlepšením nebo snížením té drakonické regulace, která v oboru taxislužeb je a týká se oprávnění odebrat průkaz řidiče taxislužby, který v současné době má i příslušník Policie České republiky nebo strážník obecní policie. Takto navržené znění zákona je tedy příliš široké a mohlo by zakládat prostor k šikaně. Já tady v tom pozměňovacím návrhu navrhuji dát možnost odebrání průkazu řidiče pouze osobě pověřené výkonem státního odborného dozoru. Tím se předejde případným sporům při náhradě škody, kde by oprávnění odebrala například Policie České republiky a správní řízení vedl dopravní úřad a došli k jinému závěru.

Spor by se tak vedl o to, kdo způsobil škodu a v jakém rozsahu v případě neoprávněného odebrání průkazu řidiče taxislužby do okamžiku ukončení správního řízení. Tento pozměňovací návrh byl konzultován s Magistrátem hlavního města Prahy, který ho považuje za dostatečný a dle mé informace souhlasné stanovisko má k tomu i Ministerstvo dopravy a samozřejmě to se dozvíme až v dalším projednávání jak ve výboru, tak ve třetím čtení tady u nás v Poslanecké sněmovně. Ten pozměňovací návrh je v systému vložen pod číslem 6631 a já se k němu v podrobné rozpravě i přihlásím.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama