"Bártův muž" z vedení silnic popisuje, co zažil s ministrem od Peake

03.12.2012 6:34

René Poruba působil v letech 2010 - 2012 ve vedení Ředitelství silnic a dálnic, od září 2011 do května 2012 jako jeho ředitel. Byl řazen mezi tzv. „Bártovy muže“, kteří jsou nyní za řadu věcí kritizováni. Na druhou stranu však Vít Bárta tehdejší postup vehementně obhajuje. ParlamentníListy.cz se zajímaly o názory člověka, který v té době působil přímo na silničním ředitelství.

"Bártův muž" z vedení silnic popisuje, co zažil s ministrem od Peake
Foto: repro ČT
Popisek: Exředitel ŘSD René Poruba

„Vadí mi také liknavý přístup Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstva dopravy v otázce reklamačního řízení na silnici D47,“ postěžoval si Vít Bárta v nedávném rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Později ve vyjádření pro ParlamentníListy.cz znovu nakousl problematiku ŘSD, když se vyjadřoval ke sporu o řízení Ministerstva dopravy. „Pavel Dobeš kritizuje Peake za financování LIDEM z ŘSD a říká, že za to mohou Bártovi manažeři. Ve skutečnosti to byli noví manažeři Dobeše, generální ředitel Čermák a letošní krajský ředitel ŘSD v Moravskoslezském kraji. Nikoliv Poruba či Velička, které jsem přivedl já a Dobeš je vyhodil,“ uvedl Bárta.

Tato vyjádření přiměla ParlamentníListy.cz oslovit Reného Porubu, označovaného za jednoho z „Bártových mužů“ na ředitelství, aby se vyjádřil k dění na ŘSD pod ministry Bártou a Dobešem (s tříměsíčním intermezzem Radka Šmerdy).

„Stejně jako Vít Bárta jsem při svém působení pociťoval tlaky ze zhotovitelné sféry,“ popsal Poruba nejvýraznější tlaky na silniční ředitelství. „A naše snaha právě byla směřována ke snížení vlivu zhotovitelných firem na ředitelství ŘSD,“ dodal.

„Za ministra Bárty jsme dostali jednoznačné úkoly dosáhnout slev a zlepšení kvality dopravních staveb. Dále udělat audity a optimalizovat výnosy z odpočívek a z billboardů a rovněž optimalizovat jejich množství kolem silnic a dálnic,“ vypočítává. Na tom prý začali pracovat velmi intenzivně. „A s tím samozřejmě souvisely komplikace, protože tam existovaly historicky špatné smlouvy se zhotovitelskou sférou, i s nájemci v případě odpočívek,“ vzpomíná.

Celý problém víceprací vznikl kvůli smlouvám, které byly od dob minulého vedení nastaveny především s velkými firmami. „Ty smlouvy byly špatné, a mimoto existovaly různé zvláštní vztahy na firmy,“ popisuje.

„Úroveň smluv a smluvní dokumentace byla taková, že ve své komerční praxi bych takovéto smlouvy nikdy nepodepsal. Byly nevýhodné pro stát, byla tam spousta věcí výhodných pro zhotovitele,“ ujišťuje. Díky mnoha věcem prý některé stavby de facto řídili zhotovitelé, a ne Ředitelství silnic a dálnic.

„Vůči lobbistickým skupinám jsem byl vždy velmi striktní,“ ujišťuje. „O těchto lobbistech jsem měl povědomí, už když jsem působil v komerční sféře, takže jsem je znal. Nikdy jsem jim nedopřával sluchu a odkazoval jsem je do patřičných míst, že nemají co ovlivňovat takovou organizaci, jako je ŘSD. A to se samozřejmě mnoha lidem nelíbilo,“ myslí si.

„V mém působení vidíte hlavní linku, že jsem kritizoval tzv. „velkou pětku“,“ pokračuje Poruba. Velké problémy prý vždy měl s kvalitou odvedené práce. „A to si myslím, že je největší bolestí ŘSD dodnes. Posunulo se to trochu dopředu, když byla za mého působení v čele ŘSD angažována paní Pošvářová, která je odborník na slovo vzatý a začala budovat kontrolu kvality. Je však otázkou, jak dlouho to vydrží a jak dlouho paní Pošvářová zůstane na své pozici,“ obává se.

Kartelismus zůstává

Dnes se podle něj totiž dřívější problémy objevují znovu, například při soutěži na modernizaci D1. „Na jaře se v médiích objevilo, že dokumentace, kterou jsem připravoval ještě já ve vedení ŘSD, byla zaslána expertům z ČVÚT. Ti to poslali dál do  sdružení České Silniční Společnosti a v něm jsou členy všechny velké firmy. Takhle se ta dokumentace dostala k vybraným pěti největším firmám, aby ji připomínkovaly, a až potom byla zveřejněna v rámci soutěže. To je typická ukázka českého kartelismu,“ myslí si.

Součástí nynější politiky je prý i snaha o diskreditaci předchozí éry ve vedení ŘSD. Příkladem, jak je dnes s minulostí manipulováno, je podle něj například kauza „Pražského okruhu“. „Ta je dnes medializována v tom duchu, že za to mohou „Bártovi muži“. To je naprostý nesmysl, protože my jsme na ŘSD nastoupili v srpnu 2010 a okruh se otevíral v září 2010, takže na nás s panem ředitelem Švorcem zůstalo pouze vyúčtování. Při něm jsme okamžitě odhalili problém s vícenáklady a s uznatelností položek pro evropské financování,“ vzpomíná.

„Ten problém byl tak složitý, že nám trvalo rok, než jsme dali na stůl první návrh, jak situaci řešit. Když jsme ministru Dobešovi tento návrh předložili, a on to zavrhl, tak jediné, co učinil, je, že si sestavil  svou vlastní expertní skupinu, kterou nechci komentovat,“ dodává.

Dobeš mi řekl, že jsem neloajální

„S ministrem Dobešem jsem měl řadu konfliktů,“ vzpomíná. „Nakonec to dopadlo tak, že si mě jako ředitele ŘSD od počátku roku 2012 ministerstvo přestalo zvát na některé porady, na které si zvalo například regionální ředitele. A mě o tom kolikrát vůbec nedali vědět,“ popisuje. Týkalo se to zejména řešení otázek víceprací, do kterých spadala i stavba Pražského okruhu. „Tam jsem začal pociťovat určité tlaky, které bych ovšem spíše než politickými nazval tlaky lobbistickými,“ myslí si.

Tyto tlaky nakonec v květnu 2012 vyústily v Porubovo odvolání. „Ministrem Dobešem mi bylo oficiálně řečeno, že musím odejít, protože ode mě necítí dostatek loajality,“ vzpomíná. „Jednalo se o to, že jsem si ho dovolil kritizovat na grémiu strany, kam jsem byl pozván tehdejším vedením jako nečlen společně s tehdejším ředitelem SŽDC,“ dodává.

Následně byly veřejně prezentovány zástupné důvody. „Bylo tvrzeno, že mám v nepořádku některé zakázky, ovšem historie ukazuje, že to není pravda. Ty zakázky jsou dnes vypisovány novým vedením ŘSD v úplně stejném znění, jako jsme je připravili, nezměnila se na nich ani čárka. To, co nyní pan Čermák s panem Dobešem prezentují jako objevení Ameriky, jsme měli hotovo už na začátku roku. Opravy byly připraveny tak, aby byly letos prováděny včas. Nebyly však připraveny tak, aby vyhovovaly šedé zóně kolem pana Dobeše,“ uzavírá bývalý ředitel Ředitelství silnic a dálnic.  

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …