Kdo rozhodl volby? Nerozhodnutí voliči

31.05.2010 6:11

Redakce ParlamentníListy.cz srovnala předvolební průzkumy renomovaných agentur a skutečný volební výsledek. Poté je nechala okomentovat dvěma odborníky, Janem Hartlem ze STEMu a Janem Herzmannem z Factum Invenio.

Kdo rozhodl volby? Nerozhodnutí voliči

Z voleb do Poslanecké sněmovny vyplývá, že se agentury při odhadu volebních výsledků příliš netrefily do reálných čísel. Platí to především v případě TOP 09 a ČSSD, kdy průzkumy sociální demokracii přecenily a stranu knížete Schwarzenberga naopak podcenily. Redakce ParlamentíListy.cz zavolala Janu Hartlovi z agentury STEM a Janu Herzmannovi z Factum Invenio, aby okomentovali tyto odchylky.  

Nejvíce ČSSD přiřkla CVVM a po ní STEM

Nejvíce procent přiřkla sociálním demokratům agentura CVVM, když jejich výsledek v květnovém průzkumu odhadovala na 30,5 procent, tedy o 8,41 více, než nakonec získala. Nejblíže reálnému výsledku byla agentura Median s 26,2 procenty, tedy o 4,11 více, než byla skutečnost. Všechny tyto výsledky jsou však mimo statistickou chybu, která je kolem 2 procentních bodů.

Factum Invenio v poslední den, kdy bylo možné zveřejnit průzkum uvedla, že ČSSD by měla získat 26,3 procent hlasů a druhá ODS 22,9, KSČM 13,1, Věci veřejné 12,6, TOP 09 10,9 a KDU-ČSL s 5,5  procenty. Podle posledního zveřejněného průzkumu STEM měla ČSSD získat 30,4 procent, ODS 21, KSČM 13,3, KDU-ČSL 4,4, TOP 09 10,4 a VV 10. Podle květnového volebního modelu CVVM měla mít ČSSD 30,5 procenta, ODS 19, TOP 09 14, KSČM 13 a VV 11,5 procenta.

Související:


Velké strany zaznamenaly znatelný odliv

Jan Hartl vysvětluje odchylku od konečného výsledku tím, že oproti minulým volbám se změnil trend v tom, že se voliči na poslední chvíli rozhodli volit menší neetablované strany, zatímco ve volbách 2006 volili ty velké.

Zjednodušeně řečeno šlo o to, že vlažní voliči velkých stran, především ČSSD, nešli k volbám, zatímco voliči, kteří v minulosti u voleb nebyli, dali svůj hlas novým subjektům. Podle Hartla se u takových voličů nejednalo o dlouhodobý trend, ale o krátkodobou víceméně emotivní záležitost, kdy se voliči s nepříliš silnou stranickou loajalitou rozhodli na poslední chvíli. Podle Hartla je však ČSSD pro české občany stále dlouhodobě nejpřijatelnější stranou.

U prvních výsledků exit pollu zveřejněného agenturou SC&C Hartla překvapilo především to, že ČSSD a ODS měly shodně po 20 procentech. „Korigování na 22 procent a celkové relativní vítězství ČSSD mi pak dávalo smysl," řekl pro ParlamentníListy.cz Hartl.

Herzmann: Exit poll byl excelentní

Jan Herzmann z agentury Factum Invenio došel k podobným závěrům jako Jan Hartl. Zatímco velké strany v minulých volbách na poslední chvíli zaznamenaly příliv hlasů, nyní voliče ztratily. „TOP 09 posbírala maximum protestních hlasů. Hlavně u voličů ODS, ale i dalších stran, například KDU-ČSL," řekl ParlamentnímListům.cz Herzmann.

Agentura dlouhodobě lidovcům předpovídala výsledek těsně nad 5 procent, ale ten volební se pohybuje v rámci statistické chyby. Někteří příznivci lidovců podle Herzmanna na poslední chvíli hodili do urny lístek s kandidátkou TOP 09.

Povolební odhad agentury SC&C na základě dotazů voličům po odchodu z volební místnosti hodnotí Herzmann velmi kladně. „Exit poll SC&C byl úžasný. Agentura zanalyzovala chyby z roku 2006. Za takový výsledek by se nemusely stydět ani renomované agentury v západní Evropě," dodal Herzmann.

Související:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…