„Stále hledáme nové způsoby, jak posílit a zkvalitnit zimní program. Nejdůležitější je však nalezení koncepčního řešení problematiky bezdomovectví spočívající především v prevenci a rychlé pomoci v případě, že se už člověk na ulici dostane. Právě rychlá pomoc v těchto případech bývá nejúčinnější. Cílem tedy není pouze řešit případy umrzání lidí na ulicích, ale podílet se na celkovém a dlouhodobém řešení problematiky bezdomovectví v Praze,“ uvedla radní pro oblast sociální politiky Milena Johnová. Za tímto účelem vznikla pracovní skupina se zástupci poskytovatelů sociálních služeb a výzkumníků, kteří představili fungující modely ze zahraničí.
V pondělí, kdy do Prahy přišla další mrazivá noc, denní centrum Naděje spustilo zimní terénní program, který materiálně pomáhá lidem bez přístřeší a v akutních případech využívá i auta k převozu lidí do tepla. Centrum sociálních služeb Praha zpřístupnilo volné kapacity na lodi Hermes těm, kteří nemají peníze ani doklad totožnosti, a pokud její kapacity nebudou dostačovat, denní středisko Armády Spásy v Tusarově ulici zahájí noční režim a bude také přijímat lidi bez dokladů či peněžních prostředků.
„Již v prvních mrazivých dnech Praha zavedla opatření na pomoc osobám bez domova. Tak, jako v předchozích letech, se navyšují kapacity nocleháren a od 1. prosince zahájí provoz centrální dispečink Centra sociálních služeb Praha, které je hlavním koordinátorem zimních opatření,“ doplnil ředitel Centra sociálních služeb Praha Tomáš Ján.
Významnou pomoc poskytuje také Městská policie hl. m. Prahy, která provádí v chladných dnech zvýšený dohled v lokalitách, kde lidé bez domova přespávají. „Strážníci aktivně nabízí lidem bez domova informace, kde se denní centra a noclehárny nacházejí. Pokud člověk bez domova projeví o nabízenou pomoc zájem, strážníci informují dispečink Centra sociálních služeb Praha, který zajišťuje převoz do některé z nocleháren,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast bezpečnosti Petr Hlubuček. Strážníci také ve zvýšené míře dohlíží na veřejný pořádek v okolí denních center a nocleháren a jsou v kontaktu s provozovateli těchto zařízení pro případ jakékoli mimořádné události.