RNDr. Luděk Niedermayer

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,3. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.08.2017 18:38:00

Bez přehánění jde o život

Bez přehánění jde o život

Komentář Luďka Niedermayera z Facebooku.

Vstříc (nejisté) budoucnosti?

Kdyby někdo před rokem, dvěma, řekl, že řada zemí vyhlásí se vší vážností konec „emisních aut“ za 10 až 20 let, asi by byl považován za blázna. A že jednou z těchto zemí bude konzervativní a „tržní“ Anglie, by znělo jako totální nonsence, navíc v situaci, kdy této zemi vládne velmi konzervativní kabinet (pro který je členství v „přeregulované Unii“ neúnosné)…

Ale zřejmě se to stane, i když jde o manévr spojený se spoustou nejistot a ignorující možnosti, inovované, úsporné a poměrně čisté „spalovací motory“ (které najednou vymýšlí nejedna firma) nechat ještě chvíli při životě. Je totiž otázka, jak moc peněz bude dávat smysl do zavádění takovýchto produktů dávat, pokud budou mít na mnoha trzích „životnost“ silně omezenou…

Ale argumenty jsou jasné. Každý, kdo si uvědomí, jak velký je neuvěřitelný boom individuální automobilové dopravy hlavně v „úspěšných zemích“ (kam patří třeba UK, ale i naše země) a přečte si k tomu statistiky o tom, co se zdravím lidí dělají emise z této dopravy (zejména v městech), razantní akci politiků asi chápe. Bez přehánění totiž „jde o život“.

Z toho plynoucí rozhodnutí je ale jen začátek (jak píše výborný text Economistu, který přetiskl Týdeník Respekt). A řeč není vůbec jen o tom, že EV (elektroauta) jsou konstrukčně a servisně jednodušší (dopad na ekonomiku a pracovní místa) a budou potřebovat „hodně baterií“ (které zatím nejsou „na cestě“). Ideální by bylo spojit tuto změnu se zásadně jiným konceptem dopravy hlavně ve městech, kde by veřejnou “hromadnou“ dopravu doplnila lehká autonomní elektroauta (což je již nyní z technologického hlediska velmi blízko realitě a elektromobily se k tomu ideálně hodí). Města by se stala nejen čistá, ale odstranění nutnosti parkovacích ploch a zúžení silnic (tato auta by byla malá a provoz by bylo možno zásadně „zahustit“) by znamenala revoluci v kvalitě života, urbanistice i technologiích.

Právě takovýto koncept by jinak celkem radikální a riskantní cestu zákazu spalovacích motorů měnil z kroku zavánějícího populismem k rozhodnutí odvážnému, vizionářskému a zřejmě i správnému... Neboť právě takováto rozhodnutí firmy, které tyto technologie vyvíjí, potřebují a urychlí cestu od modelů a testování do „běžného života“. I díky tomu by konec „dominance kouřících aut“ mohl přijít rychleji a bez zbytečných turbulencí…

Psali jsme:

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama