Gross: Paroubek je demokrat až do morku kostí

04.06.2010 9:28

ROZHOVOR Expremiér Stanislav Gross v exkluzivním rozhovoru pro ParlamentníListy.cz hovoří o situaci v ČSSD, vyhlídkách tvořící se vládní koalice nebo o politickém marketingu.

Gross: Paroubek je demokrat až do morku kostí

Pokud se podíváme na volební výsledek sociální demokracie, který je zhruba poloviční, než jaký si strana představovala, jak tento fakt vnímáte?

Myslím si, že v tuhle chvíli je zapotřebí, aby se sociální demokracie soustředila na roli, na kterou už možná není příliš zvyklá. Roli čistě opoziční vůči silné vládě. Ta se nebude mít na co vymlouvat a ČSSD nebude muset na druhou stranu dělat žádné obtížně vysvětlitelné kompromisy. Odpovědnost bude jasně dána.

Celý život se řídím  názorem, že každý neúspěch je zároveň i příležitost, protože není důležité kolikrát člověk upadne, ale kolikrát vstane. Soc.dem. má nyní příležitost stát se novou silou, která bude za určitou dobu přijatelná nejen pro tradiční voliče, ale i pro mladé lidi s jejich přirozenou nedůvěrou k establishmentu stejně tak jako pro ty co budou zklamáni nesplněním představ o tom, že v těchto volbách zvítězila změna

V tomto směru sociální demokracie bude muset být důslednou, tvrdou, ale férovou opozicí, která se nenechá strhnout na úroveň osobních útoků, animozit a dlouhodobě vyhrocené atmosféry. Takto pojaté politiky jsou lidé již přesyceni stejně tak  jako příliš velké suverenity, ve kterou v Topolánkově éře  přerostlo zdravé sebevědomí a která z politiky prakticky vytlačila obyčejnou lidskou pokoru.

Který hlavní představitel sociální demokracie by podle Vás tuhle příležitost nejlépe využil, bavíme se o Sobotkovi, Haškovi nebo někom jiném?

Já si myslím si, že sociální demokracie má dost osobností na to, aby zvládla úlohu lídra opozice, která přesvědčí, že nevyhrála volby náhodou a že si důvěru zaslouží. Je totiž  zapotřebí nezapomínat na to, že sociální demokracie volby vyhrála. Ale ta konstelace je taková, že vítěz voleb zřejmě zamíří do opozice. Zvítězil marketing. A přesile ve společensko-mediálním diskurzu sociální demokracie nedokázala konkurovat.

Bude potřebné, aby se teď ve vedení nestrhli nějaké bratrovražedné boje, ale aby se spíš dohodli ti klíčoví hráči, nebo spíše klíčové osobnosti, které by dokázaly stranu semknout. Myslím si, že to není jenom Sobotka, Hašek, ale určitě důležitou úlohu musí zastávat i Lubomír Zaorálek, Milan Urban a někteří další lidé z regionů . Co bych viděl jako klíčové, to je vytvořit opravdu úzkou spolupráci mezi vedením sociální demokracie a krajskými hejtmany a politickou reprezentací v krajských zastupitelstvech.  

Politický  zápas se totiž podle mého názoru přenese do značné míry z Poslanecké sněmovny na jiná pole. Ve sněmovně si vláda pohodlně prosadí co chce. Místem, kde bude docházet k reálným politickým střetům se stane styk mezi vládou a krajskou samosprávou kvůli odlišným politickým východiskům o rozsahu veřejných služeb, využívání fondů EU atp.  To bude vytvářet tlak na mnohem větší koordinaci mezi Lidovým domem a krajskými politiky. Větší význam bude mít i Senát po podzimních volbách.

Fakta? Spíš představy a faktech

Vy jste někdy označován za otce systematického marketingu v Lidovém domě. Když se podíváte na to, jakým způsobem fungovalo PR oddělení pod vedením pana Tvrdíka a Dimuna před volbami, podíváte se na vynaložené peníze, na ten efekt, jak toto hodnotíte?
Mám pocit, že to, kam se politika posunula za dva, tři, možná čtyři roky, že se to moc nedá srovnávat s tím obdobím, které bylo v době, kdy já jsem byl ve vedení sociální demokracie. To se opravdu hodně zprofesionalizovalo se vším, co toto slovo znamená.  Tedy jak v dobrém, tak i v tom špatném. Myslím, že dnes je ještě důležitější než v minulosti, že v politice nerozhodují fakta, rozhoduje představa o faktech.

Prostě tu představu o faktech dokázala média a naše konkurenční strany vytvořit takovou, že jim lidé uvěřili, přestože realitě neodpovídala. Řada lidí měla pocit, že volbou TOP 09, VV či Nečasovi ODS volí změnu. Myslím, že si mnoho z nich hodně brzy uvědomí, že tomu tak není. Rozhodující roli budou mít staré tváře a staré vazby s několika novýma loutkama. Na toto období, období procitnutí se musí podle mého názoru soc. dem. připravit. Nebylo by asi vhodné zdůrazňovat „no vidíte, my jsme vám to říkali , že to je jen trik". Málokdo rád slyší, že naletěl. Tu chybu je třeba vzít na sebe, protože řemeslem politiky je srozumitelně, přátelsky a důvěryhodně komunikovat. No a to se v té histerické atmosféře, která byla, nepodařilo

Navzdory tomu, že ta mediální představa byla korigovaná obrovskými sumami na kampaň, které sociální demokracie vynaložila?

