ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,48. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.10.2017 19:05:00

Radní schválili poloviční pokutu pro černé pasažéry, musí si ale koupit roční ku

Radní schválili poloviční pokutu pro černé pasažéry, musí si ale koupit roční ku

Praha se rozhodla motivovat černé pasažéry, aby se z nich stali platící cestující. Pokud je chytne po 23. říjnu revizor, mohou mít pokutu jen za 400 korun. Podmínkou ale je, že si předtím koupí roční kupon za 3 650 korun.

 Změnu včera schválili pražští radní. Opatření připravil Magistrát společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a organizací ROPID v rámci kampaně Nejedeš načerno? Dopravní podnik zároveň spustil testovací verzi aplikace, která černým pasažérům připomene, že mají pokutu zaplatit.

„Snížili jsme cenu ročního kuponu pro dospělého na 3 650 korun, cestování veřejnou dopravou po Praze je tak levnější než například v Liberci, Brně nebo Ostravě*. Chceme ukázat těm, kteří jezdí načerno, že nestojí za to neustále v tramvaji nebo metru sledovat, jestli nepřistoupil revizor, a zbytečně se stresovat. Lepší je koupit si roční jízdenku a mít klid,“ říká náměstek primátorky a pražský radní Petr Dolínek.

„Vyzkoušíme to zatím na půl roku, od 23. října do 31. března příštího roku, pak opatření vyhodnotíme. Naším cílem je aspoň části černých pasažérů ukázat, že roční jízdenka je v Praze opravdu nejvýhodnější způsob, jak cestovat po městě. Neomezené cestování po celé Praze vás vyjde na 10 korun za den, to je prostě fér cena,“  dodává Dolínek.

Jak to bude fungovat

Pokuta za jízdu načerno je v systému Pražské integrované dopravy 1 500 Kč. Pokud ji černý pasažér zaplatí revizorovi na místě nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně, snižuje se na 800 korun. Nově bude mít černý pasažér možnost si pokutu snížit až na 400 Kč, pokud se rozhodne polepšit se a stát se poctivým platícím cestujícím.

„Podmínkou je, že si koupí roční kupon za 3 650 korun a spolu s ním a se Zápisem o provedené přepravní kontrole od revizora přijde do pěti pracovních dnů na doplatkovou pokladnu Dopravního podniku,“ doplnil generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Gillar. Doplatková pokladna Dopravního podniku je otevřena v ulici Na Bojišti v pondělí a úterý od 10 do 17.30 hodin, ve středu, ve čtvrtek a v pátek od 8 do 15 hodin.

„Pro každého slušného člověka je normální zaplatit,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík a dodává: „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale černí pasažéři nejsou žádní hrdinové. Kradli byste v obchodě? Utekli byste z hospody bez placení? Slušný člověk to neudělá. A s využíváním jakékoliv služby bez zaplacení je to stejné.“

Levnější pokuta jen za roční kupon

Pokutu na půlku si bude moct černý pasažér snížit pouze nákupem ročního kuponu za 3 650 Kč s evidencí osobních údajů v databázi dopravce – tedy s průkazkou, kde je fotografie cestujícího, jeho jméno a datum narození a tyto údaje jsou v databázi dopravce nebo vydavatele karty. Je to proto, aby došlo ke správnému spárování dokladu vydaného k pokutě a ročního kuponu. „Studenti nebo senioři už využívají zlevněné jízdné, které je samo o sobě velmi výhodné. Studenti zaplatí za desetiměsíční jízdenku 2 400 korun, senioři ve věku 60–65 let za pětiměsíční dokonce jen 1 100 korun. Ti jsou motivováni, aby nejezdili načerno, už samotnou velmi nízkou cenou jízdného,“ vysvětlil Tomčík.

„Zabývali jsme se i možností zavést pokutu za půlku například pro studenty, ale to aktuálně není možné. Studentský kupon platí deset měsíců, studenti si ho mohou koupit jen mezi 15. srpnem a 1. listopadem, aby jim pokryl studentský rok. Tím, že není dostupný kdykoliv, jako občanská jízdenka za 3 650 korun, ho nemůžeme do tohoto projektu zařadit,“ doplňuje Dolínek.

Kampaň Nejedeš načerno?

Praha se rozhodla systematicky řešit situaci s lidmi, kteří jezdí načerno. Proto vznikla kampaň Nejedeš načerno? V jejím rámci město připraví celou řadu detailních opatření, která budou motivovat černé pasažéry k tomu, aby se stali platícími cestujícími. Recidivistům, kteří mají jízdu načerno jako sport na úkor těch, kdo si jízdenku koupili, bude život komplikovat. Pokuta za půlku je jedno z prvních opatření kampaně, další se začnou připojovat během následujících 18 měsíců. Více informací cestující najdou ZDE.

Kupon na splátky

Jedním z dalších opatření, jak udělat veřejnou dopravu pro lidi dostupnější, by mohlo být zavedení kuponů na splátky. „Chci prověřit, zda bychom mohli nabídnout roční kupon za 3 650 korun na splátky, abychom na něj umožnili dosáhnout i sociálně slabším. V nejbližších týdnech to budeme řešit a diskutovat možnosti čtyř nebo dvanácti splátek. Rád bych, abychom našli cestu, jak to udělat,“ doplnil náměstek primátorky Petr Dolínek.

SMS připomene černému pasažérovi, že by měl zaplatit pokutu

Dopravní podnik spustil začátkem října také pilotní projekt aplikační podpory upozorňující cestující na úhradu přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu. Cestujícím bez platného jízdního dokladu, kteří při přepravní kontrole poskytnou telefonní číslo či e-mailovou adresu, bude následně 10. den zaslána informace s upozorněním na přirážku k jízdnému, aby mohli využít možnost úhrady ve snížené výši, tj. 800 Kč (do 15 kalendářních dnů ode dne uložení).

Současně bude v pilotním projektu testována aplikace pro ověření aktuálního stavu pokuty.

Na stránkách ZDE po zadání čísla ze Zápisu o provedené přepravní kontrole cestující zjistí, zda již byla pokuta uhrazena (resp. ve které fázi vymáhacího procesu se nachází). Systém eviduje údaje z přepravních kontrol provedených od 1. 7. 2014. Údaje jsou v systému k dispozici zpravidla do 48 hodin po provedené kontrole.

* V Liberci zaplatí lidé 5 520 korun za roční jízdné, resp. 4 970 korun v případě abonentní nabídky, v Brně stojí roční předplatné 4 750 korun, v Ostravě lidé za roční kupon zaplatí 3 999 korun.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama