Týdeník radí Bártovi, jak zlevnit výstavbu dálnic

25.07.2010 11:26

Týdeník Ekonom vypracoval seznam problémů, jimiž by se měl zabývat nový ministr dopravy Báta, pokud má zájem zlevnit dopravní stavby.

Týdeník radí Bártovi, jak zlevnit výstavbu dálnic

Podle týdeníku Ekonom o některých praktikách při výběrových řízeních leccos napovídá nedávno zveřejněná výroční zpráva Bezpečnostní informační služby (BIS).

"V prostředí stavebních společností soutěžící koordinují výši podávaných nabídek. Cílem je vytvořit zdání konkurenčního prostředí a zakrýt předem uzavřené dohody o vítězi tendru," je uvedeno ve zprávě.

Kartelizace výstavby

Nejvýrazněji se podle BIS manipulace projevila u zakázek vypisovaných Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o investice do železničních tratí.

"Někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," dodává BIS, aniž by kohokoli jmenovala.

Vedení SŽDC nařčení tajné služby odmítá. Tvrdí, že vždy postupovalo v souladu se zákonem, není si prý vědomo žádného pochybení.

Dražší než v Německu

Výstavba, údržba a modernizace státem vlastněné dopravní infrastruktury letos spolyká přes 90 miliard korun, což je rekordní částka. Zhruba třetina směřuje na železnici, dvě třetiny budou investovány do silnic a dálnic. Je to poslední rok relativní hojnosti. V dalších letech se očekává prudký propad, nejen kvůli úsporným opatřením, ale i kvůli vysychajícím zdrojům z Evropské unie.

Propojení projektů s výstavbou

Jednou z diskutovaných možností úspor je propojení projekční části s vlastní výstavbou. Podle nového způsobu, kterému fandí i šéfové stavebních firem, by se stavělo takříkajíc "na klíč".

Dodavatelé by mezi sebou v rámci tendru soutěžili i o vyprojektování co nejlevnější stavby. Dopředu by byly známy jen základní parametry komunikace, v soutěži by měla být hledána co nejúspornější řešení.

Slabá konkurence

Aby se v Česku dařilo "low cost" stavbám, bylo by záhodno napomoci kvalitnějšímu konkurenčnímu prostředí. Trh je podle odborníků působících v oboru deformován například tím, že zadávací dokumentace k tendrům hraje do karet firmám, jež mají v lokalitě výstavby svou vlastní obalovnu, případně kamenolom.

Politické zájmy a nezájmy

Konkurence by být větší mohla, otázkou je, zda o nové štiky někdo stojí. Neblahé zkušenosti z minulých let popisuje například pražská pobočka nadnárodní firmy Mott MacDonald, jejíž poměrně rozsáhlý tým českých projektantů a konzultantů pracuje na dopravních projektech po celém světě, od Ruska přes Indii až po Indonésii.

Přeprodávání zakázek

Situace, kdy nějaká firma kontrakt získá, ale faktickým zhotovitelem je někdo úplně jiný, je dnes celkem běžná.

Kontrakty s veřejným sektorem se přeprodávají i opakovaně, přičemž na samém konci subdodavatelského řetězce lze mnohdy nalézt "mouřenína" pracujícího takříkajíc na nonprofitním principu. Ti nad ním si ale mnou ruce. Nejde jen o stavební firmy.

Jak podle Ekonomu zlevnit výstavbu dálnic a železnic

Přehodnotit trasy

Znovu přehodnotit trasování plánovaných dálnic a železnic, prověřit jejich ekonomickou a celospolečenskou opodstatněnost.

Kontroly tendrů

Zabránit machinacím při tendrech, zajistit maximální transparentnost, inspirovat se zkušenostmi soukromého sektoru.

Antimonopolní úřad

Ve spolupráci s antimonopolním úřadem usilovat o zlepšení konkurenčního prostředí mezi stavebními firmami i projektanty.

Projektanti a dodavatelé

Projektanti musejí v tendrech soutěžit společně s dodavateli a nabízet co nejefektivnější řešení bez zbytečných doplňkových staveb.

Motivace k úsporám

I úředníci musejí být motivováni k úsporám. (Ředitel ŘSD dnes netuší, za co dostává odměny)

Podivné smlouvy s poradci

Přehodnotit všechny smlouvy ŘSD a SŽDC s nejrůznějšími specialisty a poradci, kteří často dělají práci, již mají v popisu práce úředníci.

Konec přeprodávání

Zamezit přeprodávání zakázek (kdo zakázku získá, měl by ji z většiny zabezpečit vlastními kapacitami). Zbytek dělají různí subdodavatelé, jejichž práci "pouze přefakturovávají". Otázkou je, zda se ziskem, či bez zisku.

Regionální bossové

Mnozí šéfové stavebních firem mimo záznam poukazují i na další důvody přeprodeje zakázek. Jde o případy, kdy k tomu byli tlačeni různými regionálními politiky, kteří chtěli získat subdodavatelské kontrakty pro spřátelené místní firmy. Tlak politiků vysvětluje třeba i to, proč se jihočeská regionální firma může najednou octnout u zakázky na severní Moravě.

Předražený materiál

Týdeníku Ekonom své neblahé zkušenosti s hospodařením státu v minulých měsících líčila řada podnikatelů. Většina ale pod podmínkou zachování anonymity. Třeba majitelé firmy, která těžila štěrkopísek ve Středočeském kraji. V nabídce měli hlinitopísčitý materiál, který byl odebírán při stavbě dálnice.

"Nákup tohoto materiálu se pohybuje v ceně okolo 40 až 60 korun za metr krychlový, ale v rozpočtu na tu dálnici, kam jsme materiál dodávali, se podle našeho zjištění kalkulovalo s cenou 200 korun za metr krychlový," uvádí své zkušenosti zástupce firmy. Rozdíl představuje peníze, o které je stát "někým" okrádán.

Líní a úplatní úředníci

Mrhání penězi má mnoho podob. Začíná třeba tím - a nejde jenom o resort dopravy -, že někteří úředníci si na činnosti, které mají v popisu práce, najímají drahé soukromníky. "Nejhorší je, že si z jimi fakturovaných částek nechávají platit provize," komentuje v týdeníku tuto praxi jeden z bývalých ministrů české vlády.

Související:
Veci veřejné představily ekonomický program Proti krizi

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ro

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

dezinfománie

Dobrý den, zajímalo by mě, co si myslíte o tomto komentáři Zahradila -https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Zahradil-ODS-Zaznamenanihodne-vyrony-dezinfomanie-755567. Dále by mě zajímalo, co s těmi dezinformacemi pořád máte a co za ně vlastně považujete? Protože se zdá, že tato vl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Žádný Čech neuteče. 6 815 000 Kč za minibyt je jen začátek

12:45 Žádný Čech neuteče. 6 815 000 Kč za minibyt je jen začátek

Úrokové sazby klesají zatím jen pomalejším tempem a ani hypotéky příliš nezlevňují, což by mohlo vyv…