To možná ano, ale nezvolily se vhodné prostředky na to, jak čelit té budované představě o faktech. Tady spíš byly billboardy, které na jednu stranu negovaly soupeře, to zdaleka ne jen ze strany sociální demokracie. A pak se objevovaly billboardy, které něco nabízely a slibovali.  Ale to vlastně přispívalo k budování image sociální demokracie jako nezodpovědné strany, která jen rozdává a neumí hospodařit, což je ve skutečnosti úplný nesmysl.
To znamená, že marketing měl být asi více zaměřený na prezentaci skutečných čísel, aby se ukázalo,  kdo jak hospodařil.. Když se podíváme, jak se země zadlužila za pravicových vlád, jak se v kterém období investovalo atp., tak je zřejmé, že ČSSD je odpovědnějším a prozíravějším hospodářem. Ale tohle v kampani zaniklo.

Jiří Paroubek se snažil tato čísla ukazovat i v přímých přenosech u pana Moravce, třeba zvedáním tabulek nad hlavu. To podle vás nestačilo?

Myslím si, že je otázka, kolik lidí vůbec sleduje TV debaty a vnímá co se tam povídá. Navíc je známým faktem, že v televizní debatě mnohem víc než fakta zaujme způsob vystupování. Jak ten člověk působí vnějším dojmem, to ví každý marketingový odborník.  Takže já si myslím, že ta vizuální kampaň měla být možná zaměřena tímto směrem. Ale po bitvě je každý generál, já se nechci stavět do stejné role, na to nemám právo. Už jen proto, že jsem svého času také neuměl čelit budování mediální představy že jsem lump až zlosyn  a sám jsem pod tlakem řadou zbytečných chyb takovému obrazu nahrál.  Prostě je to spíš takové mé hodnocení z povzdálí.

Vy jste Jiřímu Paroubkovi předával vedení vlády a sociální demokracie. Pokud vidíte Jiřího Paroubka teď, změnil se nějak za tu dobu? Změnil se způsobem, který sociální demokracii neprospěl?

To, co jsem říkal o faktech a o představě o faktech, tak to platí o Jiřím Paroubkovi. Já si myslím, že ho znám dost dobře a ta představa, která se o něm budovala, že je to namyšlený arogantní bafuňář, když to zjednoduším, ta neodpovídá tomu, jaký Jiří Paroubek skutečně je.

Ale, zase - obrana měla být asi zaměřena mnohem dříve na to, aby se takováto představa vyvracela. A on samozřejmě některými svými výroky, způsoby, kterými něco řekl, které se pak donekonečna omílaly, tak budování téhle představy nechtěně nahrával.

Takže jak byste Jiřího Paroubka popsal vy?

Myslím si, že Jiří Paroubek je hlavně demokrat až do morku kostí. Představa o tom, že je to člověk, který se za každou cenu chce udržet u moci za každou se chce dostat k nějaké funkci, pravdivá není.  A myslím si, že i to rozhodnutí, které udělal krátce po volbách, vlastně možná některým lidem otevře oči, že to moc nejde dohromady s tím vzorcem, který se o něm budoval.

Kalousek je vítěz voleb

Proti Jiřímu Paroubkovi vystoupili někteří stranící hned po volbách, ať už je to Milada Emmerová nebo Jaroslav Palas. Jak se na tuto kritiku díváte?

 Nevím, jestli je možné říkat, že je to teď nějaká velká kritika. Prostě když se nějaká věta vytrhne z kontextu, tak to tak prezentované být může. Určitě každý dělá nějaké chyby,   ke každému nějaké výhrady mohou být.

Je logické, že před volbami se o výhradách moc mluvit nechce, protože by to tu stranu mohlo poškozovat. Po  volbách se  jakoby ten špunt malinko pozvedne a lidé řeknou víc než by řekli před nima.

Vy jste jako premiér trojkoaliční vlády vyjednával s Miroslavem Kalouskem.  Je známo, že často to bylo tvrdé vyjednávání. Co byste nyní Petrovi Nečasovi doporučil pro jednání s Miroslavem Kalouskem?

Ať se mi to líbí, či nelíbí, musím konstatovat, že vítězem  voleb je Miroslav Kalousek. Myslím, že i ODS si musí zvyknout na úplně jinou roli. Končí období dominance Občanské demokratické strany na pravici české politiky.

Miroslav Kalousek si toho je moc dobře vědom. A jestli on bude něco sledovat, tak aby v příštích volbách ODS nebyla nejsilnější pravicovou stranou a tomu podřídí svou politiku. A v tomhle směru on bude vést všechna jednání, o tom jsem přesvědčený.

Myslíte, že v Miroslavu Kalouskovi a jeho ambicích je zaklet jakýsi granát budoucí vládní koalice, že by mohl dokonce způsobit i nějaké existenční problémy té budoucí vlády?

Myslím si, že existenční problémy můžou nastat v okamžiku, kdy by si Věci veřejné nebo TOP 09 vyhodnotily, že to ohrožuje jejich cíl.

Cílem pro Miroslava Kalouska, alespoň podle mého názoru, bude stát se dominantní sílou na pravici. Takže kdyby je ta účast ve vládě měla od tohoto cíle odradit, tak pak by začal koketovat s nějakou havárií, ale určitě při své šikovnosti by to nahrál tak, že by ta havárie nepadala na jeho hlavu, nebo na hlavu TOP 09.

Čerpáte své zkušenosti i z posledního hlasování o nedůvěře Vaší vládě, kdy byl Miroslav Kalousek již de facto v opozici?

Určitě, ale to bylo trochu extrémní období, ale já si myslím, že je to vcelku logická záměr, který vyplývá z oprávněných ambicí, které bude mít TOP 09 pod vedením Miroslava Kalouska.

Čtěte také:
Expremiér Gross promluvil: Vítězem voleb je Kalousek

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jaroslav Polanský

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…