Jednu z nejdiskutovanějších předvolebních akcí, složenku na státní dluh, hodnotí šéfredaktor Marketing Journalu Franrišek Brož jako nezdar TOP 09. „Netradiční způsob, jak upozornit na výši státního dluhu, byl dobrý nápad.
Ale hlavně kvůli špatné formulaci doprovodného textu vyvolala paniku u starších lidí," komentuje nešťastný počin TOP 09, protože jeho vinou získal Kalousek nálepku chamtivce.
„Věděli jsme dopředu, že všichni nezajásají. Ale dosáhli jsme toho, že dluh se stal předmětem debat všude a vždy se najde někdo, kdo řekne ostatním, že ten dluh je náš a jen my ho budeme muset splácet," říká pro ParlamentníListy.cz místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.
„Kdybych prodával jogurty, ale nepropagoval své ideové zaměření, tak by bylo chybou neoslovit všechny. Ale já nechtěl prodávat sto procentům voličů, ale chtěl jsem oslovit ty, kteří si uvědomují vážnost situace," dodává Kalousek.
Televizní spoty se nejsilnějším stranám nepovedly
Ze soudku nepovedených akcí jsou i hlídky Věcí veřejných, které byly původně dobrou myšlenkou, ale v praxi se nepovedly. „Nevhodně to představili. Ale hlavně, podobné hlídky nedávno zavedla extremistická Dělnická strana a postavila tak podobné nástroje mimo etickou normu," vysvětluje pro MF DNES odborník na marketing.
Politikům mohla uškodit i urputnost, s jakou se objevovali ve vyplavených oblastech. „Slov bylo mnohem víc než opravdové pomoci," soudí Brož. V televizních spotech selhaly obě velké strany. ODS ho měla jak z poloviny devadesátých let a ČSSD jak turistické lákadlo na manžely Paroubkovy. Šéfovi sociální demokracie neprospěly ani neustálé útoky na média.
ČSSD se velkým telemarketingovým soustem nezadusila
Volební kampaně ale zabraly. „Lidé se o aktuální politickou situaci zajímají. A často dokonce i mimo hospody. Diskuse byla mnohem pestřejší než jen o poplatku u lékaře," říká Brož a přičítá to i tomu, že politici nevykukovali jen z billboardů, ale působili i přes blogy a sociální sítě.
Sociální demokraté obvolávali v posledních týdnech desítky tisíc Pražanů. „A ti nemají rádi, když jim politika, zvlášť ta oranžová, zasahuje příliš hluboko do soukromí," myslí si marketingový odborník, ale podle něj ČSSD zvládla velké sousto se ctí.
Největší úspěch předvolební kampaně dosahoval předseda TOP 09, „laskavý" Schwarzenberg, který se stal skvělou ikonou strany. „Z marketingového hlediska je jeho obličej dokonalým nástrojem," uzavírá Brož analýzu pro MF DNES.
Související:
Kalouskova složenka je strašná i jako žert, uvedl Cyril Svoboda
Schwarzenberg byl pro mě zklamání, přiznal Liška
Foto: Hans Štembera
autor: jih